Barn- och fritidsprogrammet

Barn- och fritidsprogrammet passar dig som är intresserad av pedagogik och vill arbeta med människor. Du lär dig att möta, assistera och stödja barn, ungdomar och vuxna i deras utveckling. Utbildningen passar dig som har ett stort intresse för hälsa, samarbete och kommunikation och gärna vill arbeta inom pedagogiska och sociala yrken eller inom fritids- och friskvårdssektorn. Vi erbjuder dig inriktningen pedagogiskt och socialt arbete på Rodengymnasiet.

Vad får du lära dig?

Gillar du att inspirera och att väcka nyfikenhet hos andra människor? Eller gillar du att vara kreativ och trivs i möten med andra människor? Då är Barn- och fritidsprogrammet programmet för dig. Vi ger dig kunskaper om barn och ungdomars utveckling, lärande, behov och rättigheter. Du får även kunskap och erfarenhet inom olika typer av pedagogiska verksamheter bland annat förskola, fritidshem och skola. Du kommer att lära dig både ute på arbetsplatser genom våra 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL) och i skolan för att utveckla din teoretiska förståelse för barn och ungdomar.

Hur jobbar vi?

När man arbetar med barn och ungdomar så krävs det en lyhördhet och en flexibilitet samt att kunna vara kreativ för att kunna bidra till optimala förutsättningar för lärande och utveckling hos barn och unga. Hos oss får du möjlighet att utveckla dessa förmågor. Du kommer att lära dig att möta, assistera och stödja barn och ungdomar i deras utveckling och lärande. Hos oss får du använda både dina praktiska och dina kreativa sidor.

Vad händer sen?

Utbildningen kommer förbereda dig för att arbeta till exempel som barnskötare i förskola och fritidshem, personlig assistent eller elevassistent i skolan. Du får en utbildning som leder till yrken som har en stor efterfrågan på arbetskraft. Inom programmet ges även möjligheter till vidare studier på högskola. Väljer du att läsa till Matematik 2a öppnar du även dörren för att läsa grundlärarprogrammet med inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3.

Poängplan i korthet

Gymnasiegemensamma ämnen 900 poäng
Programgemensamma ämnen 600 poäng
Pedagogiskt och socialt arbete 300 poäng
Individuellt val 200 poäng
Gymnasiearbete 100 poäng
Programfördjupning 600 poäng

Programstruktur för barn- och fritidsprogrammet

För dig som börjar Rodengymnasiet höstterminen 2024:

Engelska 5 100

Grundläggande vård och omsorg 100
Barn lärande och växande 100

Individuellt val 200

Fastställt utbud presenteras på VT åk 1 i samband med val av kurser.

Gymnasiearbete  100
Senast ändrad: 2023-11-13