Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad - granskningsförslag

Sjötrafik

Här anges hur hänsyn ska tas till sjötrafik i Norrtälje stad.

Visa kartan i helskärm

 

Nuläge

Norrtälje stad är en skärgårdsstad. Staden ligger vid Norrtäljevikens ände och genom vattenvägar är staden sammankopplad med andra delar av Roslagen, Stockholms skärgård och Östersjön. Möjligheten att resa till och från staden via sjöfart är viktig att bibehålla, beakta och utveckla.

Inom avgränsningen för denna fördjupning av översiktsplanen finns en allmän hamn, allmän farled, gästhamn, besökshamn, småbåtshamn, ett färjeläge och flertalet bryggor.

Genom stadsutvecklingsprojektet Norrtälje Hamn har den före detta industrihamnen omvandlats till en funktionsblandad stadsdel med bland annat bostäder, urbana verksamheter, parker och ett kajstråk för området närmast Norrtäljeviken. Användningen för kajen tillåter vistelseytor, handel och publik verksamhet samt funktioner tillhörande båttrafik inom angränsande vattenområde. En del av vattenområdet närmast kajen används som hamn och tillåter angörings- och tilläggsmöjligheter för båtar, även turbåtar och reguljärtrafik. En del av vattenområdet används för stadsbad men tillåter angörings- och tilläggsmöjligheter för båtar.

Allmän farled 561 går mellan Tjocköfjärden och Norrtälje stad. Sommartid trafikeras farleden av passagerar- och fritidsbåtstrafik.

Färjeläget Norrtälje Hamn trafikeras sommartid vanligtvis med tre fartyg i reguljärtrafik; Nord/Sydlinjen, Norra båtlinjen och SS Blidösund. Totalt finns det plats för omkring fem fartyg som samtidigt kan ligga vid Norrtälje Hamn, beroende på fartygens storlek.

Nord/Sydlinjen går genom hela Stockholms läns kustband från Arholma i norr till Nynäshamn i söder och lägger till vid bland annat Furusund, Finhamn, Sandhamn och Dalarö. Nord/Sydlinjen avgår från Norrtälje Hamn sju gånger i veckan under sommarperioden.

Norra båtlinjen sträcker sig mellan Norrtälje, Gräddö, Lidö, och Arholma. Båten lägger till i Arholma under tre timmar och fortsätter därefter tillbaka mot Norrtälje hamn. Norra båtlinjen avgår från Norrtälje Hamn sex gånger i veckan under sommarperioden.

SS Blidösund trafikeras mellan Skeppsbron i Stockholm och Norrtälje Hamn. SS Blidösund avgår från Skeppsbron fredagar och anländer till Norrtälje Hamn som slutstation, vissa söndagar går båten tillbaka till Skeppsbron från Norrtälje Hamn.

Utveckling

Norrtälje stad ska utvecklas i sin roll som skärgårdsstad och Norrtäljeviken som port till staden ska tillvaratas. Möjligheter till att resa till Norrtälje stad via vattenvägar och att resa från staden till skärgården ska främjas när staden utvecklas.

Allmän hamn

Att en hamn förklaras som allmän hamn innebär att den som vill bedriva vattenverksamhet som behövs för allmän hamn har för detta ändamål rådighet över vattnet inom det område där verksamheten ska bedrivas. För den allmänna hamnen vid Norrtälje stad är det Norrtälje kommun som innehar den vattenrättsliga rådigheten.

En allmän hamn är så inrättad om hamnen är av väsentlig betydelse för den allmänna samfärdseln, fiskenäringen eller fritidsbåtstrafiken. För den allmänna hamnen vid Norrtälje stad är det utifrån den allmänna samfärdseln och fritidsbåtstrafiken som hamnen är av väsentlig betydelse.

Inom vattenområdet för den allmänna hamnen behöver således intresset att främja den allmänna samfärdseln och fritidsbåtstrafiken vara prioriterat. Allmänna funktioner ska främst förekomma. Inom den allmänna hamnen ska kommunen planera och verka för att göra det möjligt för fler att resa på vattnet.

Allmän farled

Den allmänna farleden 561 är markerad som en linje i kartmaterialet, farledens exakta sträckning beror exempelvis på bottenförhållanden och lämpligaste färdväg. Farledens bredd redovisas inte utan allt erforderligt vattenområde för sjötrafiken och tillhörande sjösäkerhetsanordningar anses ingå i den allmänna farleden.

När områden intill Norrtäljeviken planeras är det viktigt att inte tillkommande bostäder, eller andra känsliga användningar, kommer störas av sjöfartstrafiken som trafikerar den allmänna farleden. Staden är en skärgårdsstad där det kan förväntas en viss grad av ljudpåverkan från sjöfart, men påverkan ska inte överskrida gällande riktvärden.

Framkomligheten i den allmänna farleden ska värnas för att stärka kopplingen mellan staden och övriga skärgården. Nya utvecklingsområden ska inte innebära begränsningar för sjötrafiken mot bakgrund av sjötrafiksbuller eller svallskador på bryggor eller andra konstruktioner i vattnet.

Belysning som kan påverka sjötrafiken bör utformas så att den inte verkar bländande för sjötrafiken eller påverkar funktionen på de ljuspunkter som är avsedda för säker navigation. Detta gäller även arbetsbelysning under anläggningsfaser.

Skärgårdstrafik

Linjetrafiken för skärgården är till stor del anpassad till att de i regionplanen utpekade kärnöarna Arholma, Tjockö och Gräskö ska ha en bastrafik som gör det möjligt att resa till och från fastlandet året runt. Det finns tre utpekade replipunkter längs kommunens kustområde i regionplanen. Dessa är Furusund, Räfsnäs och Simpnäs. I förslaget till översiktsplan pekar Norrtälje kommun ut Östernäs i stället för Furusund som förslag till replipunkt. Replipunkternas roll är att vara strategiska bytespunkter för resor med kollektivtrafik mellan kärnöar, kommuncentra och den centrala regionkärnan.

Strukturupplägget med kärnöar och replipunkter behöver breddas till att skapa ett nodsystem med möjligheter till byten mellan skärgårdstrafiken. Bland annat behöver Furusund, Gräddö/Räfsnäs, Vettershaga och Norrtälje stad ingå i ett sådant nodsystem. Ett sådant nytt strukturupplägg kommer ha större förutsättningar till säsongsförlängning av skärgårdstrafiken och på ett bättre sätt tillgodose olika resenärsgruppers behov. Det blir tydligare kopplingar mellan grundtrafik och trafik som attraherar sällanresenärer. Vilka bytespunkter som gäller och tillgängligheten att ta sig till dessa är otydligt med dagens strukturupplägg. Ett bredare nodsystem gör det lättare att förstå trafikupplägget som helhet för hela resan mellan kommuncentra och olika öar.

Bryggor

Hamnar för fritidsbåtar, vilket brukar kallas för bryggor, är en anläggning som kan vara bygglovspliktig. Det krävs en viss storlek och omfattning för att en hamn för fritidsbåtar ska vara bygglovspliktig. Med omfattning menas hur många båtplatser hamnen har. Rättspraxis tyder på att det i de flesta fall krävs flera båtplatser för att en hamn för fritidsbåtar ska vara bygglovspliktig. Mindre bryggor med enstaka båtplatser är vanligtvis inte bygglovspliktiga. Men även en hamn för fritidsbåtar med enbart en båtplats kan kräva bygglov om hamnen medför en stor omgivningspåverkan eller har stor påverkan på allmänna intressen.

Oavsett om en hamn för fritidsbåtar kräver bygglov eller inte kan tillstånd, dispens eller anmälan enligt annan lagstiftning krävas. Det kan exempelvis vara strandskyddsdispens, tillstånd för vattenverksamhet eller för att vidta åtgärder nära allmän väg.

För att det ska finnas funktionella hamnar för fritidsbåtar behöver lämpliga platser för ändamålet planeras för användningen snarare än att de tillkommer utom detaljplan. Som är gällande för hela planområdet föreligger det stor efterfrågan för ianspråktagande och ett behov av att samordna mellan intressen även i vattenområden då vattenanvändningen i Norrtälje stad har en stor betydelse för allmänheten.

Riktlinjer sjötrafik

  • Bevara och utveckla den allmänna hamnen utifrån dess betydelse för den allmänna samfärdseln och fritidsbåtstrafiken
  • Tillvarata Norrtälje Hamns färjeläge och verka för en utökad och diversifierad trafikering
  • Planera och verka för att göra det möjligt för fler att resa på vattnet, särskilt inom vattenområdet för den allmänna hamnen
  • Planera bostäder, och andra känsliga användningar, som tillkommer intill Norrtäljeviken på ett sätt så de inte störs av sjötrafiken i den allmänna farleden
  • Säkerställ att tillkommande bryggor och konstruktioner i Norrtäljeviken inte riskerar att ta svallskador från sjötrafiken i den allmänna farleden
  • Utforma belysning som kan påverka den allmänna farleden på ett sätt så att den inte verkar bländande för sjötrafiken eller påverkar funktionen på de ljuspunkter som är avsedda för säker navigation
  • Verka för ett bredare nodsystem i skärgårdstragiksystemet där Norrtälje stad ingår som en nod
  • Planlägg för bygglovspliktiga bryggor och hamnar för fritidsbåtar innan bygglov eller strandskyddsdispens ges för sådana anläggningar
  • Större småbåtshamnar och gästhamnar ska bibehållas och utvecklas med fler funktioner för att fungera väl för såväl bofasta som båtgäster
Senast ändrad: 2024-02-23