Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad - granskningsförslag

Kollektivtrafik

Norrtälje stad är ett viktigt nav för kommunens kollektivtrafik och härifrån sker resande till och från och omstigning mellan lokala och regionala busslinjer.

Visa kartan i helskärm

Nuläge

Norrtälje stad är ett viktigt nav för kommunens kollektivtrafik och härifrån sker resande till och från och omstigning mellan lokala och regionala busslinjer. Av de som är bosatta i Norrtälje stad använder 6% buss som sitt huvudsakliga färdmedel, vilket är i linje med kommunens totala bussandel på 8%. Ytterligare 7% använder kollektivtrafik som sitt huvudsakliga färdmedel men då med båt, tunnelbana eller tåg. Norrtälje stad trafikeras av två stomlinjer mot Stockholm och Uppsala och med över 20 linjer mot övriga Roslagen samt kommunens tätorter och landsbygd.

Utöver denna trafik har staden ett eget stadslinjenät bestående av tre linjer. Norrtälje stad var först ut i Sverige år 2018 där hela stadslinjenätet består av elektrifierade bussfordon. Norrtälje kommun har haft högst andel nöjda kollektivtrafikresenärer i Stockholms län i tio år i rad. Andelen nöjda resenärer har pendlat mellan 85-87% mellan åren. En stor framgång har varit införandet av dubbeldäckare på Stockholmslinjen och den nya bussterminalen Campus Roslagen med pendlarparkering som successivt har fått byggas ut med fler parkeringsplatser.

Stockholmslinjen är kommunens största busslinje med cirka 2,3 miljoner resande per år. Under rusningstid avgår bussen var sjätte minut och under större delen av trafikdygnet finns tio- och femtonminuterstrafik. Uppsalalinjen via Rimbo är kommunens näst mest använda busslinje med cirka 320 000 resande per år och har halvtimmestrafik under rusningstid och timmestrafik under övriga trafikdygnet.

Busslinjerna mot Hallstavik, Älmsta/Väddö, Rådmansö, Vätö, Blidö/Yxlan och Åkersberga är några av de större linjerna som är viktiga för att Norrtälje stad ska fungera och utgöra katalysator för kommunen med handel, service, skola och arbetsplatser. De flesta linjerna har halvtimmestrafik under rusningstid och timmestrafik under övriga delar av trafikdygnet. Med de tre stadslinjerna reser cirka 320 000 resenärer per år. Utöver stadslinjerna finns även en kompletterande servicelinje för äldre.

Norrtälje stad har två bussterminaler med 5 600 påstigande resenärer per dygn, Norrtälje bussterminal med 4 200 påstigande per dygn och Campus Roslagen med 1 400 påstigande per dygn. Bussterminalen i Norrtälje stad är till ytan stor med väl tilltagna körytor för busstrafiken men saknar kvaliteter för gående och cyklister. Många framkomlighetskonflikter uppstår mellan passerande gång- och cykeltrafik, busstrafik och med av- och påstigande resenärer.

Pendlarparkeringen Campus Roslagen byggdes i samband med Västra vägen och har snabbt blivit ett populärt val för boende i stadens utkanter eller omkringliggande landsbygd. Till en början anlades en pendlarparkering om 300 parkeringsplatser och som inom några år växt med ytterligare 238 parkeringsplatser. Campus Roslagen har även växt som bytespunkt mellan oilka busslinjer och kan därmed avlasta Norrtälje bussterminal. Även de norrgående busslinjerna mot Älmsta/Väddö har lagts om för att först trafikera Campus Roslagen och sedan Norrtälje bussterminal. Över hälften av resenärerna byter till Stockholmslinjen och på så sätt har restiden reducerats med tio minuter för dessa resenärer.

Utveckling

Norrtälje stad växer med flera nya stadsdelar och invånarantalet planeras att öka markant till år 2050. Detta innebär att stadslinjenätet behöver ses över för att trafikera de nya områdena och viktiga målpunkter samt att kapaciteten för kollektivtrafik utökas i rätt takt.

Regionala linjer

Attraktiv regional tillgänglighet till viktiga arbetsmarknadsområden i Stockholm, Arlanda och Uppsala är viktiga för att Norrtälje stad ska klara en större befolkningsökning och vara en attraktiv kommun för människor att flytta till. En direktlinje till Arlanda behövs som trafikerar Norrtälje-Rimbo-Arlanda och som ansluter till den regionala stadskärnan Märsta-Arlanda. Arbetsplatserna i den regionala stadskärnan Arlanda-Märsta och Rosersberg har som ambition att fördubblas till 50 000 mot år 2035 och Norrtälje kommun ligger geografiskt bra till för att locka både nya invånare och företag som arbetar och har utbyte med Arlanda. På Norrtälje kommuns två viktigaste stomlinjer mot Stockholm och Uppsala behöver kommunen verka för att restiden förbättras med framkomlighetsåtgärder utmed stråken. Kommunen behöver även verka för att bussfordonen är attraktiva, att det är tryggt ombord och bussfordonen ska underlätta arbete ombord.

Stadslinjenätet

För att möjliggöra för fler att resa med kollektivtrafik behöver kollektivtrafikens olika roller identifieras för att bli attraktiv i flera marknadskategorier. Kollektivtrafikens har två olika roller; att ge tillgänglighet till viktiga målpunkter såsom centrum och viktiga offentliga institutioner och att snabbt kunna transportera större resenärsunderlag mellan bostäder och arbetsplatser, det vill säga ett målpunktsorienterat nät och ett stomnät.

I Norrtälje stad finns enbart ett målpunktorienterat nät som är vanligt i små städer för att det inte finns ekonomi eller resenärsunderlag att ha både ett målpunktsorienterat nät och ett snabbt stomnät. Stomnät finns i städer från 60 000 invånare och högre och Norrtälje stad kommer även fortsättningsvis i detta sammanhang ha ett för litet resenärsunderlag för att ha ett eget stomnät. Det målpunktsorienterade nätet prioriterar allas tillgänglighet till viktiga målpunkter före snabbhet. Det innebär att i en liten stad där avstånden är korta så kan inte bussen konkurrera särskilt bra med andra färdmedel. För att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt val behöver restidskvoten mot bil understiga 2, vilket inte är möjligt med ett målpunktsorienterat nät.

För att skapa ett stomnät som kan möjliggöra snabba förbindelser mellan bostadsområden och stadens centrum behöver de befintliga stomlinjerna användas. Dessa förlängs från bussterminalen ut till stadsdelarna Solbacka, Färsna och Vigelsjö med vissa turer under rusningstid. På så sätt blir det möjligt att nå centrum med en snabb förbindelse som har restidskvoter på cirka 2. Störst potential finns att avlasta behovet av pendlarparkering vid Campus Roslagen eftersom kollektivtrafiken blir mer tillgänglig.

Stadslinjenätet kommer fortsatt att prioritera tillgänglighet till viktiga målpunkter. Björnö kommer att trafikeras av en ny linje som trafikerar mot Campus Roslagen, där regional kollektivtrafik finns, och vidare mot sjukhuset och stadskärnan. Övriga linjer mot Grind, Solbacka, Färsna, Vigelsjö och Lommarstranden kommer att justeras med mindre ruttändringar för att tillgängliggöra handelsområdet Flygfyren, Badhuset och Norrtälje Hamn som för närvarande saknar kollektivtrafik.

Infrastruktur för kollektivtrafik

En ny modern central bussterminal behövs för att effektivisera markanvändningen så att staden kan växa och för att göra kollektivtrafiken attraktivare med bra lösningar för gående, cyklister, cykelparkeringar och vänthall. En ny bussterminal behöver lokaliseras med en närmare utfart till Stockholmsvägen vilket kan reducera restiden och överflödig rundkörning. För en ny bussterminal behöver mark reserveras väster om Baldersgatan och även delar norr om Hantverkaregatan. Projektet kan komma att innebära att Baldersgatan behöver flyttas till nytt läge och stänga möjligheten till genomfartstrafik.

Trafikförvaltningens bussdepå vid norra Baldersgatan behöver utökad kapacitet för att klara ett ökat resande som kommer med befolkningsökningen. Depåns in- och utfart behöver vändas mot Estunavägen i stället för Baldersgatan för att lätta på trafiktrycket i korsningen Vätövägen-Baldersgatan och för att tomtrafik inte ska trafikera Baldersgatan.

Huvudvägarna Stockholmsvägen och Estunavägen utgör viktiga länkar för kollektivtrafiken. För bussar i trafik kommer Stockholmsvägen ha cirka 100 turer under maxtimmen. En liknande trafikintensitet kommer att finns på Estunavägen vid utsättning av bussarna mellan bussdepå och bussterminal. Kollektivtrafikens framkomlighet är avgörande för kommunens tillväxtmöjligheter och utformningar som orsakar frekventa stopp och kraftigt stillastående köer på dessa vägar ska undvikas.

Campus Roslagen kan förstärkas som terminal för att avlasta trafiktrycket under maxtimmen på Stockholmsvägen och på Norrtälje bussterminal. Fler linjer kan utgå från, och fler omstigningar kan styras till, Campus Roslagen. När de nya stadsdelarna längs Stockholmsvägen och Lommarstranden förverkligas kommer även ett stort befolkningsunderlag ha Campus Roslagen som närmaste hållplats. Campus Roslagen kan utvecklas med vänthall, eventuell service och fler pendlarparkeringar.

Riktlinjer kollektivtrafik

  • Verka för en direktlinje till Arlanda som även trafikerar Rimbo
  • Verka för en direktlinje till Solna/Karolinska och Kista
  • Verka för förbättrad framkomlighet och snabbare restid för stomlinjerna mot Stockholm och Uppsala/Arlanda både inom och utanför kommunens gränser
  • Utveckla Trafikförvaltningens bussdepå på Baldersgatan med anslutning till Estunavägen
  • Planera för en ny central bussterminal i samarbete med Trafikförvaltningen

 

Senast ändrad: 2024-04-17