Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad - granskningsförslag

Parkering

Här anges hur hänsyn ska tas till parkering i Norrtälje stad.

Nuläge

Parkeringarna i Norrtälje stad kan delas in i fem olika huvudkategorier: pendlarparkeringar, parkeringar i stadskärnan, parkeringar vid allmänna ändamål, cykelparkeringar samt parkering vid nyproduktion av bostäder och verksamheter.

För att nå regioncentrum har stadens befolkning en redan lång resa med minst ett byte. För att staden, och kommunen, ska vara en attraktiv plats att bo på är de regionala kopplingarna viktiga och kollektivtrafiken måste vara attraktiv med bra förbindelser, bekvämlighet ombord som möjliggör vila och arbete samt smidiga bytesmöjligheter vid start- och slutstationerna i Norrtälje stad. Resan till och från bussen är ofta avgörande för val av färdmedel och med en redan lång resa är det viktigt att vardagen går ihop med andra vardagsbestyr som företas före och efter pendlingsresan. Pendlarparkeringarna fyller en viktig funktion för att öka kollektivtrafikens attraktivitet och att göra det attraktivt med kombinationsresor mellan bil och kollektivtrafik så att bilisten inte behöver ta bilen hela sträckan mellan start och målpunkt och för att underlätta andra vardagsärenden.

Det finns sex pendlarparkeringar i Norrtälje stad med totalt 705 parkeringsplatser: Campus Roslagen södra (300 pl), Campus Roslagen norra (238 pl), Kv. Motormannen (67 pl), Laboremus (30 pl) och Tibeliusgatan (70 pl). Nuvarande pendlarparkeringar är lokaliserade intill bussterminalen i centrala Norrtälje samt intill Campus Roslagen bussterminal vid södra infarten till Norrtälje stad. De senaste årens inventeringar visar på en hög beläggningsgrad på pendlarparkeringarna och visar på ett behov av en utökning av dessa.

Det finns cirka 800 parkeringsplatser i Norrtälje stadskärna fördelat på cirka 300 stycken kanstensparkeringar som är reglerade med p-skiva och cirka 10 stycken större parkeringsplatser med omkring 500 parkeringsplatser som är reglerade med 2 timmar gratis parkering och därefter avgift. Vid exploatering på centrala tomter i stadskärnan kan parkeringsplatser behöva ersättas, exempelvis vid en ombyggnation av bussterminalen i centrala Norrtälje. Parkeringsstrategin för Norrtälje stad (2016) utgör styrdokument i arbetet med parkering i stadskärnan. Följande åtgärder för att främja handel och stadsliv i stadskärnan presenteras i strategin: 

  • Gratis parkering kombinerat med avgift
  • Omfattande parkeringsövervakning
  • Vägvisningsplan för att lättare hitta parkering
  • Satsning på gång- och cykel
  • Samla parkering till noder i stadskärnans ytterkanter
  • Laddning av eldrivna fordon

Stadens utbud av cykelparkeringar utökas och förbättras årligen efter behov. De två största cykelparkeringarna är förlagda till bussterminalen i centrala Norrtälje (cirka 200 pl) och vid Campus Roslagens bussterminal (cirka 160 pl) där majoriteten är väderskyddade med tak.

Utveckling

Norrtälje stad går från karaktären av en småstad till att bli en större stad vilket ställer krav på nya typer av parkeringslösningar och en planering som styr mot ett hållbart resande. En högre bebyggelsetäthet innebär ofta både tekniska och ekonomiska svårigheter att ordna med parkering inom den egna fastigheten och nya lösningar för att ordna parkering behövs som gör bostadsbyggandet mer kostnadseffektivt och samtidigt bidrar till en ekonomisk och ekologisk hållbar stadsplanering.

Norrtälje stad ska ha parkeringstal anpassade efter det befintliga bilinnehavet vilket är en produkt av närheten till centrum, service och viktiga målpunkter. Vid planering av parkering ska hela resebehovet tillgodoses genom möjlighet till alternativa mobilitetslösningar och gröna parkeringstal som påverkar behov och val av färdmedel. För att öka exploateringsgraden ska även samutnyttjande främjas. Genom att allmänhet, besökare, verksamheter och bostäder använder samma parkeringsplats men vid olika tider på dygnet kan parkeringsutbudet effektiviseras. Vid nybyggnation av bostäder ska parkering för boende och besökare anordnas på kvartersmark. Även parkeringar för anställda och besökare till verksamheter ska anordnas på kvartersmark.

För att göra det attraktivt att cykla för stadens växande befolkning blir det viktigt att planera för ett större utbud av cykelparkeringar där väderskyddade cykelparkeringar med goda låsmöjligheter är viktiga. Cykelparkeringarna ska vara väl synliga, lättåtkomliga och utformas med god belysning för att upplevas trygga. Det ska vara enkelt att cykla till stadens bussterminaler, låsa fast cykeln på ett säkert sätt och resa vidare med kollektivtrafiken.

I medborgardialogen inkom fler förbättringsförslag angående stora markparkeringar. Trygghet är en aspekt som påpekas i områden med stora markparkeringar. Markparkeringar är generellt sett en ineffektiv användning av mark som har enstaka funktioner för staden. Alternativa lösningar till markparkering handlar om att minska den ytan som behövs för att skapa den mobilitet, eller möjlighet till förflyttning, som markparkering kräver. En sådan lösning är mobilitetshus som fungerar som en hub för behovet av förflyttning i staden och kan innehålla en variation av färdmedelsmöjligheter såsom bilpool och cykelpool men även andra funktioner som behövs för att resa såsom cykelverkstäder. Genom att lösa parkering genom parkeringshus, mobilitetshus eller underjordiska garage frigörs stadsytor som kan användas för att bland annat bygga bostäder, skapa arbetsplatser eller skapa parker och grönområden. Genom ett mer effektivt markutnyttjande skapas förutsättningar för en högre blandning av funktioner och en stad där fler har närhet till en mångfald av målpunkter i sin vardag.

Riktlinjer parkering

  • Undersök och utveckla pendlarparkeringarna för att underlätta kombinationsresor, göra kollektivtrafiken attraktivare och tillgodose efterfrågan från en växande befolkning
  • Utreda behov av utbud och lokalisering av parkeringsplatser för motorfordon och cyklar i Norrtälje stadskärna
  • Utveckla tillämpningen av gröna parkeringstal vid nyproduktion av flerfamiljshus och verksamheter
  • Utred och åtgärda markparkeringarnas påverkan på staden och dess invånare
  • Planera för yteffektiva lösningar på parkeringsbehovet i nya stadsdelar
Senast ändrad: 2024-02-23