Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad - granskningsförslag

Gångtrafik

Här anges hur hänsyn ska tas till gångtrafiken i Norrtälje stad.

Visa kartan i helskärm

 

Nuläge

Att gå är en naturlig del av vårt vardagliga rörelsemönster. Ibland är gång det enda transportmedlet i en resa och i andra fall utgör gång en del i en kombinationsresa med andra trafikslag såsom exempelvis kollektivtrafik. I Norrtälje stad sammanfaller ofta huvudvägnätet för gång och cykel men det är även viktigt att se till gåendes specifika behov och preferenser. Gående skiljer sig från cyklister vad det gäller exempelvis hastighet och räckvidd. Det finns flera motiv till att satsa på infrastrukturen för gångtrafik då det bland annat bidrar till hållbart resande, främjar bättre hälsa och välbefinnande samt att ökad gående ger liv åt staden.

Resvaneundersökningar från Sverige i stort visar på att gångtrafiken ökat rejält sedan mitten på 1990-talet. Gående utgör cirka 4% av den totala reslängden men hela 40% av antalet resor. Runt 85% av gångresorna är kortare än 2 km. Med andra ord går man inte så långt men ofta.

I Norrtälje kommun visar resvaneundersökningen från 2019 på att gång utgör huvudsakligt färdmedel i 20% av resorna för boende i kommunen i stort. Tidigare undersökning från 2015 visade att gång utgjorde huvudsakligt färdmedel för endast 9% av resorna för boende i kommunen, vilket innebär att antalet och andelen resor med fot har mer än fördubblats mellan åren 2015–2019. Motsvarande siffra i Norrtälje stad är högre än genomsnittet i kommunen.

I medborgardialogen framkom att många gående upplever brister i trafiksäkerheten i Norrtälje stad. En femtedel av inkomna förbättringsåtgärder handlade om ökad trafiksäkerhet. Stockholmsvägen, Vätövägen och Roslagsgatan var de vägar som flest hade synpunkter på.

Utveckling

Det finns många faktorer som påverkar fotgängarens vägval. Det är inte alltid fotgängaren väljer den kortaste vägen även om genheten i gångvägnätet är viktig. Exempelvis kan otrygghet göra att den gående väljer bort den närmaste eller trevligaste vägen. Både hårda och mjuka faktorer påverkar vägvalet. Exempel på mjuka faktorer är upplevelser av stråket, känslor och sinnesintryck medan hårda faktorer kan utgöras av avstånd, framkomlighet, belysning och trafiksäkerhet. Det är således viktigt att arbeta med trygghetsfrågor och vistelsefrågor i gångplaneringen. Alla gångtrafikanter har inte samma förutsättningar och särskild hänsyn bör tas till barn, äldre och personer med funktionsvariationer. För att uppnå en ökad jämställdhet mellan könen och ökad jämlikhet bland människor är det viktigt att förbättra tillgången av gångtrafiken.

Ett sammanhängande och tillgängligt huvudgångnät skapas som är gent, omges av hög täthet och som angör till viktiga målpunkter i staden. Standarden på gatuutformningen längs huvudgångnätet ska vara extra hög för att göra det attraktivt att välja gång som färdmedel i Norrtälje stad. Huvudgångnätet baseras både på nuvarande och planerade större stadsdelar. Längs stadslivsstråken ska gatuutformningen inte bara skapa grundläggande framkomlighet och säkerhet utan även skapa vistelsekvaliteter. Det kan handla om att planera in lokaler i gatuplan, mer sittmöjligheter, utsmyckning, plats för uteservering samt planera för platsbildningar med torg och parker längs vägen. Det är viktigt att beakta grupper som äldre och personer med rörelsenedsättning genom att utforma det offentliga rummet med bland annat sittmöjligheter.

I stadskärnan ska gåendes behov ha hög prioritet och dess utformning och förvaltning ska resultera i ökade gångflöden över en större del av dygnet och året. Utformningen har en stor betydelse för äldre och personer med funktionsvariation där den fysiska miljön ska tillgängliggöras genom att se till faktorer som nivåskillnader, och skyltningar i offentliga rummet.

Ett gestaltningsprogram för Norrtälje stads huvud- och sekundärvägar för fordonstrafiken ska tas fram. Programmet har i syfte att minska fordonstrafikens barriärverkan och skapa gaturum som ökar vistelsetiden för gående och cyklister. Utformningen av stadens gaturum ska bidra till ökat stadsliv.

Även en gång- och cykelplan med riktlinjer för standardutformning och trafiksäkerhet med prioriterad investeringsplan för genomförande ska tas fram.

Riktlinjer gångtrafik

  • Utforma stadens gångnät så att de gående känner sig prioriterade och så att det är attraktivt att välja gång som färdmedel. Som gående ska det vara tryggt, säkert, tillgängligt och lätt att röra sig i Norrtälje stad
  • Ta särskild hänsyn till jämställdhet, jämlikhet och behoven hos barn, äldre och personer med funktionsnedsättning vid planering, underhåll och drift av gångnätet
  • Skapa goda förbindelser för gående inom samt till och från nybyggnadsområden i ett tidigt skede så att det finns på plats när boende flyttar in
  • Skapa goda förbindelser för gående till och från busshållplatser för att möjliggöra fler kombinationsresor
  • Identifiera upptrampade stråk där folk bevisligen rör sig och utveckla dessa där det är lämpligt
  • Ta hänsyn till gåendes särskilda behov som ett separat trafikslag
  • Prioritera gåendes behov vid gestaltning och förvaltning av gator i stadskärnan
  • Möjliggör för fler att gå när staden förtätas genom en tät och funktionsblandad bebyggelse och förbättringar i befintligt gångnät
  • Ta fram gestaltningsprogram för huvudväg och sekundärvägnätet Norrtälje stad för att minska fordonstrafikens
    barriärverkan och för att skapa gaturum som ökar vistelsetiden för gående och cyklister. Utformningen ska bidra till ökat stadsliv
  • Ta fram gång- och cykelplan med riktlinjer förstandardutformning och trafiksäkerhet medprioriterad investeringsplan för genomförande
Senast ändrad: 2024-02-23