Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad - granskningsförslag

Cykeltrafik

Cykel utgör huvudsakligt färdmedel i 4 % av resorna för boende i kommunen i helhet och 13 % av resorna för boende i centrala Norrtälje stad. Det finns goda förutsättningar för att öka andelen cyklister inom staden.

Visa kartan i helskärm

 

Nuläge

Storleken på staden gör det möjligt att med en 15 minuters cykelresa nå viktiga målpunkter såsom arbetsplatser, skolor, bussterminalen, naturområden, shopping, fritidsaktiviteter, träningsfaciliteter och restauranger. Inom staden ligger två av kommunens viktigaste kollektivtrafiksnoder vid bussterminalen och Campus Roslagen vilket erbjuder invånare i tätorten goda möjligheter till långväga arbetspendling genom en kombination mellan cykel och buss. Staden har goda cykelstadskvaliteter som natursköna rekreationsstråk längs vattnet, en del långa och framkomliga cykelbanor vid Estunavägen, delar av Vätövägen, Flygfältet-Björnövägen, Flygfältet-Görla och Hamnvägen som möjliggör goda cykelkopplingar till stadens yttre områden samt en trygg och tillgänglig stadskärna.

Vägnätet består av en blandning mellan gång- och cykelvägar, cykelfält och blandtrafik. Separata gång- och cykelstråk finns längs stadens högst trafikerade vägar Stockholmsvägen, Estunavägen och delar av Vätövägen. Områdena Grind, Vigelsjö, Färsna, Solbacka och Flygfältet har utvecklade vägnät av separata gång- och cykelstråk medan cyklister i Fågelsången, Gransäter, Kvisthamra och Grossgärdet mestadels färdas i blandtrafik. Stadskärnans smala gator har blandtrafik på det traditionella, oregelbundna rutnätet. Baldersgatan, Roslagsgatan och Bergsgatan har cykelfält. Gång- och cykelstråk mot Björnö, Färsna, Görla industriområde, Campus Roslagen, Gustav Adolfs väg, Segelbäcksgatan och Vigelsjö kopplar samman målpunkter i staden.

Parkerad cykel på Billborgsgatan

Bild: Parkerad cykel på Billborgsgatan

Då cyklister delar utrymme med andra trafikanter, antingen fotgängare på gång- och cykelvägar eller motorfordon där blandtrafik sker, kan konflikter uppstå vilket påverkar cykelmöjligheten negativt genom lägre trygghet, säkerhet och framkomlighet. Blandtrafik innebär inte automatiskt låg säkerhet och trygghet men för att blandtrafik ska bedömas lämpligt behöver biltrafikmängden och hastigheten vara låg.

Norrtälje kommun har bland annat på grund av sin geografi och utspridda bebyggelsestruktur en hög andel bilister jämfört med övriga länet. När staden nu förtätas så ökar potentialen för satsningar på cykeltrafik och på så sätt främja miljön och folkhälsan. Att möjliggöra ökad cykelandel leder till en mer effektiv användning av stadens ytor vilket minimerar trängsel för samtliga trafikslag och frigör parkeringsytor till andra allmänna intressen som bostäder, arbetsplatser, utbildning, rekreationsytor och ekosystemtjänster.

Utanför stadens gränser, där Trafikverket är väghållare, saknas för det mesta gång- och cykelmöjligheter förutom banvallen mot Malsta som är ett populärt rekreationsstråk. Behov av att kunna gå och cykla för både arbete, rekreation och för att knyta ihop staden med närbelägna orter finns mot Svanberga, Roslagsbro/Vätö och utmed länsväg 276. Med exploateringen av Björnö kommer barn och föräldrar att ha behov av att kunna gå och cykla utmed Björnövägen till Frötuna skola.

Utveckling

Norrtälje stad står inför en stor inflyttning det kommande decenniet med stora pågående och kommande projekt. Denna inflyttningsström innebär möjligheter för stadens kommande invånare att ändra sina vanor. Fysisk planering har förmågan att bjuda in till olika typer av rörelser genom att tillgodose de krav som olika transportsätt ställer på utformningen av den offentliga miljön och samhällsplaneringen i stort. För att cykeln i en större utsträckning än idag ska vara ett praktiskt alternativ till bilen behöver cykelinfrastrukturen utvecklas mot ökad säkerhet, trygghet, framkomlighet, kontinuitet samt binda samman viktiga målpunkter i staden.

Ett helhetsgrepp är nödvändigt för att verkningsfullt implementera cykelåtgärder. Detta innebär att hela cykelresan, från avresa till destination, tillgängliggörs för så många cyklister som möjligt.

Prioriterade cykelstråk skapas som ska stimulera till och möjliggöra cykelpendling. De prioriterade cykelstråken knyter ihop stadens stadsdelar, från öst till väst och från nord till syd, med viktiga målpunkter längs med sträckorna som bussterminalen, stadskärnan och handelsområdena. Det prioriterade cykelstråket ska upplevas gent, tryggt, säkert och framkomligt. Genom goda förutsättningar för att ta cykeln till bussterminalen och pendlarparkeringen Campus Roslagen och därifrån byta till kollektivtrafik erbjuds ett alternativ till långväga resor med bilen. Stadskärnan är en stor målpunkt och slutdestination för resor till verksamheter, rekreationsmiljöer och arbetsplatser. För att cykelresan ska vara möjlig krävs även tillgänglig cykelparkering vid dessa viktiga målpunkter. För att tydliggöra cykelnätet kompletteras det prioriterade cykelstråket med huvudcykelstråk som bidrar till att öka finmaskigheten i cykelnätet.

Cykelvägar intill statliga vägar behöver tillkomma för att möjliggöra för så många som möjligt att resa med cykeln för vardags- och fritidsresor. Enligt Region Stockholms potentialstudie för cykel skulle omkring 55% av de boende i Norrtälje kommun kunna cykla till jobbet på 15 minuter, vilket är en av de allra högsta potentialerna i länet. För Norrtälje stad är det viktigt att verka för cykelvägar utmed väg 276, Vätövägen, väg 1149 (Björnövägen) och väg 76. Längs väg 276 planeras i denna fördjupning av översiktsplanen en stor utveckling av verksamhetsmark, detta medför ett stort antal arbetstagare som skulle dra stor nytta av en säker cykelväg. Längs Vätövägen har kommunen påbörjat utbyggnad av en cykelväg men ytterligare delar behöver tillkomma. Utmed väg 1149 till Frötuna skola behöver en cykelväg tillkomma för att skapa en säker cykelväg till skolan. Mot Svanberga utmed väg 76 finns redan partier med cykelväg men upprustning och komplettering på vissa delar kan behövas.

För att främja cykeln som transportmedel för stadens befintliga och framtida invånare är det viktigt att cykelresor inom och till nybyggnadsprojekt möjliggörs genom integrering och utbyggnad av gång- och cykelvägnätet innan inflyttning. Investeringar som ger mest nytta och ökat cyklande ska prioriteras i stadsutvecklingsprojekt samt vid byggnation, drift och underhåll av gator, vägar och belysning i befintliga områden. Cykeltrafik ska vara ett säkert transportmedel, därför ska utformningen av egna körytor främjas. En ökad grad av separering från motorfordonstrafik kan bidra till säkerheten ökar för cykeltrafiken vilket främjar bland annat kvinnor, äldre och barn.

Ett gestaltningsprogram för Norrtälje stads huvud- och sekundärvägar för fordonstrafiken ska tas fram. Programmet har i syfte att minska fordonstrafikens barriärverkan och skapa gaturum som ökar vistelsetiden för gående och cyklister. Utformningen av stadens gaturum ska bidra till ökat stadsliv.

Även en gång- och cykelplan med riktlinjer för standardutformning och trafiksäkerhet med prioriterad investeringsplan för genomförande ska tas fram.

Riktlinjer cykeltrafik

  • Utforma stadens cykelnät så att cyklister känner sig prioriterade och så att det är attraktivt att välja cykel som färdmedel. Som cyklist ska det vara tryggt, säkert, tillgängligt och lätt att röra sig i Norrtälje stad.
  • Ta särskild hänsyn till jämställdhet, jämlikhet och behoven hos barn, äldre och personer med funktionsnedsättning vid planering, underhåll och drift av cykelnätet
  • Tillgängliggör nybyggnadsområden för cyklister och åtgärda saknade länkar i befintligt cykelvägnät
  • Öka separeringen av cyklister från biltrafik längs huvudcykelvägnätet genom bland annat ombyggnation av cykelfält till separerade cykelbanor
  • Planera för ett gent och finmaskigt cykelvägnät i nya och befintliga stadsdelar
  • Skapa en tydlig cykelvägshierarki med pålitlig framkomlighet och förutsägbar standard
  • Verka för gång- och cykelvägar mot Svanberga, Roslagsbro/Vätö, Frötuna skola och utmed länsväg 276 samt tillgängliggöra Rösavägen för gående och cyklister med bymiljöväg
  • Underlätta kombinationsresor med cykel och kollektivtrafik genom åtgärder vid större hållplatser och knutpunkter, vilket innefattar säkra cykelvägar samt låsbar och väderskyddad cykelparkering i direkt anslutning till hållplatser
  • Ta fram gestaltningsprogram för huvudväg och sekundärvägnätet Norrtälje stad för att minska fordonstrafikens barriärverkan och för att skapa gaturum som ökar vistelsetiden för gående och cyklister. Utformningen ska bidra till ökat stadsliv.
  • Ta fram gång- och cykelplan med riktlinjer förstandardutformning och trafiksäkerhet medprioriterad investeringsplan för genomförande
Senast ändrad: 2024-04-17