Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Bygglov och andra åtgärder

Här ansöker du om bygglov, marklov, rivningslov och strandskyddsdispens.

Här kan du bland annat ansöka och anmäla byggärenden gällande:

  • Bygglov för nybyggnad eller tillbyggnad
  • Attefallshus och attefallsändringar
  • Förhandsbesked
  • Strandskyddsdispenser
  • Rivnings- och marklov

E-legitimation krävs

För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.

Avgift

  • Vi tar ut en avgift för handläggning av bygglov och andra åtgärder.
  • Avgiften varierar beroende på vad och var du ska bygga.
  • När du ansöker via vår e-tjänst blir handläggningsavgiften reducerad jämfört med om du ansöker via pappersblankett. Se punkt 22.1 "Nedsättning av avgift vid ansökan/anmälan via E-tjänst" i Plan- och bygglovstaxa samt mät- och karttaxa (pdf)

Fullständig taxa

Förenklad taxa

Här hittar du exempel på vad våra mest vanliga ärenden enligt plan- och bygglagen kostar.

Bra att veta

  • Om du agerar för ett företag anger du det i tjänsten, men du loggar alltid in med din personliga e-legitimation för att ansöka och följa ärendet.

Läs mer innan du tar nästa steg

Innan du går vidare i denna självservice är det bra att du tittat igenom dessa sidor:

Bilagor

Handläggning

Bygglovsenheten handlägger detta ärende.

Återkoppling privatpersoner

  • Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
  • Ansökan om bygglov: Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
  • Anmälan enligt plan- och bygglagen: Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.

Återkoppling företagare

  • Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
  • Vi ska granska tillståndsärendet inom fem arbetsdagar från att ärendet har fått en huvudhandläggare.
  • Ansökan om bygglov: Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
  • Anmälan enligt plan- och bygglagen: Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.

Följ ditt ärende

Byggärenden – mina ärenden

Tjänstegaranti

Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.

Tjänstegaranti för handläggning enligt plan- och bygglagen

Personuppgifter som behandlas

Namn, personnummer, e-post, adress, telefon.

Detta används uppgifterna till

Handläggning av ditt lov- eller anmälningsärende.

Rättslig grund för behandlingen

Myndighetsutövning.

Lagringstid

Arkivering. Vi är ålagda att arkivera och bevara ditt ärende. Det innebär att uppgifterna inte kommer kunna raderas.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig nämnd för denna självservice: Bygg- och miljönämnden.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvariga

Läs mer

Så hanterar Norrtälje kommun personuppgifter

Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.

Kontakta Norrtälje kommun

Välkommen till kvällsöppet

Du kan besöka oss på plats eller digitalt för att ställa dina frågor.

Kvällsöppet på samhällsbyggnadskontoret