Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Översiktsplan 2050

Sjötrafik

Linjetrafiken för skärgården är till stor del anpassad till att kärnöarna Arholma, Tjockö och Gräskö ska ha en bastrafik som gör det möjligt att resa till och från fastlandet året runt.

Det saknas idag en överblick över bryggors fysiska skick vilket medför en risk att bryggor kan komma att upphöra att trafikeras med kort varsel. Detta kan ge stora konsekvenser för öar som saknar alternativa brygglägen. Bryggor som trafikeras av sjötrafiken ägs ofta av många olika parter, vilket försvårar underhåll och investeringar. Läs mer i avsnittet Genomförande och konsekvenser.

Upplägget med kärnöar och replipunkter behöver breddas till ett nodsystem med möjligheter till byten mellan olika färdmedel. Utöver bastrafiken bör andra öar med fasta boenden ha en trafik som tillgodoser behoven av arbetspendling, serviceresor och skolskjutsar. Det ska även finnas trafik som tillgodoser fritidsboendes och besökare behov i så stor utsträckning som möjligt.

Furusund är idag replipunkt för Gräskö vilket ger långa restider. För att skapa snabbare förbindelser för resor till Norrtälje stad bör i stället Östernäs bli replipunkt. Rådmansötrafiken bör samtidigt göras om till dubbelriktade linjer för att få en robust struktur. Furusund kan fortsätta utvecklas som nod för besökare i
skärgården.

Kommunen ska vara en aktiv samverkans- och dialogpartner mellan trafikutövare och bryggägare för att säkerställa att bryggor med anslutande funktioner motsvarar nuvarande och framtida behov. Kommunen håller på att ta fram en ny bryggplan som ersätter gällande bryggplan från 2013.

Ställningstagande om farleder av riksintresse

Bebyggelse, anläggningar och verksamheter ska undvikas i anslutning till farleder för att säkerställa sjöfartens framkomlighet och för att erhålla tillräcklig säkerhet och undvika bullerstörningar. Hänsyn ska tas till svallpåverkan från sjötrafik. Belysning invid farleder ska utformas så att den inte bländar sjötrafiken.

Ställningstagande om allmänna farleder

Sträckning av allmän farled i längd samt hur vattenvägen förhåller sig till land och större öar. Farledens exakta sträckning beror exempelvis på bottenförhållanden och lämpligaste färdväg. Farledens bredd anges inte. Allt erforderligt vattenområde för sjötrafiken och tillhörande sjösäkerhetsanordningar ingår i den allmänna farleden.

Bryggor

Kommunen håller på att ta fram en ny bryggplan som ersätter bryggplanen från 2007. Bryggplanen ska avgränsa och definiera de platser och bryggor som bidrar till allmänna intressen. Sammanlagt har 126 bryggor identifierats. Ytterligare fler kan tillkomma. 

Syftet med den nya bryggplanen är bland annat att:

  • Ge en översikt över befintliga viktiga bryggor, dess nuvarande användning och betydelse för skärgården
  • Kartlägga behov av upprustning och förbättringar
  • Kartlägga olika aktörers ansvar
  • Fastställa prioritering mellan olika bryggor
  • Utgöra planeringsunderlag för skärgården och för framtida trafikstrukturer
  • Utgöra underlag för bidragsansökningar
  • Sammanställa statistik om resande, boende, deltidsboende per ö och färjelinje

Översiktsplanen redogör för bryggor med prioritet 1-4 enligt förslag till ny bryggplan. Bryggor i prioritet 1 markeras på markanvändningskartan. Samtliga bryggor under prioritet 1–4 markeras på hänsynskartan. Övriga bryggor markeras ej. Faktorer som utgör grund för bedömning av prioriteringsgraden är huvudmannaskap (allmän eller enskild), väganslutning till bryggan, bryggans standard, förutsättningar för gods och tunga transporter, tillgång till kollektivtrafik, parkering, laddning av elfordon och service, resestatistik, antal bofasta och fritidshus, betydelse för näringsliv och samhälle.

Prioritet 1: I huvudsak bryggor som tillhör Norrtälje kommun eller Trafikverket och är viktiga knutpunkter för kollektiva resor och etablerad sjötrafik mellan kärnöar, andra öar med minst åtta fastboende och fastlandet. Även bryggor med motsvarande funktion som har andra huvudmän ingår.

Prioritet 2: Huvudbrygga på ö utan fast land- eller färjeförbindelse, där det bor åtta eller fler fastboende och finns etablerad sjötrafik eller strategiskt belägen brygga. Bryggan är viktig för näringslivet, skeppning av tyngre gods och/eller passagerartrafik (motsvarande mer än 5 000 passagerare per år).

Prioritet 3: Huvudbrygga på ö eller fastland som är viktig för näringsliv, service och transporter. Faktorer som påverkar bryggans betydelse är: Viktig bytespunkt mellan båtlinjer. Viktig utgångspunkt för turistbaserade resor. Huvudbrygga för viktig destination. Brygga på ö med fastboende och/eller minst 50 fritidshus.

Prioritet 4: Brygga på ö (inklusive öar med broförbindelse) eller fastland där linjetrafik går som huvudsakligen används av fritidsboende och turister, men i övrigt inte uppfyller kriterierna för prioritet 3. Även öar med fastboende och fritidsboende som kan komma ifråga för turbunden och anropsstyrd linjetrafik i framtiden.

Senast ändrad: 2024-04-09