Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Översiktsplan 2050

Gång- och cykel

En hög andel gång- och cykeltrafik gynnar en hållbar utveckling och kan hjälpa till att uppnå levande, hållbara och hälsosamma samhällen. Ett samhälle där fler går och cyklar och vistas på gatorna är ett levande samhälle.

Gång- och cykelnätet är över lag väl utbyggt i de större tätorterna även om näten inte alltid är helt sammanhängande. De geografiska förutsättningarna att gå och cykla inom tätorterna är goda. Det tar aldrig längre tid än 15 minuter från tätorternas ytterkanter att nå centrum med cykel.

Där Trafikverket är väghållare saknas gång- och cykelmöjligheter. De statliga vägarna är ofta smala, saknar vägren och är inte dimensionerade för dagens trafikflöden. Det innebär att det ofta är farligt att cykla och därför väljer många bort det alternativet. Utmed de statliga vägarna finns skolor och andra viktiga målpunkter. Behovet av gång- och cykelvägar är därför stort.

Nedlagda banvallar i kommunen utgör viktiga gång-, cykel- och rekreationsstråk.

Så långt som möjligt ska utbyggnaden av gång- och cykelvägar samordnas med utbyggnad av andra typer av infrastruktur.

Sammanhängande och säkra cykelstråk

Sammanhängande och trafiksäkra cykelstråk ska utvecklas för såväl vardagliga resor som för cykelturismen i olika delar av kommunen. Cykel behöver bli en lika naturlig del av trafiksystemet som bil och kollektivtrafik. Utvecklingen av cykelinfrastrukturen behöver inriktas på att förbättra framkomligheten i de stråk där det finns stor potential för cykeltrafiken att öka. Längs huvudvägar bör gång- och cykel lösas genom separation i gaturummet, det vill säga att gång- och cykeltrafiken ges egna körytor i stället för blandtrafik.

Gång- och cykelnätet måste fortsatt byggas ut med fokus på att åtgärda felande länkar, separera gående och cyklister från biltrafik vid höga trafikflöden samt skapa säkra skolvägar. Säkra skolvägar bör vara attraktiva och utformade på ett sätt så att barnen naturligt väljer den vägen till skolan. Särskilt ska sträckor nära centralorter och skolvägar prioriteras. Nybyggnadsområden ska integreras tidigt i byggprocessen till gång- och cykelnätet så att det blir säkert, smidigt och attraktivt att röra sig till fots och med cykel till viktiga målpunkter inom tätorten.

Samverkan med andra aktörer

Norrtälje kommun har en kontinuerlig dialog med Region Stockholm och Trafikverket för att anlägga de cykelvägar som kommunen prioriterar. Sammanhängande gång- och cykelvägar bör byggas ut mellan Norrtälje stad och närbelägna orter såsom Svanberga, Roslagsbro/Vätö, längs länsväg 276 mot Bergshamra och längs Björnövägen till Frötuna skola.

I Norrtälje stad bör viktiga målpunkter och bostadsområden kopplas ihop till sammanhängande stråk med ökad separering av oskyddade trafikanter i gaturummet. I Rimbo och Hallstavik är stora delar av gång- och cykelnätet separerat och finmaskigt och arbetet behöver fokusera på att åtgärda felande länkar, att separera gående och cyklister från fordonstrafik där det är höga trafikflöden samt att skapa säkra skolvägar. Läs mer i fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad, fördjupning av översiktsplanen för Rimbo, Trafik- och mobilitetsstrategi (2022) samt Gång- och cykelprogram för landsbygden (2017).

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad

Fördjupning av översiktsplanen för Rimbo

Trafik- och mobilitetsstrategi, 2022

Gång- och cykelprogram för landsbygden, 2017

Cykelstråk för rekreation och besöksnäring

Cykelstråk på längre sträckor, såsom mellan Rimbo-Norrtälje stad och Grisslehamn-Älmsta-Norrtälje stad bör utvecklas för rekreation och besöksnäring, men även i viss mån pendling. Banvallar och parallella mindre vägar bör användas för att skapa sammanhängande stråk med begränsade medel.

Banvallen mellan Rimbo och Norrtälje stad har ett kortare avbrott strax väster om Rimbo som måste byggas samman för att erhålla ett sammanhängande stråk.

Senast ändrad: 2024-04-09