Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad - granskningsförslag

Konsekvenser

Här kan du läsa om planförslagets konsekvenser.

Miljökonsekvensbeskrivning

Norrtälje stad är i en expansiv fas och planering pågår för flera nya stadsdelar, bostadsområden och verksamhetsområden. Under sommaren 2019 påbörjades arbetet med en fördjupning av översiktsplanen för Norrtälje stad. Planen befinner sig nu i skedet granskning. Samråd med länsstyrelsen angående undersökning av betydande miljöpåverkan och avgränsning genomfördes 2020-09-25. Planen kan antas medföra betydande miljöpåverkan varför en strategisk miljöbedömning genomförts och en miljökonsekvensbeskrivning tagits fram. Hela miljökonsekvensbeskrivningen finns som bilaga (WSP, 2024).

Miljökonsekvensbeskrivning, granskningsversion


Alternativ utveckling

En strategisk miljöbedömning ska innehålla en beskrivning av miljöns sannolika utveckling om planen inte genomförs, ett så kallat nollalternativ eller framskrivet nuläge.

Nollalternativet

Nollalternativet beskriver en alternativ tänkbar utveckling vid scenariot då planen inte genomförs. Nollalternativet baseras på att utveckling inom planområdet sker i enlighet med idag beslutade planer. Det innebär att de pågående omfattande stadsutvecklingsprojekten som presenterats i avsnitt 1.4 genomförs samt en utveckling i enlighet med Översiktsplan 2040 tillsammans med fördjupade översiktsplanen för Nordrona och Utvecklingsplan Norrtälje stad.
Tidshorisonten för nollalternativet är samma som för den fördjupade översiktsplanen, år 2050.

Planförslaget

Planförslaget beskriver utvecklingen enligt denna fördjupning av översiktsplanen. Sammantaget bedöms de negativa effekterna och konsekvenserna vara större i nollalternativet jämfört med det nu aktuella planförslaget, enligt utförd miljökonsekvensbeskrivning.


Planförslagets konsekvenser

Nedan följer en sammanfattande beskrivning av planförslagets konsekvenser på de miljöaspekter som bedömts betydande enligt genomfört avgränsningssamråd. Konsekvenser beskrivs i förhållande mot nuläget. Nuläget är det nuvarande tillståndet för respektive aspekt.

Naturmiljö och grön-blåstrukturer

Det finns en övergripande högt ställd ambition kopplat till gröna och blå strukturer. Den övergripande riktlinjen anger att bevarandeområden inte ska exploateras eller att dess värden ska försämras. Samtidigt pekar planen ut flertalet lokaliseringar av ny bebyggelse angränsande bevarandeområden, höga naturvärden och nyckelbiotoper. I planförslaget ges vägledning för exploatering invid bevarandeområden samt vilka skyddsåtgärder som ska vidtas så att skyddade arters bevarande status inte påverkas negativt. Vissa av områdena har områdesspecifika riktlinjer för hur höga naturvärden ska hanteras. Överlag ges tydlig styrning till hur kommunen ska säkerställa att negativ påverkan på skyddsvärda arter, spridningssamband och den biologiska mångfalden i övrigt ska undvikas.

Planen har ett utvecklat resonemang kring hur ekosystemtjänster ska integreras i planeringen. Detta är positivt och skapar goda möjligheter att tillskapa ekosystemtjänster i områden där det idag råder brist. De väger dock inte upp för ianspråktagande av naturliga miljöer med höga värden och viktig funktionalitet i grönstrukturen.

Sammantaget bedöms den påverkan som kommer att ske på naturmiljön genom verkställande av planen resultera i måttligt negativa konsekvenser. Detta i och med att fridlysta arter, skyddade träd, områden med höga naturvärden och spridningssamband till viss del riskerar att skadas. Resultatet av detta kan bli fragmenterade habitat och förlust av den biologiska mångfalden.

I planens beskrivningar av de naturvärden som förekommer inom planområdet tydliggörs att det finns en god kännedom om vikten av god förvaltning av grönstrukturer och innebörden av funktionella spridningssamband. De ambitioner kring bevarandet av värden som kan utläsas speglas i planens riktlinjer, där god vägledning ges för att begränsa påverkan på biologisk mångfald och spridningssamband.

Kulturmiljö, stads- och landskapsbild

På en övergripande nivå innebär planförslaget att ytkrävande verksamheter kan förflyttas ut från staden, vilket möjliggör för en bättre stadsmiljö med levande stadsdelar. Samtidigt innebär detta att storskaliga landskapselement i form av roslagslandskapets typiska skogsklädda höjdpartier som bryts av öppna jordbrukslandskap tas i anspråk.

Utveckling inom riksintresset Norrtälje [AB84] kommer att påverka de kulturhistoriska värdena. De riktlinjer som ges med avseende på kulturmiljön bedöms ge goda förutsättningar för att begränsa eventuella negativa effekter på de kulturhistoriska värden som förekommer i staden och riksintresset. Riktlinjerna adresserar såväl värdefull bebyggelse, gatustrukturer, visuella effekter och skyddet av viktiga siktlinjer. Med de riktlinjer som anges bedöms den påverkan som den föreslagna markanvändningen medför innebära små negativa effekter för kulturmiljön i stadens centrala delar.

Konsekvenserna för kulturhistoriska värden inom riksintresset Malsta [AB83] bedöms bli försumbara och konsekvenserna av planerat reningsverk för området Långgarn bedöms bli begränsade.

Luftvärnsregementet LV 3 utgör ett särskilt värdefullt bebyggelseområde där planförslaget möjliggör för bostadsutveckling i angränsning till det utpekade byggnadsminnet. De riktlinjer som ges i planförslaget, bland annat med avseende på byggnadsminnets avgränsning, bör få som följd att ny bebyggelse utformas och placeras på ett sådant avstånd till kulturmiljöerna att läsbarheten inte skadas.
Sammantaget bedöms planförslaget medföra små negativa konsekvenser för kulturmiljön.

Vatten

Utan åtgärder innebär den planerade bebyggelseutvecklingen ökad avrinning och föroreningsbelastning samt ökad belastning på kommunens tekniska system. Planförslaget innebär även ökad risk för översvämningar. De ytor som föreslås för vattenvård, dagvatten- och översvämningshantering tillsammans med riktlinjer för dagvattenhantering ger goda förutsättningar att begränsa eller undvika negativa effekter på vattenförekomsterna och kan bidra till förbättrad status och att miljökvalitetsnormerna kan följas. De ytor som reserveras för åtgärder med avseende på översvämningsrisk kan komma att avhjälpa flera av de risker som identifierats. Områden där särskild hänsyn fortsatt behöver tas är Solbacka, Björnö och Norrtälje hamn. Under förutsättning att de riktlinjer som planen anger implementeras i kommande detaljplanering och att planering sker i enlighet med Länsstyrelsens rekommendationer om lägsta grundläggningsnivå bedöms översvämningsriskerna kunna hanteras och negativa konsekvenser blir små eller utebli. Sammantaget bedöms planförslaget kunna leda till små positiva effekter med avseende på vatten.

Hushållning med mark, vatten och den fysiska miljön i övrigt

Planförslagets påverkan på hushållningen av mark, vatten och övriga fysiska miljöer resultera i små negativa konsekvenser. Detta för att en förhållandevis liten del av mark för areella näringar kommer att ianspråktas.
Gällande dricksvattenförbrukningen kommer den troligen att öka med exploatering i planen. Även om Norrvatten för tillfället kan försörja kommunen är vattenförsörjningen till planområdet sårbar då det redan råder brist på tillgång till dricksvatten i kommunen. För att minska sårbarheten krävs framför allt åtgärder utanför planområdet som säkrar dricksvattentillgången vid eventuell störning. Framtagandet av kommunövergripande utredningar, strategier och vägledning kan komma att ge positiva effekter på hushållningen av dricksvatten som resurs, så som den vägledning som föreslås för hantering av dricksvattenförsörjning i den fysiska planeringen.

Utglesning av staden, transporter och klimatpåverkan

Planförslaget innehåller flera ställningstaganden och riktlinjer som på sikt har förmågan att bidra till att begränsa klimatpåverkan, bland annat genom förtätning som skapar närhet till olika funktioner i vardagslivet och prioritering transportmedel med mindre klimatpåverkan. Planförslaget innehåller även riktlinjer som kan komma att begränsa klimatpåverkan från byggskede och transport genom bland annat klimatdeklarering och utbyggnad av gång- och cykelbana samt laddinfrastruktur. Sammantaget bedöms planförslaget medföra små negativa konsekvenser för utglesning av staden, transporter och klimatpåverkan.

Mark och förorenade områden

Planförslagets konsekvenser med avseende på förorenad mark bedöms bli små positiva. Vid utveckling av förorenade områden och att hantering av förorenade massor föreligger en generell risk för mobilisering och spridning av föroreningar. Eftersom stora delar av den mark som tas i anspråk ligger på förorenad mark innebär det att dessa kommer kunna hanteras och saneras i efterföljande planering. Förutsatt en korrekt hantering av förorenad mark bedöms planförslaget medföra positiva effekter.

Riskerna kopplade till ras- och skred ska i kommande planläggning och projektering utredas för att säkerställa en acceptabel risknivå. För de utvecklingsområden som pekas ut har särskilda geotekniska utredningar utförts. Planförslaget bedöms ge en tydlig vägledning kring hantering av geotekniska förhållanden och ras- och skredrisker.

Luftkvalitet, buller och människors hälsa

Planförslaget föreslår flera åtgärder inom området luftkvalitet, buller och människors hälsa som bedöms kunna leda till positiva effekter för människors hälsa och för miljön, samtidigt lyfter miljöbedömningen upp ett antal punkter där det dels finns motstridigheter och där en ökad tydlighet kring formulerade riktlinjer efterfrågas. Detta gäller bland annat buller med avseende på tysta områden och barns utemiljöer samt skydd mot extremtemperaturer. Sammantaget bedöms planförslaget medföra små till måttligt positiva konsekvenser avseende luftkvalitet och buller samt en acceptabel risk för människors hälsa, övriga hälsorisker samt olägenheter och störningar.

Rekreation och friluftsliv

Sammantaget bedöms planen bidra med små till måttliga positiva konsekvenser kopplat till förutsättningar för rekreation och friluftsliv. I och med att de identifierade bristområdena ligger inom ianspråktagen mark finns det goda förutsättningar för att tillskapa nya parkområden och gröna mötesplatser inom vilket skulle medföra en förbättring till tillgång till park och rekreation jämfört med nuläget. Såväl övergripande som områdesspecifika riktlinjer bedöms som tillräckligt omfattande och tydliga. Särskilt att minsta storlek på en yta för park och offentliga ytor pekas ut i de specifika exploateringsområdena. Om riktlinjerna följs kommer det att innebära förbättrad tillgång till park och rekreation.

Den föreslagna utvecklingen kommer att innebära en ökad mängd människor som ska nyttja stadens befintliga och tillkommande grönområden för rekreation och friluftsliv. Ett ökat besökstryck innebär också ett ökat slitage vilket på sikt kan påverka områdenas rekreativa kvaliteter negativt.

Vid Norrtälje ån

Bild: Norrtäljeån

 

 

 

Senast ändrad: 2024-04-10