Här kan du bland annat ansöka och anmäla byggärenden gällande:
- Bygglov för nybyggnad eller tillbyggnad
- Förhandsbesked
- Strandskyddsdispenser
- Rivnings- och marklov
E-legitimation krävs
För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.
Avgift
- Vi tar ut en avgift för handläggning av bygglov, frivilligt lov och andra åtgärder.
- Avgiften varierar beroende på vad och var du ska bygga.
- När du ansöker via vår e-tjänst blir handläggningsavgiften reducerad jämfört med om du ansöker via pappersblankett. Se taxan för detaljerad info.
Fullständig taxa
Utdrag ur taxan
Här hittar du exempel på vad våra mest vanliga ärenden enligt plan- och bygglagen kostar.
Bra att veta
- Om du agerar för ett företag anger du det i tjänsten, men du loggar alltid in med din personliga e-legitimation för att ansöka och följa ärendet.
Är du osäker på om du behöver söka lov?
Kommunen ger allmän rådgivning om bygglov och regler, men vi kan inte bedöma enskilda åtgärder via e-post eller telefon. För att få ett bindande besked om just din åtgärd kräver bygglov behöver du ansöka om frivilligt lov Då gör byggnadsnämnden en formell prövning och du får ett beslut att utgå från.
Läs mer innan du tar nästa steg
Innan du går vidare i denna självservice är det bra att du tittat igenom dessa sidor:
- Vad vill du bygga, ändra eller riva?
- Skillnad mellan bygglovspliktiga, anmälningspliktiga och bygglovsbefriande åtgärder
Bilagor
Handläggning
Bygglovsenheten handlägger detta ärende.
Återkoppling privatpersoner
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Ansökan om bygglov: Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
- Anmälan enligt plan- och bygglagen: Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.
Återkoppling företagare
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Vi ska granska tillståndsärendet inom fem arbetsdagar från att ärendet har fått en huvudhandläggare.
- Ansökan om bygglov: Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
- Anmälan enligt plan- och bygglagen: Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.
Följ ditt ärende
Tjänstegaranti
Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.
Personuppgifter som behandlas
Namn, personnummer, e-post, adress, telefon.
Detta används uppgifterna till
Handläggning av ditt lov- eller anmälningsärende.
Rättslig grund för behandlingen
Myndighetsutövning.
Lagringstid
Arkivering. Vi är ålagda att arkivera och bevara ditt ärende. Det innebär att uppgifterna inte kommer kunna raderas.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig nämnd för denna självservice: Bygg- och miljönämnden.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvariga
Läs mer
Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.