E-legitimation krävs
För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.
Avgift
- Vi tar ut en avgift för handläggning av bygglov, frivilligt lov och andra åtgärder.
- Avgiften varierar beroende på vad och var du ska bygga.
- När du ansöker via vår e-tjänst blir handläggningsavgiften reducerad jämfört med om du ansöker via pappersblankett. Se taxan för detaljerad info.
Fullständig taxa
Utdrag ur taxan
Här hittar du exempel på vad våra mest vanliga ärenden enligt plan- och bygglagen kostar.
Bra att veta
Välj rätt i e-tjänsten
I e-tjänsten "Bygglov och andra åtgärder" väljer du antingen "Bygga nytt" och sedan "Komplementbyggad" eller "Bygga till" och sedan väljer du vilken byggnad du önskar bygga till.
Välj rätt på blanketten
På blanketten "Ansökan bygglov" väljer du "Bygglov" och sedan antingen "Helt ny byggnad" eller "Tillbyggnad" och i tredje steget vilken typ av byggnad det gäller.
En komplementbyggnad är ett komplement till ett en- eller tvåbostadshus på en tomt. En komplementbyggnad kan vara till exempel ett garage, carport, förråd eller växthus.
Behöver du bygglov för din komplementbyggnad?
På sidan Lovbefriade åtgärder hittar du information som hjälper dig att ta reda på om du behöver söka bygglov eller om din komplementbyggnad är lovbefriad.
Är du osäker på om du behöver söka lov?
Kommunen ger allmän rådgivning om bygglov och regler, men vi kan inte bedöma enskilda åtgärder via e-post eller telefon. För att få ett bindande besked om just din åtgärd kräver bygglov behöver du ansöka om frivilligt lov Då gör byggnadsnämnden en formell prövning och du får ett beslut att utgå från.
Varje ärende är unikt och kan utifrån förutsättningarna på platsen kräva olika underlag för vår prövning. Nedan listade ritningar är de ritningar som generellt sätt krävs i den specificerade ärendetypen. Det kan därmed komma att ställas andra krav, om ärendet kräver det.
Om det inte finns någon karta över fastigheten sedan tidigare behöver du beställa en nybyggnadskarta B eller C. Inom område med strandskydd är det dock endast möjligt att beställa en nybyggnadskarta B.
Kvalitet på handlingar
- Ritningar ska vara i lämplig skala, nedanstående angivna skalor är förslag som brukar vara lämpliga för ärendet.
- Det ska finnas fastighetsbeteckning på samtliga ritningar.
- Ett ritningsnummer och datum ska finnas så att olika versioner kan skiljas från varandra.
- Alla mått ska anges i millimeter.
- Norrpil ska finnas på situationsplanen.
- Ritningarna ska vara skalenliga, tydliga och lättlästa på vitt olinjerat papper.
Situationsplan i skala 1:400/ 1:500 med uppgifter om:
- Väderstreck
- Befintliga byggnader
- Nya byggnader/tillbyggnad
- Avstånd till fastighetsgräns
- Höjdkurvor (om det är kuperat där byggnaden ska stå)
Planritning i skala 1:100 med uppgifter om:
- Nya väggar
- Väggar som rivs
- Byggnadens yttermått
- Byggnadens rumsindelning
Sektionsritning i skala 1:100 med uppgifter om:
- Rumshöjd
- Takvinkel
- Färdigt golv (plushöjd)
- Skorsten
- Byggnadshöjd
Fasadritning i skala 1:100 med uppgift om:
- Marklinjer (befintliga och blivande), ut till tomtgräns.
- Väderstreck
Exempel på ritning
Handläggning
Bygglovsenheten handlägger detta ärende.
Återkoppling privatpersoner
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Ansökan om bygglov: Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
- Anmälan enligt plan- och bygglagen: Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.
Återkoppling företagare
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Vi ska granska tillståndsärendet inom fem arbetsdagar från att ärendet har fått en huvudhandläggare.
- Ansökan om bygglov: Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
- Anmälan enligt plan- och bygglagen: Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.
Följ ditt ärende
Tjänstegaranti
Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.
Personuppgifter som behandlas
Namn, personnummer, e-post, adress, telefon.
Detta används uppgifterna till
Handläggning av ditt lov- eller anmälningsärende.
Rättslig grund för behandlingen
Myndighetsutövning.
Lagringstid
Arkivering. Vi är ålagda att arkivera och bevara ditt ärende. Det innebär att uppgifterna inte kommer kunna raderas.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig nämnd för denna självservice: Bygg- och miljönämnden.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvariga
Läs mer
Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.