Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Översiktsplan 2050

Farligt gods

Gods som kan explodera, vara farligt att andas in eller skada människor på annat sätt måste beaktas vid planering och byggande.

Längs vägar och järnvägar där det transporteras farligt gods finns risk för människors liv och hälsa vid olyckor på vägen eller järnvägen. Primära transportleder för farligt gods i kommunen är E18, väg 76, väg 77 och väg 280. Farligt gods kan dock även transporteras på andra vägar. Omfattande transporter av farligt gods sker även till sjöss via hamnen i Kapellskär och på järnvägen till Hallstavik. Holmen Paper, Hallsta pappersbruk är kommunens största användare av kemikalier. Bland de farliga ämnena finns natriumhydroxid, gasol, saltsyra, svaveldioxid och ammoniak. Rekommenderade leder för farligt gods redovisas i hänsynskartorna.

Om väg 280 får ny sträckning kan godstransporter i nord-sydlig riktning genom kommunen hänvisas hit i stället för till riksväg 76. Det skulle ge mindre störningar och risker då riksväg 76 har höga trafikflöden, dålig trafiksäkerhet och passerar många samhällen, framför allt Norrtälje stad. Om väg 280 blir kvar i befintlig sträckning bör farligt godstransporter, trots detta, i stället hänvisas till riksväg 76. Läs mer i fördjupningen av översiktsplanen för Rimbo.

Det saknas anordnade uppställningsplatser för fordon med farligt gods i kommunen utöver parkeringsytor vid bland annat Kapellskär och Hallsta pappersbruk.

På ett flertal ställen passerar rekommenderade transportleder för farligt gods genom skyddsområden för vattentäkter.

Länsstyrelsen i Stockholms län har tagit fram riktlinjer om planläggning intill vägar och järnvägar där det transporteras farligt gods. Riktlinjerna anger att risker ska beaktas vid framtagande av detaljplaner inom 150 meter från väg och järnväg där det transporteras farligt gods. I vilken utsträckning och på vilket sätt riskerna ska beaktas beror på hur riskbilden ser ut för det aktuella planförslaget.

Riktlinjer för planläggning intill vägar och järnvägar där det transporteras farligt gods

Bild: Rekommenderade skyddsavstånd mellan transportleder för farligt gods och olika typer av markanvändning. Avstånden mäts från den närmaste vägkanten respektive närmaste spårmitt. Källa: Länsstyrelsen, Riktlinjer för planläggning intill vägar och järnvägar där det transporteras farligt gods, 2016:4.

Senast ändrad: 2024-04-10