Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Göm
Starta ny chatt

Roslagsskolan

Välkommen till Roslagsskolan!
Roslagsskolan är en 7-9 skola med hänförande utsikt belägen i centrala Norrtälje.

Skolmatsedeln för Roslagsskolan
Vecka 16
Måndag
2018-04-16
Köttfärsröra med curry, majs och paprika serveras med ris
Cowboygryta med sojakorv och vitkål serveras med ris
Tisdag
2018-04-17
Kyckling thaisoppa med kokosmjölk
Tomatsoppa
Onsdag
2018-04-18
Pastagratäng med ost och broccoli
Ljummen matvetesallad
Torsdag
2018-04-19
Panerad fisk serveras med kokt potatis och kall sås
Örtbullar serveras med kokt potatis
Fredag
2018-04-20
Viltkyckling serveras med kokt potatis
Quorngryta
Vecka 17
Måndag
2018-04-23
Korvbuffé serveras med potatismos och grillgurka
Sojakorvar serveras med potatismos och grillgurka
Tisdag
2018-04-24
Kebabgryta serveras med ris
Spenatgryta serveras med ris
Onsdag
2018-04-25
Pastasallad med tonfisk och ägg
Pastasallad
Torsdag
2018-04-26
Potatisbullar/Blodpudding serveras med keso, lingonsylt och juice
Rödbetsgratäng
Fredag
2018-04-27
Tacos med tillbehör
Tacos med tillbehör
Vecka 18
Måndag
2018-04-30
Lov
Tisdag
2018-05-01
Lov
Onsdag
2018-05-02
Pannbiff med grönpepparsås serveras med kokt potatis
Torsdag
2018-05-03
Ost- och skinksoppa
Fredag
2018-05-04
Helstekt karré med rödvinssås serveras med potatisgratäng

Hit kommer du enkelt med lokaltrafiken, det är endast en kort promenad från busstationen. Här jobbar dagligen ca 570 elever och ca 60 personal. Vi har en lugn arbetsmiljö som präglas av god arbetsro för våra elever. Vi arbetar medvetet utifrån några väl genomtänkta idéer baserade på modern skolforskning:

Lärarna och rektor: Vi har till övervägande del behöriga och legitimerade lärare och arbetar kontinuerligt med kollegialt lärande. Det innebär att vi lär tillsammans på skolan och följer den moderna skolforskningen. Under de två senaste åren har vi t ex arbetat kring Dylan Williams teorier kring formativ bedömning, Pauline Gibbons kring språkutvecklande lärande, betyg och bedömning och nu stundar Skolverkets utbildning Läslyftet. Stort fokus ligger således på att öka kvaliteten på elevers läs- och skrivförmåga som vi ser stadigt försämras vilket försvårar lärande i alla ämnen.

Rektor sedan två år tillbaka är undertecknad, Ann-Katrin Hegart. Jag vill se ständig rörelse framåt när det gäller utveckling på skolan. Det är många processer igång och en del tar längre tid men vi rör oss – framåt.
Istället för en lång ledningsdeklaration har jag valt tre honnörsord som vi under min tid på skolan har jobbat mycket kring: Uppdraget - Förhållningssätt - Professionalitet

Uppdraget: Varför är vi här? För vilka är vi till? Vad är vårt ansvar? Vi behöver ringa in vårt huvudsakliga ansvar och fokusera på det.
Utbildning är vårt område och det svåraste av allt är att sätta de professionella gränserna. Vad är medel och vad är mål?

Förhållningssätt: Skolan har efter en omorganisation fyra arbetslag, där tre av dem jobbar med enbart en årskurs i sex klasser, det fjärde laget är musiklaget som har en klass i varje årskurs och jobbar med musikinriktning. Målsättningen är att öka samarbetet mellan lärarna och att skapa en skola. Det innebär att vi behöver jobba med kultur och förhållningssätt på skolan. Vi är på väg!
Professionalitet: Vår ambition är att tillsammans med hemmen skapa bästa möjliga förutsättningar för unga människors lärande. Vårdnadshavare är bäst på sitt barn och vi är bäst på pedagogik. Tillsamman borde det kunna bli en oslagbar kombination!


Höga förväntningar, modern teknik och hemmens delaktighet – vi förväntar oss att du som elev gör ditt bästa, vi gör det genom att utmana och stötta. Hela tiden med digitala verktyg, successivt byter vi ut laptops mot läsplattor vilket ökar tillgänglighet och hemmets möjligheter att ta del av vad som pågår i skolan. I allt större utsträckning jobbar våra elever och lärare i Class Notebook som är precis vad det låter som – en digital arbetsbok. Allt är samlat: planering, arbete, återkoppling och omdömen.

Tillgängligt lärande: Vi vill öka begripligheten i lärandet genom att öka tematiska studier. Det innebär att undervisningen i högre utsträckning ska utgå ifrån problemställningar och/eller ett intresseområde som kan omfatta flera olika ämnen. Det ökar lärarnas möjligheter att samarbeta. De pedagogiska variationsmöjligheterna blir större och vi kan då möta varje elevs behov i större utsträckning.

Gruppen, individen, Elevhälsoteamet och Antimobbningsteamet: Vi lever i en individcentrerad tid vilket också har påverkat skolans värld. Vi tror dock att det finns ett stort behov av att jobba med gruppen och vill lyfta in det så viktiga arbetet med att få en grupp, klass att fungera tillfredsställande. Mår en klass väl ökar möjligheterna att den enskilde individen finner sig tillrätta och mår bra. Vi stärker gruppen och därmed individen.
Enskilda individer kommer dock att behöva mer individcentrerat stöd än andra och därför har vi utvecklat vårt elevhälsoteam genom ökat förebyggande arbete som har varit mycket lyckosamt, andelen elevhälsoärenden har sjunkit drastiskt under det senaste året. Skolan har ett aktivt antimobbningsarbete genom Antimobbningsteamet som arbetar nära individen och med täta uppföljningar. Alla i elevhälsoteamet finns på heltid på vår skola.

Välkommen!

Juni, 2017
Ann-Katrin Hegart, rektor Roslagsskolan

Mer om vår skola
  • Allmänna fakta
    • Årskurser 7, 8, 9
    • Antal elever i skolan 574
    • Behöriga lärare 84%
    • Elever per lärare 15,3
    • Andel elever med gymnasiebehörighet 92%
    • Genomsnittligt meritvärde årskurs 9 236
  • Nöjdhet med skolan - årskurs 8 - 2017
    • Antal svarande 184
    • Svarsfrekvens 93%
    • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 32%
    • Lärarna i min skola hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det 84%
    • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 66%
    • Mina lärare förväntar sig att jag ska uppnå kunskapsmålen i alla ämnen 82%
    • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 71%
    • Jag känner mig trygg i skolan 82%
    • Jag kan rekommendera min skola till en kompis 68%
    • Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter 68%
  • Nöjdhet med skolan - årskurs 8 - 2016
    • Antal svarande 158
    • Svarsfrekvens 93%
    • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 37%
    • Lärarna i min skola hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det 80%
    • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 60%
    • Mina lärare förväntar sig att jag ska uppnå kunskapsmålen i alla ämnen 80%
    • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 74%
    • Jag känner mig trygg i skolan 85%
    • Jag kan rekommendera min skola till en kompis 65%
    • Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter 54%
    • Antal svarande 139
    • Svarsfrekvens 94%
    • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 27%
    • Lärarna i min skola hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det 86%
    • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 74%
    • Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen 85%
    • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 84%
    • Jag känner mig trygg i skolan 85%
    • Jag kan rekommendera min skola till en kompis 63%
    • Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter 59%
×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.