Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Göm
Starta ny chatt

Roslagsskolan

Välkommen till Roslagsskolan!
Roslagsskolan är en 7-9 skola med hänförande utsikt belägen i centrala Norrtälje.

Skolmatsedeln för Roslagsskolan
Vecka 36
Måndag
2019-09-02
Pasta med tonfisksås.
Svamp och böngryta med pasta.
Tisdag
2019-09-03
Ost och kalkonsoppa med pasta, hembakat bröd och pålägg.
Broccolisoppa med hembakat bröd och pålägg.
Onsdag
2019-09-04
Tikka Masala med ris.
Ratatouille med ris.
Torsdag
2019-09-05
Vegetarisk lasagne.
Broccoli och ädelostgratäng.
Fredag
2019-09-06
Chili con carne med ris.
Sojafärsgryta med ris.
Vecka 37
Måndag
2019-09-09
Rotfruktssoppa med hembakat bröd och pålägg.
Spenatsoppa med hembakat bröd och pålägg.
Tisdag
2019-09-10
Köttfärssås med fullkornspasta.
Morot och ingefärssås med fullkornspasta.
Onsdag
2019-09-11
Linsgryta med fullkornsris.
Vårrullar med grönsaker och sojasås.
Torsdag
2019-09-12
Nudelwok med kyckling.
Vegetarisk nasigoreng med tofu.
Fredag
2019-09-13
Pastasallad med tonfisk och ägg, serveras med yoghurtsås.
Vegetariska pastasallad, serveras med yoghurtsås.
Vecka 38
Måndag
2019-09-16
Korvstroganoff med ris.
Quorn och grönsaksgryta med ris.
Tisdag
2019-09-17
Lasagne.
Couscous-pytt med grönsaker och ägg.
Onsdag
2019-09-18
Fiskpanetter med potatis mos och kall sås.
Keso och grönsaksgratäng.
Torsdag
2019-09-19
Gulaschgryta med ris.
Grönsaksbiffar med ris och sweet chili.
Fredag
2019-09-20
Krämig paprikasås serveras med pasta.
Auberginecurry med pasta.

Hit kommer du enkelt med lokaltrafiken, det är endast en kort promenad från busstationen. Här jobbar dagligen ca 570 elever och ca 60 personal. Vi har en lugn arbetsmiljö som präglas av god arbetsro för våra elever. Vi arbetar medvetet utifrån några väl genomtänkta idéer baserade på modern skolforskning:

Lärarna och rektor: Vi har till övervägande del behöriga och legitimerade lärare och arbetar kontinuerligt med kollegialt lärande. Det innebär att vi lär tillsammans på skolan och följer den moderna skolforskningen. Under de två senaste åren har vi t ex arbetat kring Dylan Williams teorier kring formativ bedömning, Pauline Gibbons kring språkutvecklande lärande, betyg och bedömning och nu stundar Skolverkets utbildning Läslyftet. Stort fokus ligger således på att öka kvaliteten på elevers läs- och skrivförmåga som vi ser stadigt försämras vilket försvårar lärande i alla ämnen.

Rektor sedan två år tillbaka är undertecknad, Ann-Katrin Hegart. Jag vill se ständig rörelse framåt när det gäller utveckling på skolan. Det är många processer igång och en del tar längre tid men vi rör oss – framåt.
Istället för en lång ledningsdeklaration har jag valt tre honnörsord som vi under min tid på skolan har jobbat mycket kring: Uppdraget - Förhållningssätt - Professionalitet

Uppdraget: Varför är vi här? För vilka är vi till? Vad är vårt ansvar? Vi behöver ringa in vårt huvudsakliga ansvar och fokusera på det.
Utbildning är vårt område och det svåraste av allt är att sätta de professionella gränserna. Vad är medel och vad är mål?

Förhållningssätt: Skolan har efter en omorganisation fyra arbetslag, där tre av dem jobbar med enbart en årskurs i sex klasser, det fjärde laget är musiklaget som har en klass i varje årskurs och jobbar med musikinriktning. Målsättningen är att öka samarbetet mellan lärarna och att skapa en skola. Det innebär att vi behöver jobba med kultur och förhållningssätt på skolan. Vi är på väg!
Professionalitet: Vår ambition är att tillsammans med hemmen skapa bästa möjliga förutsättningar för unga människors lärande. Vårdnadshavare är bäst på sitt barn och vi är bäst på pedagogik. Tillsamman borde det kunna bli en oslagbar kombination!


Höga förväntningar, modern teknik och hemmens delaktighet – vi förväntar oss att du som elev gör ditt bästa, vi gör det genom att utmana och stötta. Hela tiden med digitala verktyg, successivt byter vi ut laptops mot läsplattor vilket ökar tillgänglighet och hemmets möjligheter att ta del av vad som pågår i skolan. I allt större utsträckning jobbar våra elever och lärare i Class Notebook som är precis vad det låter som – en digital arbetsbok. Allt är samlat: planering, arbete, återkoppling och omdömen.

Tillgängligt lärande: Vi vill öka begripligheten i lärandet genom att öka tematiska studier. Det innebär att undervisningen i högre utsträckning ska utgå ifrån problemställningar och/eller ett intresseområde som kan omfatta flera olika ämnen. Det ökar lärarnas möjligheter att samarbeta. De pedagogiska variationsmöjligheterna blir större och vi kan då möta varje elevs behov i större utsträckning.

Gruppen, individen, Elevhälsoteamet och Antimobbningsteamet: Vi lever i en individcentrerad tid vilket också har påverkat skolans värld. Vi tror dock att det finns ett stort behov av att jobba med gruppen och vill lyfta in det så viktiga arbetet med att få en grupp, klass att fungera tillfredsställande. Mår en klass väl ökar möjligheterna att den enskilde individen finner sig tillrätta och mår bra. Vi stärker gruppen och därmed individen.
Enskilda individer kommer dock att behöva mer individcentrerat stöd än andra och därför har vi utvecklat vårt elevhälsoteam genom ökat förebyggande arbete som har varit mycket lyckosamt, andelen elevhälsoärenden har sjunkit drastiskt under det senaste året. Skolan har ett aktivt antimobbningsarbete genom Antimobbningsteamet som arbetar nära individen och med täta uppföljningar. Alla i elevhälsoteamet finns på heltid på vår skola.

Välkommen!

Juni, 2017
Ann-Katrin Hegart, rektor Roslagsskolan

Mer om vår skola
  • Allmänna fakta
    • Årskurser 7, 8, 9
    • Antal elever i skolan 570
    • Behöriga lärare 79%
    • Elever per lärare 16,1
    • Andel elever med gymnasiebehörighet 92%
    • Genomsnittligt meritvärde årskurs 9 236
  • Nöjdhet med skolan - årskurs 8 - 2018
    • Antal svarande 158
    • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig ner 34%
    • Lärarna i min skola hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det 79%
    • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 72%
    • Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen 84%
    • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 67%
    • Lärarna i min skola tar hänsyn till mina åsikter 49%
    • Jag känner mig trygg i skolan 84%
    • Jag kan rekommendera min skola till en kompis 59%
  • Nöjdhet med skolan - årskurs 8 - 2017
    • Antal svarande 184
    • Svarsfrekvens 93%
    • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 32%
    • Lärarna i min skola hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det 84%
    • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 66%
    • Mina lärare förväntar sig att jag ska uppnå kunskapsmålen i alla ämnen 82%
    • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 71%
    • Jag känner mig trygg i skolan 82%
    • Jag kan rekommendera min skola till en kompis 68%
    • Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter 68%
  • Nöjdhet med skolan - årskurs 8 - 2016
    • Antal svarande 158
    • Svarsfrekvens 93%
    • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 37%
    • Lärarna i min skola hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det 80%
    • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 60%
    • Mina lärare förväntar sig att jag ska uppnå kunskapsmålen i alla ämnen 80%
    • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 74%
    • Jag känner mig trygg i skolan 85%
    • Jag kan rekommendera min skola till en kompis 65%
    • Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter 54%
  • Nöjdhet med skolan - årskurs 8 - 2015
    • Antal svarande 139
    • Svarsfrekvens 94%
    • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 27%
    • Lärarna i min skola hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det 86%
    • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena 74%
    • Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen 85%
    • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet 84%
    • Jag känner mig trygg i skolan 85%
    • Jag kan rekommendera min skola till en kompis 63%
    • Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter 59%
×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.