E-legitimation krävs
För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.
Avgift
- Vi tar ut en avgift för handläggning av bygglov och andra åtgärder.
- Avgiften varierar beroende på vad och var du ska bygga.
- När du ansöker via vår e-tjänst blir handläggningsavgiften reducerad jämfört med om du ansöker via pappersblankett. Se detaljer i taxan.
- Plan- och bygglovstaxa samt mät- och karttaxa (pdf)
Bra att veta
Välj rätt i e-tjänsten
I e-tjänsten "Bygglov och andra åtgärder" väljer du:
Ansökan
Välj "Bygga till" om du ska göra en ansökan om bygglov.
Anmälan
Välj "Ändring av eller i befintlig byggnad" och "Ändring av konstruktion" för anmälan enligt plan- och bygglagen.
Välj rätt på blanketten
Ansökan
På blanketten "Ansökan bygglov, marklov, rivningslov, strandskyddsdispens (pdf)" väljer du "Ansökan avser: Bygglov" och "Typ av åtgärd: Tillbyggnad"
Anmälan
På blanketten Anmälan enligt plan- och bygglagen (pdf) väljer du "Anmälan avser: Övrig ändring i byggnad.
En takkupa kan räknas som en tillbyggnad eftersom den kan göra byggnaden större. Då kan du behöva söka bygglov.
Om den tillkommande ytan räknas som en lovbefriad tillbyggnad behöver du däremot inte bygglov.
Tänk på att
Om takkupan ska uppföras bygglovsfritt kan det kräva en anmälan för ändring av konstruktion. Vanligtvis krävs en anmälan om man ska göra ingrepp i takstolen, gäller inte takkupor som får plats mellan takstolar.
Varje ärende är unikt och kan utifrån förutsättningarna på platsen kräva olika underlag för vår prövning. Nedan listade ritningar är de ritningar som generellt sätt krävs i den specificerade ärendetypen. Det kan därmed komma att ställas andra krav, om ärendet kräver det.
Om det inte finns någon karta över fastigheten sedan tidigare behöver du beställa en nybyggnadskarta B eller C. Inom område med strandskydd är det dock endast möjligt att beställa en nybyggnadskarta B.
Kvalitet på handlingar
- Ritningar ska vara i lämplig skala, nedanstående angivna skalor är förslag som brukar vara lämpliga för ärendet.
- Det ska finnas fastighetsbeteckning på samtliga ritningar.
- Ett ritningsnummer och datum ska finnas så att olika versioner kan skiljas från varandra.
- Alla mått ska anges i millimeter.
- Norrpil ska finnas på situationsplanen.
- Ritningarna ska vara skalenliga, tydliga och lättlästa på vitt olinjerat papper.
Situationsplan i skala 1:400/ 1:500 med uppgifter om:
- Väderstreck
- Befintliga byggnader
- Nya byggnader/tillbyggnad
- Avstånd till fastighetsgräns
- Höjdkurvor (om det är kuperat där byggnaden ska stå)
Planritning i skala 1:100 med uppgifter om:
- Nya väggar
- Väggar som rivs
- Byggnadens yttermått
- Byggnadens rumsindelning
Sektionsritning i skala 1:100 med uppgifter om:
- Rumshöjd
- Takvinkel
- Färdigt golv (plushöjd)
- Skorsten
- Byggnadshöjd
Fasadritning i skala 1:100 med uppgift om:
- Marklinjer (befintliga och blivande), ut till tomtgräns.
- Väderstreck
Exempel på ritning
Handläggning
Bygglovsenheten handlägger detta ärende.
Återkoppling privatpersoner
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Ansökan om bygglov: Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
- Anmälan enligt plan- och bygglagen: Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.
Återkoppling företagare
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Vi ska granska tillståndsärendet inom fem arbetsdagar från att ärendet har fått en huvudhandläggare.
- Ansökan om bygglov: Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
- Anmälan enligt plan- och bygglagen: Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.
Följ ditt ärende
Tjänstegaranti
Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.
Personuppgifter som behandlas
Namn, personnummer, e-post, adress, telefon.
Detta används uppgifterna till
Handläggning av ditt lov- eller anmälningsärende.
Rättslig grund för behandlingen
Myndighetsutövning.
Lagringstid
Arkivering. Vi är ålagda att arkivera och bevara ditt ärende. Det innebär att uppgifterna inte kommer kunna raderas.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig nämnd för denna självservice: Bygg- och miljönämnden.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvariga
Läs mer
Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.