E-legitimation krävs
För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.
Avgift
- Vi tar ut en avgift för handläggning av bygglov, frivilligt lov och andra åtgärder.
- Avgiften varierar beroende på vad och var du ska bygga.
- När du ansöker via vår e-tjänst blir handläggningsavgiften reducerad jämfört med om du ansöker via pappersblankett. Se taxan för detaljerad info.
Fullständig taxa
Utdrag ur taxan
Här hittar du exempel på vad våra mest vanliga ärenden enligt plan- och bygglagen kostar.
Bra att veta
Välj rätt i e-tjänsten
I e-tjänsten "Bygglov och andra åtgärder" väljer du "Bygga nytt" och "Annan byggnad". I rullistan väljer du "Skylt".
Välj rätt på blanketten
På blanketten "Ansökan bygglov, marklov, rivningslov, strandskyddsdispens (pdf)" väljer du:
- Ansökan avser: Välj "Bygglov för skylt".
- Typ av åtgärd: Hoppa över detta val.
- Byggnadstyp: Välj byggnad som skylten ska sitta på. Vid fristående skylt, välj "Annat, såsom:" och skriv till exempel "Fristående skylt".
Det krävs bygglov, skyltlov, för att sätta upp, flytta eller väsentligt ändra skyltar eller ljusanordningar inom ett detaljplanerat område. Utanför detaljplanerat område krävs normalt inte något tillstånd, men undantag kan vara om din fastighet omfattas av strandskyddat område då det kan krävas en strandskyddsdispens för åtgärden.
Läs mer om skyltar
Om skylt uppförs inom område med strandskydd, kan den oavsett bygglovsplikt kräva en strandskyddsdispens.
Avgift för uppsättning av skylt
Se punkt 3.1-3.2 i Plan- och bygglovstaxa samt mät- och karttaxa
Skyltar kan utformas och placeras på många olika sätt och bestå av en ljusanordning.
Det krävs bygglov för att:
- Sätta upp, flytta eller väsentligt ändra en skylt eller en ljusanordning inom ett område som är särskilt värdefullt eller på en byggnad som är särskilt värdefull
- Sätta upp eller väsentligt ändra en ljusanordning inom ett område som omfattas av riksintresse för totalförsvaret.
- Sätta upp en skylt eller ljusanordning på en fasad som vetter mot allmän plats eller en väg inom detaljplan.
Om skylt uppförs inom område med strandskydd, kan den oavsett bygglovsplikt kräva en strandskyddsdispens.
Ta reda på mer om din fastighet i vår karta
- Kontrollera om din fastighet ligger i detaljplanerat område
- Kontrollera om din fastighet ligger i ett område med riksintresse för totalförsvaret
- Kontrollera om din fastighet ligger inom ett särskilt värdefullt område.
- Kontrollera om din fastighet ligger i område som omfattas av strandskydd
Är du osäker på om du behöver söka lov?
Kommunen ger allmän rådgivning om bygglov och regler, men vi kan inte bedöma enskilda åtgärder via e-post eller telefon. För att få ett bindande besked om just din åtgärd kräver bygglov behöver du ansöka om frivilligt lov Då gör byggnadsnämnden en formell prövning och du får ett beslut att utgå från.
Kvalitet på handlingar
- Ritningar ska vara i lämplig skala, nedanstående angivna skalor är förslag som brukar vara lämpliga för ärendet.
- Det ska finnas fastighetsbeteckning på samtliga ritningar.
- Ett ritningsnummer och datum ska finnas så att olika versioner kan skiljas från varandra.
- Alla mått ska anges i millimeter.
- Norrpil ska finnas på situationsplanen.
- Ritningarna ska vara skalenliga, tydliga och lättlästa på vitt olinjerat papper.
Handlingar som krävs för skylt
Varje ärende är unikt och kan utifrån förutsättningarna på platsen kräva olika underlag för vår prövning. Nedan listade ritningar är de ritningar som generellt sätt krävs i den specificerade ärendetypen. Det kan därmed komma att ställas andra krav, om ärendet kräver det.
Situationsplan i skala 1:400/ 1:500 med uppgifter om:
- Befintliga byggnader
- Skyltens placering
- Avstånd till fastighetsgräns
Fasadritning i skala 1:100 med uppgift om:
- Skyltens placering och storlek, om den placeras på fasad.
Skyltritning i skala 1:100 med uppgift om:
- Skyltens storlek med angivna mått
- Skyltens utseende samt information om ljusstyrka (om den är belyst)
Handläggning
Bygglovsenheten handlägger detta ärende.
Återkoppling privatpersoner
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
Återkoppling företagare
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Vi ska granska tillståndsärendet inom fem arbetsdagar från att ärendet har fått en huvudhandläggare.
- Vi fattar beslut inom tio veckor från det att ärendet bedöms vara komplett. Om vi behöver mer tid för att utreda ditt ärende kan det ta längre tid.
Följ ditt ärende
Tjänstegaranti
Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.
Personuppgifter som behandlas
Namn, personnummer, e-post, adress, telefon.
Detta används uppgifterna till
Handläggning av ditt lov- eller anmälningsärende.
Rättslig grund för behandlingen
Myndighetsutövning.
Lagringstid
Arkivering. Vi är ålagda att arkivera och bevara ditt ärende. Det innebär att uppgifterna inte kommer kunna raderas.
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig nämnd för denna självservice: Bygg- och miljönämnden.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvariga
Läs mer
Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.