Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Eldstad och rökkanal

Denna självservice vänder sig till dig som ska installera eller ändra en eldstad eller rökkanal och göra en anmälan enligt plan- och bygglagen.

E-legitimation krävs

För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.

Avgift

  • Vi tar ut en avgift för handläggning av bygglov, frivilligt lov och andra åtgärder.
  • Avgiften varierar beroende på vad och var du ska bygga.
  • När du ansöker via vår e-tjänst blir handläggningsavgiften reducerad jämfört med om du ansöker via pappersblankett. Se taxan för detaljerad info. 

Fullständig taxa

Utdrag ur taxan

Här hittar du exempel på vad våra mest vanliga ärenden enligt plan- och bygglagen kostar.

Bra att veta

Välj rätt i e-tjänsten

I e-tjänsten "Bygglov och andra åtgärder" väljer du "Eldstad".

Välj rätt på blanketten

På blanketten "Anmälan enligt plan- och bygglagen (pdf)" väljer du "Installation/ändring av eldstad/rökkanal".

En installation eller väsentlig ändring av eldstad och rökkanal måste anmälas till Bygg- och miljönämnden och du måste invänta startbesked innan du får påbörja installationen.

I Boverkets allmänna råd om anmälan för åtgärder som inte är bygglovspliktiga, framgår vilka åtgärder som anses vara en väsentlig ändring av eldstad och rökkanal:

  • Insättning av kassett eller motsvarande i tidigare öppen eldstad.
  • Installation av brännare eller anordning för bränsletillförsel till följd av bränslebyte, till exempel från olja till pellets.

Byte av eldstad kräver nästan alltid en anmälan. För att en anmälan inte ska krävas vid byte av eldstad, ska den nya eldstaden vara likvärdig. Det vill säga med avseende på typ av eldstad, storlek och effekt, samt anslutning till rökkanal. Effekten är vanligtvis större i en ny eldstad och det går sällan att fastställa för den äldre eldstaden.

Eldstäder och rökkanaler som installeras ska uppfylla kraven enligt Boverkets byggrelger.

Läs mer

När eldstaden är installerad finns information på Räddningstjänstens sidor om brandskydd och sotning. 

Avgift för installation av eldstad

Se punkt 8.7 i Plan- och bygglovstaxa samt mät- och karttaxa (pdf) 

Nedanstående handlingar krävs för att vi ska kunna pröva en anmälan om installation av eldstad. Tänk på att även en väsentlig ändring av en eldstad kräver en anmälan och att du måste invänta startbesked innan åtgärder påbörjas.

Varje ärende är unikt och kan utifrån förutsättningarna på platsen kräva olika underlag för vår prövning. Nedan listade ritningar är de ritningar som generellt sätt krävs i den specificerade ärendetypen. Det kan därmed komma att ställas andra krav, om ärendet kräver det.

Situationsplan i skala 1:400, 1:500 eller 1:1000

  • På situationsplanen ska det finnas uppgift om i vilken byggnad installationen ska ske.

Planritning i skala 1:100

  • På ritningen ska eldstadens placering redovisas.

Fasadritningar i skala 1:100

  • På ritningen ska skorstenens placering framgå (1 meter ovanför takbeläggning och över nock)

 

Handläggning

Bygglovsenheten handlägger detta ärende. 

Återkoppling privatpersoner

  • Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
  • Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.

Återkoppling företagare

  • Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
  • Vi ska granska tillståndsärendet inom fem arbetsdagar från att ärendet har fått en huvudhandläggare.
  • Handläggningstid är fyra veckor från det att anmälan bedöms vara komplett.

Följ ditt ärende

Byggärenden – mina ärenden

Tjänstegaranti

Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.

Tjänstegaranti för handläggning enligt plan- och bygglagen

Personuppgifter som behandlas

Namn, personnummer, e-post, adress, telefon.

Detta används uppgifterna till

Handläggning av ditt lov- eller anmälningsärende.

Rättslig grund för behandlingen

Myndighetsutövning.

Lagringstid

Arkivering. Vi är ålagda att arkivera och bevara ditt ärende. Det innebär att uppgifterna inte kommer kunna raderas.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig nämnd för denna självservice: Bygg- och miljönämnden.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvariga

Läs mer

Så hanterar Norrtälje kommun personuppgifter

Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.

Kontakta Norrtälje kommun

Välkommen till kvällsöppet

Du kan besöka oss på plats eller digitalt för att ställa dina frågor.

Kvällsöppet på samhällsbyggnadskontoret