Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Vanliga frågor och svar om planbesked

På den här sidan får du mer information om planbesked och hur processen går till.

Vad är ett planbesked?

Om du vill utföra en åtgärd, som att till exempel upprätta ny bebyggelse, kan en ny detaljplan eller en ändring av befintlig detaljplan behövas. För detta krävs en ansökan om planbesked för att kommunen ska ta ställning till ifall föreslagen åtgärd ska prövas i en planprocess. Ett planbesked är ett beslut där kommunen svarar på om man har för avsikt att påbörja ett planarbete eller inte. Planbeskedet kan vara positivt eller negativt. 

När du ansöker om ett planbesked genomför kommunen en planbeskedsutredning som översiktligt undersöker om den åtgärd som föreslås är lämplig. Kommunen utreder bland annat förutsättningarna för till exempel vatten och avfall, miljö, riksintressen och trafik utifrån befintligt underlag. 

Hur ansöker jag om planbesked?

Du som vill att kommunen ska börja med en detaljplan för ett område måste först ansöka om ett planbesked. Behöver jag ta kontakt med kommunen innan?

I vissa fall kan det finnas behov av att stämma av en del frågor innan. Bland annat kan det ha betydelse om fastigheten ligger inom eller utanför kommunalt verksamhetsområde för vatten och avlopp.

Hur vet jag om fastigheten ligger i eller utanför kommunalt verksamhetsområde för vatten och avlopp? 

I Norrtälje kommuns webbkarta kan du se information om kommunalt vatten och avlopp: 

Länk till Norrtälje kommuns webbkarta

Om den fastighet du vill ansöka om planbesked för ligger i ett område utan kommunalt vatten och avlopp, behöver du ta del av informationen om lagen för allmänna vattentjänster: 

Information om lagen om allmänna vattentjänster (LAV).

Vem kan ansöka om planbesked?

Ansökan av planbesked kan bara göras av den som har för avsikt att genomföra de åtgärder som den önskade planändringen avser. Det innebär att i det fall då sökande inte äger fastigheten ska fastighetsägarens godkännande bifogas ansökan, eller en beskrivning av hur sökande avser genomföra åtgärderna. I de fall då en bostadsrättsförening eller samfällighet är sökande ska stämmobeslut som avser önskad planändring bifogas.

Hur lång tid tar det att få ett planbesked?

Planbeskedet ska ges inom fyra månader efter att ansökan har bedömts komplett om inte kommunen och sökanden kommer överens om annat.

Kan jag komplettera mitt ärende?

Ja, det är möjligt att komplettera en redan inskickad ansökan om planbesked. Observera att kommunen då kan komma att förlänga handläggningstiden. 

Hur handläggs mitt ärende?

Handläggaren går igenom och bekräftar ärendet och meddelar om eventuella kompletteringar behövs. Kommunen påbörjar därefter en så kallad planbeskedsutedning som leder fram till ett ställningstagande om positivt eller negativt planbesked. Ansökan går på internremiss som en del av handläggningen. Internremiss betyder att samhällsbyggnadskontoret tillsammans med andra berörda förvaltningar kommer med eventuella synpunkter på ansökan. 

Om kommunen i ett tidigt skede bedömer att förutsättningar för ett positivt besked inte finns ges möjlighet att dra tillbaka ansökan innan alltför stora kostnader uppkommit.

Hur gör jag om jag vill avbryta ansökan?

Du kan när som helst ta kontakt med utsedd handläggare och meddela att du vill avsluta ärendet. Kommunen kommer då att ta betalt för den tid som lagts ned på ärendet enligt gällande taxa:

Hur tas ett beslut i mitt ärende?

Om ett positivt beslut ska ges tas det på delegation av planchef. Vid förslag till negativt beslut skickas en kommunicering till dig som sökanden för att du ska ges möjlighet att komplettera, bemöta eller återkalla ärendet. Beslut tas sedan av politikerna i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott.

Vad kostar det att ansöka om planbesked?

Kommunen tar ut en avgift för ansökan om planbesked, både vid positivt och negativt beslut. Det är den som ansöker om planbesked som står för kostnaderna. Avgiften för planbesked faktureras utifrån kommunens taxa: 

Vad händer vid positivt planbesked?

I ett positivt planbesked finns en preliminär tidplan för kommunens uppstart av detaljplanen. Kommunen tar kontakt med sökanden när det är aktuellt att starta planarbetet. Planarbetet inleds formellt med tecknande av ett plankostnadsavtal och ett startmöte där den sökande får information om planarbetets fortskridande.

Kan ett planbesked överklagas?

Ett beslut om planbesked kan inte överklagas och är därför inte bindande. Om kommunen har gett ett negativt planbesked är den sökande fri att ansöka igen, förslagsvis genom ett omarbetat förslag anpassat till de skäl kommunen angett som bärande för det negativa beskedet eller om lagstiftningen förändrats.

Vad kostar en detaljplan?

Att ändra eller upprätta en detaljplan är en komplex och kostsam process. I de flesta fall handlar det om kostnader över 500 000 kr och upp mot flera miljoner. Läs mer om kostnaderna under en planprocess via länken nedan: 

Hur lång tid tar det att ta fram en detaljplan?

En enkel detaljplan med ett begränsat utredningsbehov tar cirka 1,5 år från det att kommunen påbörjar arbetet till dess att detaljplanen blir antagen. En mer komplicerad detaljplan tar vanligtvis två till fyra år att ta fram. Om en detaljplan överklagas kan det dröja ytterligare sex till tolv månader eller längre innan detaljplanen börjar gälla.

Senast ändrad: 2025-11-14