Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Planbesked

Om du planerar för en åtgärd som kräver att en detaljplan upprättas, ändras eller upphävs ska du ansöka om planbesked. I ett planbesked får du svar på om kommunen har för avsikt att påbörja ett planarbete eller inte. På den här sidan hittar du information om vad ett planbesked är och hur du ansöker.

Ansök om planbesked

Vad är ett planbesked?

Om du vill utföra en åtgärd, som att till exempel upprätta ny bebyggelse, kan en ny detaljplan eller en ändring av befintlig detaljplan behövas. För detta krävs en ansökan om planbesked för att kommunen ska ta ställning till ifall föreslagen åtgärd ska prövas i en planprocess. 

Ett planbesked är ett beslut om kommunen har för avsikt att inleda ett planarbete eller inte. Beslut ska fattas inom fyra månader efter att ansökan bedömts komplett. Planbeskedet kan vara positivt eller negativt. 

Positivt planbesked

Om kommunen beslutar att ge positivt planbesked inleds ett planarbete och kommunen lämnar en preliminär tidplan. Ett positivt besked är inte en garanti för att detaljplanen kan antas, utan innebär att kommunen har för avsikt att inleda en planprocess. När planarbetet påbörjas tar det vanligtvis mellan två till tre år att ta fram en detaljplan. 

Negativt planbesked 

Om kommunen lämnar ett negativt planbesked innebär det att kommunen bedömer att det inte är lämpligt att inleda ett planarbete. Det kan till exempel bero på att det som föreslås i ansökan inte är förenligt med kommunens översiktsplan eller inte är en lämplig användning av det aktuella området. Om kommunen lämnar ett negativt planbesked ska skälen anges. Beslutet kan inte överklagas.

Ansök om planbesked

En ansökan om planbesked skickas in digitalt till kommunen via e-tjänst (se länk ovan). Det är även möjligt att använda en blankett för ansökan om planbesked som skickas in till kommunen via mejl eller fysisk post:

Blankett för ansökan om planbesked (pdf)

För att en ansökan ska vara komplett behöver den innehålla:

  • En skriftligt ifylld planbeskedsansökan (obligatoriskt)
  • Karta med berört område (obligatoriskt)
  • Situationsplan eller illustration som visar önskad åtgärd (obligatoriskt)
  • Övrigt underlag, exempelvis utredningar 
  • Om ansökan omfattar byggnader eller annan anläggning måste ansökan innehålla en beskrivning av byggnadens eller anläggningens karaktär och ungefärliga omfattning

När är det inte lämpligt att planlägga? 

En ansökan om planbesked kan bli negativ om kommunen bedömer att åtgärden inte är lämplig. Det är inte lämpligt att planlägga om: 

  • Det redan pågår ett planarbete för det aktuella området
  • Det finns en detaljplan som fortfarande anses vara aktuell
  • Det finns en detaljplan med pågående genomförandetid

Observera att du vid frågor om avstyckning eller fastighetsreglering kan kontakta Lantmäteriet för vägledning om vad gällande detaljplan medger. Lantmäteriet kontaktas via mejl på kundcenter@lm.se.

Planprioriteringsverktyg

Norrtälje kommun har arbetat fram ett verktyg för planproritering som stöd för vilka detaljplaner kommunen ska arbeta med. Verktyget ska spegla i vilken grad ett planbesked bidrar till utvecklingen i kommunen utifrån olika bedömningskriterier. Läs mer om planprioteringsverktyget nedan innan du skickar in din ansökan:

Norrtälje kommuns planprioriteringsverktyg (pdf)

Avgift för planbesked

En avgift tas ut för både positiva och negativa planbesked och faktureras sökanden. Fakturering sker i samband med att sökande får planbeskedet. Kostnaden för planbeskedet varierar beroende på ärendets omfattning och baseras på kommunens taxa: 

Plan- och bygglovstaxa samt mät- och karttaxa (pdf)

Tjänstegaranti

Norrtälje kommun har en tjänstegaranti för handläggningen av planbesked. Tjänstegarantin är ett löfte till invånare och företag som syftar till att tydliggöra vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster.

För planbesked ska kommunen återkoppla till dig inom en vecka efter att du har skickat in din ansökan. Om du inte får återkoppling inom en vecka (5 arbetsdagar) har du rätt att få avgiften reducerad. Avgiften minskas då med dubbla timtaxan för varje påbörjad vecka som kommunen är försenade. 

Vad kostar det att ta fram en detaljplan?

Om planarbete inleds tillkommer ytterligare kostnader som fastighetsägaren står för. Kostnaderna för ett planarbete regleras i ett plankostnadsavtal och bestäms utifrån kommunens taxa. Vad en detaljplan kostar varierar och beror på planarbetets komplexitet, utredningar och hur mycket arbetstid som krävs. 

Läs mer om kostnader vid framtagande av detaljplaner här: 

Information om kostnader för framtagande av detaljplan

Mer information

Frågor och svar om ansökan om planbesked

Riktlinjer för Norrtälje kommuns bedömning av planbesked

Boverkets information om planbesked

Senast ändrad: 2025-10-30