E-legitimation krävs
För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.
Om du gör ansökan för ett företag, kan du välja det i e-tjänsten – men du måste ändå logga in med din egen e-legitimation.
Avgift
När du skickar in en anmälan tar vi ut en avgift för att handlägga ärendet.
Om din verksamhet blir godkänd betalar du också en årlig avgift. Den täcker kommunens återkommande tillsyn enligt miljöbalken.
Du kan läsa mer om avgifterna i vår taxa.
Bra att veta
Anmälan ska skickas in senast sex veckor innan verksamheten eller åtgärden startar.
Välj rätt blankett
- Anmälan av krossning av berg, naturgrus eller andra jordarter, enligt verksamhetskod 10.50: Anmälan krossanläggning.pdf
- Anmälan för återanvändning av avfall för anläggningsändamål, enligt verksamhetskod 90.141: Anmälan användning av massor eller avfall för anläggningsändamål.pdf
- Anmälan av anläggning med stadigvarande djurhållning med mer än 100 djurenheter, enligt verksamhetskod 1.20: Anmälan miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken jordbruksverksamhet.pdf
- Anmälan av anläggning eller verksamhet enligt någon övrig verksamhetskod ur miljöprövningsförordningen: Anmälan miljöfarlig verksamhet.pdf
Innan du går vidare i denna självservice är det bra att titta igenom dessa sidor:
- Förorenad mark, massor och avfall
- Djur och lantbruk
- Miljöprövningsförordning (2013:251) (riksdagen.se)
Verksamheter som har beteckningen A eller B är tillståndspliktiga och ansöks om hos Mark-och miljödomstolen eller Länsstyrelsen.
Uppgifter att ha till hands
Följande uppgifter kan du behöva uppge i din anmälan:
- Din verksamhetskod, som du hittar på Miljöprövningsförordning (2013:251) (riksdagen.se)
- Avloppsanslutning för verksamheten.
- Info om eventuell oljeavskiljare
- Uppgifter om eventuell produkttillverkning
- Uppgifter om eventuella cisterner
Avstånd
Du behöver ange avstånd från verksamheten till:
- Bostäder
- Sjö, hav och vattendrag
- Skyddad natur
- Vattenskyddsområde
- Närmaste borrad vattenbrunn på fastigheten
- Närmaste borrad vattenbrunn på grannfastigheten
- Närmaste borrat energihål (bergvärme)
- Närmaste grävda vattenbrunn
Bilagor
Följande bilagor kan du behöva skicka med i din anmälan:
- Planritning av verksamhetslokal
- Eventuellt produktblad över utrustning eller dylikt för verksamheten
- Eventuellt avtal eller annat intyg. Exempelvis markägareintyg, servitutsavtal, hyresavtal eller annat upphandlingsavtal
- Underlag kring verksamhetens avfallshantering. Till exempel avfall- och transportavtal och rutiner kring sortering av avfall samt transportör av eventuellt farligt avfall.
Situationsplan
Bilägg en situationsplan (karta) över platsen för verksamheten. Situationsplanen ska vara skalenligt eller måttsatt. Följande uppgifter ska framgå:
- Fastighetsgränser
- Byggnader
- Verksamhetens olika delar och dess placering
- Eventuella vattentäkter (både borrade och grävda brunnar)
- Eventuella energihål
- Uppställningsplatser för fordon
- Öppna diken och/eller vattenförekomster
- Eventuella avloppsanläggningar och avskiljare/cisterner
- Avloppsledningar och vilka byggnader som ansluter sig till avloppsystem
Egenkontrollsprogram
Ni kan välja att skicka in ett gemensam kontrollprogram för flera områden eller separata dokument för respektive områden. Egenkontrollen ska bland annat inkludera:
- En ansvarsfördelning och rutiner vid kontakt med tillsynsmyndigheter.
- Rutiner för kontroller av utrustning.
- Bedömning av riskerna som verksamheten ger upphov till ur hälso- och miljösynpunkt samt förebyggande åtgärder.
- Kemikalieförteckning.
Handläggning
Bygg- och miljönämnden är ansvarig tillsynsmyndighet i detta ärende. Det är miljö- och hälsoskyddsenheten som handlägger ärendet.
Återkoppling
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Handläggningstiden kan variera utifrån ärendets omfattning, men du kan förvänta dig att få återkoppling inom sex veckor.
Följ och komplettera ditt ärende
Miljö och hälsa – Mina ärenden
Tjänstegaranti
Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.
Behandling av personuppgifter enligt dataskydds-förordningen GDPR (EU) nr 2016/679:
Norrtälje kommun inklusive bolag och kommunalförbund behandlar, lagrar och raderar personuppgifter enligt gällande lagstiftning i dataskydd samt kommunens dokumenthanteringsplaner och reglemente för arkiv.
Läs mer på: Så behandlar vi dina personuppgifter eller kontakta ansvarig nämnd om du vill veta mer.
Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.