Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Hälsoskyddsverksamhet

Du kan här anmäla en ny hälsoskyddsverksamhet eller meddela förändringar i en befintlig, till exempel skola, förskola, fritidshem, bassängbad, solarium eller verksamhet som erbjuder hygienisk behandling.

Avgift

När du skickar in en anmälan tar vi ut en avgift för att handlägga ärendet.

Om din verksamhet blir godkänd betalar du också en årlig avgift. Den täcker kommunens återkommande tillsyn enligt miljöbalken.

Du kan läsa mer om avgifterna i vår taxa.

Bra att veta

Det är förbjudet att starta eller driva en anmälningspliktig verksamhet utan att först anmäla det till kommunen. Om du bryter mot det kan du få böter.

Anmälan ska skickas in senast sex veckor innan du planerar att starta eller göra en förändring i verksamheten.

Anmälningspliktiga verksamheter:

  • Hygienisk behandling som innebär risk för blodsmitta.
  • Bassängbad.
  • Skola och barnomsorg.
  • Solarium.

Läs mer om respektive verksamhetstyp nedan.

Ska du starta eller förändra en verksamhet med bassängbad? Om bassängen är öppen för allmänheten eller används av många människor måste du anmäla det till kommunen. Det gäller till exempel bassänger, bubbelpooler, dammar, vattenrutschbanor och badtunnor – alla räknas som bassängbad.

Bilagor till din anmälan

Verksamhetsbeskrivning

En kortfattad beskrivning av verksamheten och hur stor den är.

Förslag på egenkontrollprogram

Du som driver ett bassängbad har ansvar för egenkontroll. Som ansvarig för ett bassängbad måste du regelbundet planera och kontrollera verksamheten – det kallas egenkontroll. Syftet är att minska risken för att människor blir sjuka eller utsätts för olägenheter. 

Förslaget på egenkontrollen ska bland annat innehålla:

  • Riskbedömning av hela verksamheten.
  • Uppgifter om antalet badgäster.
  • Fakta om bassängen – till exempel volym, temperatur och kapacitet.
  • Information om reningsanläggningen och dosering av kemikalier.
  • Dagliga och månatliga vattenprover.
  • Rutiner för städning av bassäng, reningsanläggning, omklädningsrum och bastu.
  • Hygienregler för badgäster, tydligt uppsatta i lokalerna.
  • Rutiner vid olyckor, till exempel vid kemikaliespill eller avföring i vattnet.

Ritning och karta över lokalen

Ska visa inredning, utrustning och eventuella andra byggnader. Ritningen måste vara i skala eller måttsatt.

Ventilation

Redovisning av lokalens ventilationssystem och luftflöden.

Radonmätning

Resultat av radonmätning i lokalens inomhusluft.

Ska du starta eller ändra en hygienisk verksamhet? Om din verksamhet kan innebära risk för blodsmitta – till exempel vid användning av nålar eller andra stickande/skärande verktyg – måste du anmäla det till kommunen innan du börjar.

Du som har en ambulerande verksamhet

Om du bedriver din verksamhet i olika kommuner måste du anmäla verksamheten i varje kommun där du är aktiv i.

Exempel på verksamheter som måste anmälas:

  • Akupunktur
  • Piercing
  • Tatuering
  • Fotvård
  • Hudvård
  • Hårvård
  • Massage och sjukgymnastik
  • Nagelteknologi

Detta är ett par exempel, läs mer om vad som gäller på Socialstyrelsens webbplats.

Verksamheter utan anmälningsplikt

Om din verksamhet inte innebär risk för blodsmitta behöver du inte anmäla den. Men du måste ändå följa miljöbalkens regler och se till att skydda människors hälsa. Kommunen har rätt att göra tillsynsbesök och kontrollera exempelvis:

  • Hur lokalen är utformad.
  • Att du har ett fungerande egenkontrollprogram.
  • Att det finns rutiner för städning och hygien.

Bilagor till din anmälan

Verksamhetsbeskrivning

En kortfattad beskrivning av verksamheten och hur stor den är. Här anger du även om du är ambulerande.

Förslag på egenkontrollprogram

Du som driver en hygienisk verksamhet har ansvar för egenkontroll. Som ansvarig för ett hygienisk verksamhet måste du regelbundet planera och kontrollera verksamheten – det kallas egenkontroll. Syftet är att minska risken för att människor blir sjuka eller utsätts för olägenheter.

Följande ska bland annat framgå i ditt egenkontrollprogram: 

  • Rutiner för hur verktyg och utrustning rengörs.
  • Riskbedömning av hela verksamheten.
  • Uppgifter om antal kunder.
  • Fakta om verksamheten– till exempel typ av tjänster och behandlingar.
  • Rutiner för städning av lokal.
  • Hur avfall tas om hand.
  • Hygienregler för kunder.
  • Rutiner vid olyckor.
  • Ansvarsfördelning.

Ritning och karta över lokalen

Ska visa inredning, utrustning och eventuella andra byggnader. Ritningen måste vara i skala eller måttsatt.

Ventilation

Redovisning av lokalens ventilationssystem och luftflöden.

Radonmätning

Resultat av radonmätning i lokalens inomhusluft.

Ska du starta eller förändra en verksamhet inom skola eller barnomsorg? Då måste du anmäla det till kommunen innan du sätter i gång.

Du som är ansvarig för verksamheten måste se till att lokalerna och inomhusmiljön är bra för barnen – och att barnens hälsa inte riskeras av hur verksamheten bedrivs.

Exempel på verksamheter som måste anmälas:

  • Förskola
  • Fritidshem
  • Förskoleklass
  • Grundskola
  • Gymnasieskola
  • Specialskola
  • Internationell skola

Bilagor till din anmälan

Verksamhetsbeskrivning

En kortfattad beskrivning av verksamheten och hur stor den är. 

Förslag på egenkontrollprogram

Du som driver en verksamhet inom skola eller barnomsorg har ansvar för egenkontroll. Som ansvarig måste du regelbundet planera och kontrollera verksamheten – det kallas egenkontroll. Syftet är att minska risken för att människor blir sjuka eller utsätts för olägenheter.

Följande ska bland annat ingå i egenkontrollprogrammet:

  • Hur du undersöker, följer upp, utvärderar och kontrollerar inomhusmiljön – till exempel ventilation och luftkvalitet, städning, rengöring, hygien, legionella, temperatur, radon och buller.
  • Hur du kommunicerar med fastighetsägaren, till exempel hur fel i fastigheten anmäls.
  • Hur byggnader och inredning sköts och underhålls – till exempel ventilation, värmesystem och vatten.
  • Hur du tar emot och hanterar klagomål, till exempel på luftkvalitet, städning, buller eller temperatur.
  • Hur du tar reda på hur barn och personal upplever inomhusmiljön i skolan eller förskolan.
  • Hur du arbetar allergiförebyggande, till exempel genom att genomföra regelbundna allergironder.
  • Vilka åtgärder som ska vidtas vid driftstörningar, till exempel rutiner för vädring om ventilationssystemet slutar fungera.
  • Riskbedömning av hela verksamheten.
  • Uppgifter om antal barn / elever.
  • Hur avfall tas om hand.
  • Rutiner vid olyckor.
  • Ansvarsfördelning.

Ritning och karta över lokalen

Ska visa inredning, utrustning och eventuella andra byggnader. Ritningen måste vara i skala eller måttsatt.

Ventilation

Redovisning av lokalens ventilationssystem och luftflöden.

Radonmätning

Resultat av radonmätning i lokalens inomhusluft.

Ska du starta eller förändra ett solarium? Då måste du anmäla det till kommunen innan du sätter i gång.

Solarier avger UV-strålning som kan ge både akuta och långsiktiga hälsoskador. Därför måste du som ansvarig se till att verksamheten följer reglerna i Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter (SSMFS 2012:5) för solarier och andra konstgjorda solningsanläggningar.

Bilagor till din anmälan

Verksamhetsbeskrivning

En kortfattad beskrivning av verksamheten och hur stor den är. Här ska framgå hur du säkerställer att din verksamhet följer Regelverk för kosmetiska solariesalonger (stralsäkerhetsmyndigheten.se)

Förslag på egenkontrollprogram

Du som driver solarie har ansvar för egenkontroll. Som ansvarig för solarie måste du regelbundet planera och kontrollera verksamheten – det kallas egenkontroll. Syftet är att minska risken för att människor blir sjuka eller utsätts för olägenheter.

Följande ska bland annat framgå i ditt egenkontrollprogram: 

  • Rutiner för förvaring och transport av farligt avfall.  Du som är verksamhetsutövare ska se till att använda solarielysrör (samt annat farligt avfall) transporteras och tas om hand på ett korrekt sätt.
  • Rutiner för kontroll av utrustning.
  • Rutiner för hur verktyg och utrustning rengörs.
  • Riskbedömning av hela verksamheten.
  • Uppgifter om antal kunder.
  • Fakta om verksamheten– till exempel typ av tjänster och behandlingar.
  • Rutiner för städning av lokal.
  • Hygien- och säkerhetsregler för kunder.
  • Rutiner vid olyckor.
  • Ansvarsfördelning.

Ritning och karta över lokalen

Ska visa inredning, utrustning och eventuella andra byggnader. Ritningen måste vara i skala eller måttsatt.

Ventilation

Redovisning av lokalens ventilationssystem och luftflöden.

Radonmätning

Resultat av radonmätning i lokalens inomhusluft.

Handläggning

Bygg- och miljönämnden är ansvarig tillsynsmyndighet i detta ärende. Det är miljö- och hälsoskyddsenheten som handlägger ärendet.

Återkoppling

  • Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
  • Handläggningstiden kan variera utifrån ärendets omfattning, men du kan förvänta dig att få återkoppling inom sex veckor.

Följ och komplettera ditt ärende

Miljö och hälsa – Mina ärenden

Tjänstegaranti

Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.

Tjänstegaranti för handläggning enligt miljöbalken

Behandling av personuppgifter enligt dataskydds-förordningen GDPR (EU) nr 2016/679:

Norrtälje kommun inklusive bolag och kommunalförbund behandlar, lagrar och raderar personuppgifter enligt gällande lagstiftning i dataskydd samt kommunens dokumenthanteringsplaner och reglemente för arkiv.

Läs mer på: Så behandlar vi dina personuppgifter eller kontakta ansvarig nämnd om du vill veta mer.

Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.

Kontakta Norrtälje kommun

Välkommen till kvällsöppet

Du kan besöka oss på plats eller digitalt för att ställa dina frågor.

Kvällsöppet på samhällsbyggnadskontoret