Aktuella utställningar och evenemang
Här kan du läsa om de aktuella utställningarna vi har på Norrtälje konsthall.
Evenemang på Norrtälje konsthall
Aktuella utställningar

Det är med stor glädje som Norrtälje konsthall får presentera Lovisa Ringborg med utställningen Blindgångare med nya platsspecifika verk tillsammans med tidigare verk. Lovisa Ringborg är mest uppmärksammad för sina subtila och arrangerade fotografier och filmer och på senare tid även skulpturer. Titeln Blindgångare pekar på den explosiva ovissheten i människans tillvaro.
I ett dunkelt instängt rosarött rum befinner sig ett skulpterat till synes blint vildsvin i en låst och famlade position balanserande på en cirkelformad ramp. Ett muskulöst märkligt urdjur som man nästan aldrig ser förutom spåren av förödelsen efter nattens aktivitet. Om vildsvinet tar sig ned från den cirkelformade rampen så frigörs brutaliteten i någon sorts oförlöst kaos. De röda interiörfotografierna i utställningen saknar utsikt liksom vildsvinet i det stängda rummet. Där finns även attribut utplacerade såsom ett par händer, klor och överdimensionerade fötter tillverkade i trä, likt verktyg för shapeshiftern/hamnskiftaren i en alternativ verklighet.
I ett annat rum finns en video och fotografier med bilder av natur och interiörer. Figurinerna har kollapsat, blommorna vissnat och videon visar en kristallkrona som sakta snurrar tillsammans med flaskor och glas i ett stillsamt klockspel. I verket Moonshine som både refererar till månen och hembränd sprit finns tankar om transformation och om att gå in andra tillstånd. I Lovisa Ringborgs gåtfulla bildvärld finns behovet av att söka sig bortom det rationella tänkandet, undersöka det som skevar i mellanrummen av det som är främmande och av det vi känner till i ett pågående utforskande av det undermedvetna.
Lovisa Ringborg är född 1979 i Linköping och har en master från Högskolan för fotografi vid Akademi Valand, Göteborgs universitet. Hon bor och verkar i Stockholm sedan 2011.Ringborgs verk har presenterats i utställningar på Fotografiska Stockholm, Varbergs Konsthall, Norrköpings Konstmuseum, Alma Löv Museum, Bonniers Konsthall, Passagen/Linköpings Konsthall, Kulturhuset i Stockholm, Skellefteå konsthall samt i ett flertal utställningar i Finland, Tyskland, Schweiz, Österrike, Frankrike, USA, Sydkorea och Kina. Ringborg belönades med Edstrandska stiftelsens stipendium 2012 och Victorstipendiet av Hasselbladstiftelsen 2010. Ringborg är representeradi ett flertal samlingar så som Moderna Museet, Norrköpings Konstmuseum, Borås Konstmuseum, Statens konstråd, Hasselbladstiftelsen och Fries Museum, Leeuwarden, Hollandoch representeras av Cecilia Hillström Gallery i Stockholm
Vernissage 14 juni, klockan 12.00–16.00
Invigning av konsthallschef Helén Hedensjö i närvaro av konstnären klockan 15.00
För mer information och pressbilder, vänligen kontakta Jimmy Gustafsson,
jimmy.gustafsson@norrtalje.se
Norrtälje konsthall har den stora glädjen att presentera Lotta Melin med utställningen Förneka inte Hösten är vårens glöd. Lotta Melin är dansare, koreograf och konstnär och har arbetat med gränsöverskridande performativa föreställningar och konstinstallationer sedan avslutad utbildning på Balettakademin -82. Genomgående har hon sökt sig till det oförutsägbara, till döden och kroppens förgänglighet. Vilket inte utesluter det komiska och absurda i att vara människa. I utställningen som fyller hela Norrtälje konsthall vsas videomaterial mellan 2007 - 2013 samt måleri och skulptur från 2014 till dags datum. Ett av verken ”Mina blinda stigar” består av en serie på 52 intuitiva färgstarka målningar. Titeln är hämtad från den syriske poeten Adonis diktsamling ”Papper i vinden”. Andra målningar är stora tuschlaveringar på rispapper eller urklippta former hängande i ett kluster. Om sitt senaste verk ”Vittnena” säger Lotta Melin följande: - Lusten att måla - varifrån kommer den? Är det något mycket personligt man vill meddela eller något som ligger i det kollektivt undermedvetna? Jag inbillar mig att arbetet med Vittnena blev ett svar på dom frågorna. Räddningen kom från ett oväntat håll. I en hög spillvirke från ett husbygge hittade jag trädstammar där barken skalats av och blottat fördjupningar : gångar som små djur grävt. Det liknade hällristningar eller hieroglyfer. Jag svarade genom att fylla håligheterna med färg. Jag har således kommit att tro på ”det trasiga”. En öppen form. Oförutsägbar därför att konstverket uppstår i en process, som slutligen tvingar mig att säga sanningen hur smärtsam den än är. Att läka sår tycks vara en erfarenhet vi alla delar. Kanske det enda sättet att bli människa. Att se in i mörkret kan bli det verktyg som hjälper oss upptäcka livets extrema skönhet - bortom våra begränsade perspektiv.
Skapandet – som jag ser det - är ett sätt att formulera den insikten.