Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Översiktsplan 2050

Infrastruktur

Utvecklingsinriktningen för infrastruktur redovisar prioritering och långsiktig utveckling av trafiksystemet och övrig teknisk infrastruktur på en övergripande nivå.

Trafiksystemet

Närheten till Stockholm, Uppsala och Arlanda ger Norrtälje kommun ett strategiskt läge i regionen och landet med tillgång till stora arbetsmarknader, kulturutbud, utbildningsmöjligheter och landets största flygplats. Kommunen ska verka för att stärka kopplingarna till viktiga regionala noder för att ytterligare dra nytta av regionens utbud.

Trafiksystemet är en mellankommunal fråga där kommunerna i Stockholm Nordost (Danderyd, Täby, Österåker, Vaxholm och Vallentuna) samarbetar för att lyfta det delregionala perspektivet. Kommunen ska verka för att stärka kopplingarna till Stockholm, Uppsala, Täby/Arninge, Arlanda/Märsta, Danderyd/Mörby, Kista, Karolinska och Östhammar/Forsmark. Både i form av förbättrad infrastruktur och utökad kollektivtrafik.

Följande stråk är viktiga för kommunens utveckling:

  • E18 är viktig för regional arbetspendling och nationellt viktig för näringslivets transporter.
  • Riksväg 77 är en nationell förbindelse från Kapellskärs hamn till E4 mot Uppsala, Mälardalen och vidare i landet samt till Norge. Riksväg 77 bör ges en ny sträckning söder om Rimbo för att ge kortare restider samt skapa en bättre och säkrare trafiksituation och ge förutsättningar för centrumutveckling i Rimbo.
  • Väg 280 är en viktig förbindelse för godstrafik till Hallsta pappersbruk, för kollektivtrafik och för arbetspendling. Väg 280 bör ges ny sträckning
    utanför Rimbo för att skapa en bättre och säkrare trafiksituation och ge förutsättningar för centrumutveckling i Rimbo.
  • Riksväg 76/länsväg 280 mellan Norrtälje stad och Hallstavik är en viktig förbindelse för godstrafik till Hallsta pappersbruk, för kollektivtrafik och för arbetspendling.
  • Riksväg 76/länsväg 283 mellan Norrtälje stad och Älmsta/Grisslehamn. Stråket är regionalt viktigt för arbetspendling, turism och för godstransporter. Vägens standard bör höjas
  • Väg 276 mellan Norrtälje stad och Bergshamra är en viktig förbindelse för kollektivtrafik och för arbetspendling.

Utöver dessa stråk behöver infrastrukturen till, från och inom skärgården underhållas och kompletteras så att tillgången till kollektivtrafik och möjligheten att kombinera olika transportslag fungerar. Vägförbindelser från kustens replipunkter och Norrtälje stad samt till angränsande kommuner ska vara goda och erbjuda korta restider. Prioriterade replipunkter är Östernäs, Rävsnäs och Simpnäs. Idag är Furusund replipunkt för Gräskö. Ett byte till Östernäs skapar kortare restider från denna del av skärgården. Furusund kan fortsätta utvecklas som nod för besökare i skärgården.

Replipunkt

Kärnöar

Östernäs Gräskö (även Norröra och Soderöra mfl kan angöras via Östernäs)
Rävsnäs Tjockö
Simpnäs Arholma

Tabell som visar replipunkter och kärnöar. Replipunkterna är strategiska bytespunkter för kollektivtrafikresor mellan kärnöar, kommuncentrum och den centrala regionkärnan (RUFS 2050).


Grisslehamn och Kapellskärs hamn ska kunna utvecklas avseende såväl personresor som godstransporter till havs. Både inom landet samt till Åland och de baltiska länderna.

Norrtälje kommun verkar för en förlängning av Roslagsbanan till Rimbo för att förkorta restiden från Rimbo till centrala Stockholm. Järnvägsreservatet från Kårsta till Rimbo ligger kvar för att förlängningen ska vara möjlig i framtiden.

På sikt ska kommunen verka för en förbättrad koppling mellan Bergshamra och E18 för att få kortare restider mot Stockholm, samt ge förutsättningar för förbättrad kollektivtrafik. För gång- och cykeltrafik prioriteras sträckor nära Norrtälje stad, Rimbo och Hallstavik. Särskilt avseende skolvägar och andra stråk där barn rör sig på egen hand. För cykelturism och rekreation bör längre sammanhängande stråk skapas genom kommunen. Stråken kan utgöras av banvallar, det mindre vägnätet och vid behov utbyggnad av saknade länkar.

Större infrastrukturprojekt bör så långt möjligt samordnas med utbyggnad av annan infrastruktur såsom vatten-och avloppsledningar, bredband, elledningar med mera.

Teknisk infrastruktur

Kommunen står inför stora nödvändiga investeringar i teknisk infrastruktur. Det kommer behövas utökad reningskapacitet i allmänna reningsverk för att möjliggöra den utveckling av bebyggelse som översiktsplanen utgår ifrån. Utvecklingen i Norrtälje stad innebär att Lindholmens reningsverk behöver byggas ut för att klara högre kapacitet (från 34 000 till 50 000 personekvivalenter). En sådan utbyggnad kan vara klar under 2028. På sikt behöver reningskapaciteten för spillvatten utökas utöver 50 000 pe genom ytterligare kapacitet vid Lindholmens reningsverk eller genom ett nytt reningsverk som kompletterar eller eventuellt på längre sikt ersätter Lindholmens reningsverk. Kommunen ska eftersträva robusta system som klarar ett förändrat klimat med ökad risk för skyfall och höga vattennivåer.

Vatten- och avloppsledningar behöver byggas ut inom områden med så bristfällig vatten- och avloppssituation att åtgärder bedöms nödvändiga, samt i samband med exploateringar. Dagvatten behöver både fördröjas och renas för att inte riskera att miljökvalitetsnormer för vatten överskrids. Exempelvis genom lösningar högt upp i systemen för att minimera dagvattenflöden och föroreningar som följer med dagvattnet. Därtill behöver dagvattenanläggningar i form av diken, ledningar och
reningsanläggningar utformas efter behov.

Grundvattenförekomsterna i kommunen är generellt sett utsatta för ett högt exploaterings- och påverkanstryck. En långsiktigt hållbar dricksvattenförsörjning är en förutsättning för den framtida utvecklingen.

Tillräcklig elnätskapacitet behöver säkerställas i såväl lokala som överliggande nät. I centralort och kommundelscentrum utgör fjärrvärmen en viktig infrastruktur för avlastning av elnätet.

Bredband och god mobiltäckning behöver säkerställas i hela kommunen för att stärka förutsättningarna för att bo och bedriva verksamhet i såväl kommunens orter som på landsbygden och i skärgården.

Senast ändrad: 2024-04-03