Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Fördjupning av översiktsplanen för Rimbo

Parkering

Parkeringarna i Rimbo kan delas in i fem huvudkategorier: pendlarparkeringar, parkeringar i centrum, parkeringar vid allmänna ändamål, cykelparkeringar samt parkering vid nyproduktion av bostäder (p-norm).

Det finns två pendlarparkeringar i Rimbo med totalt 127 platser. Pendlarparkeringarna fyller en viktig funktion för att göra det attraktivt med kombinationsresor mellan bil och kollektivtrafik så att bilisten inte tar bilen hela sträckan mellan start och målpunkt. Nuvarande pendlarparkeringar är lokaliserade intill busstationen i centrala Rimbo som de flesta busslinjer utgår ifrån. Under de senaste åren har ett flertal inventeringar gjorts av beläggningsgraden på pendlarparkeringar som visar på att dessa oftast har en beläggningsgrad över 90 %. Vid helgevenemang fyller pendlarparkeringarna i centrala Rimbo en funktion som buffertparkering.

Det finns cirka 170 allmänna parkeringsplatser i Rimbo centrum. Utöver de allmänna parkeringsplatserna finns två privata parkeringar för handelsändamål med totalt 38 platser.

I Rimbo centrum finns det ett gott utbud av cykelparkeringar. Vid de flesta cykelparkeringar finns det möjlighet till ramlåsning och den stora cykelparkeringen vid busstationen har även tak.

Utveckling

I samband med centrumutvecklingen kommer parkeringsplatserna i centrum att omlokaliseras för att ge plats åt bostäder, verksamheter och allmänplats så som torg, gågator och parker. För att skapa en attraktiv centrummiljö måste gående och cyklister prioriteras och parkeringarna lokaliseras utanför centrum. På tillfartsvägar till attraktiva centrumparkeringar bör oskyddade trafikanter separeras från fordonstrafik.

Nuvarande pendlarparkeringar är lokaliserade intill busstationen i centrala Rimbo. Pendlarparkeringar ska främst vara för de som bor utanför tätorten.

Ny lokalisering av pendlarparkeringar behöver skapas i närheten av det planerade resecentrumet, där möjlighet finns att utföra ärenden i samband med daglig pendling, och i utkanten av tätorten. Vid planering av parkeringsplatser behöver man ta höjd för ett ökat behov som kan uppstå om Roslagsbanan dras fram till Rimbo. Skapas för få platser vid resecentrumet finns risk att busspendlare tar plats för tågpendlare som kommer sakna alternativ pendlarparkering. Hur stort antal pendlarparkeringsplatser som behövs samt lämpliga lokaliseringar för dessa behöver utredas. Parkeringsplatserna bör lokaliseras så att det kan utvecklas en funktionell laddinfrastruktur.

I och med ombyggnationen av Rimbo centrum är det viktigt att planera för väderskyddade cykelparkeringar med goda låsmöjligheter. Cykelparkeringarna ska vara väl synliga, lättåtkomliga och utformas med god belysning för att upplevas trygga. Det ska vara enkelt att cykla till centrum, låsa fast cykeln säkert och resa vidare med kollektivtrafiken.

Det finns allmänna parkeringar vid idrottsanläggningarna i Rimbo bland annat Arkadien, Mullevallen och Skarsjöparken. Vid nybyggnation av nya anläggningar ska behovet av parkeringar tillgodoses.

Vid nybyggnation av bostäder ska parkering för boende och besökare anordnas på kvartersmark. För Rimbo tätort tillämpas samma parkeringstal som för zon 3 i Parkeringsstrategin för Norrtälje stad, då bilägandet är mest likt det som gäller i denna zon. Parkeringar för anställda och besökare till verksamheter ska anordnas på kvartersmark.

Riktlinjer

  • Innan befintliga pendlarparkeringar tas i anspråk för byggnation ska det finnas andra pendlarparkeringar som kan ersätta de gamla.
  • Boendeparkering och verksamhetsparkering anordnas på kvartersmark.
  • Utreda parkeringsbehovet och lokalisering av centrum- parkering- och pendlarparkeringar vid centrumomvandling och nytt resecentrum, även med avseende på ökat behov om Roslagsbanan byggs ut till Rimbo.
  • Behov av pendlarparkeringar samt lämplig lokalisering ska utredas.
  • I Rimbo tätort tillämpas samma parkeringstal som för zon 3 i Parkeringsstrategin för Norrtälje stad.

 

Senast ändrad: 2023-12-19