Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Gå till innehåll Hoppa till navigeringen Gå till nyhetsarkiv Gå till söksida Gå till kontaktsida

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Starta verksamhet för solarium

I den här guiden får du information om vilka krav som gäller för att driva verksamheter för solarium.

Steg i guiden:

Krav som ställs på solarier enligt SSM

  • Strålskyddsmyndighetens skyddsråd ska finnas uppsatta intill varje solarium. Ett exponeringsschema och anvisningar för användning av solariet ska finnas anslaget intill solariebädden.
  • Alla solarier ska vara märkta med ”UV-Typ 3” enligt europastandard (eller S-märkta).
  • Solariet ska vara märkt ”Varning - Ultraviolett strålning kan skada ögon och hud”.
  • Skyddsglasögon ska finnas tillgängligt utan att kunden ska behöva fråga särskilt efter dem.
  • En extra tidsmekanism (dubbelt tidur) som bryter strömmen efter vald soltid ska finnas installerat.

Hygienkrav

  • Det bör finnas minst en dusch i lokalen.
  • Solariebädden ska rengöras och desinficeras efter varje kund. Detta bör skötas av både kund och personal.
  • Skyddsglasögon som används av flera kunder ska rengöras och desinficeras mellan varje kund.
  • Rengöringsmedel, papper och papperskorg ska finnas intill solariet.
  • Utrymmet runt solariebädden ska vara tillräckligt stort och lätt att städa.

Egenkontroll

Du ska ha en skriven plan med rutiner som förebygger sådana olägenheter för människors hälsa och miljö som din verksamhet kan orsaka. Du ska även dokumentera hur du undersöker och bedömer sådana risker.

Följande punkter är de viktigaste av de som ska ingå i egenkontrollplanen. Det kan även ingå fler punkter.

  • Det ska finnas en förteckning över vem eller vilka som är ansvariga för verksamheten eller verksamhetens olika delar.
  • Det ska finnas rutiner för rengöring.
  • Det ska finnas rutiner för underhåll av inredning och utrustning.
  • Det ska finnas rutiner för funktionskontroll av utrustningen.
  • Det ska finnas rutiner för kontroll av lysrören.
  • Det ska finnas en förteckning på de kemiska produkter (rengöringsmedel, desinfektionsmedel med mera) som används. Förteckningen ska innehålla namn, omfattning och användning, information om farlighet och klassificering av de olika produkterna.
  • Det bör även finnas en förteckning över de kosmetiska och hygieniska produkter (oljor, hudkrämer och liknande) som du använder eller säljer.
  • Samtliga rutiner ska finnas nedskrivna och förvaras i lokalen.
  • Alla kontroller som görs ska dokumenteras och kunna visas upp för tillsynsmyndigheten.
  • Om något händer som kan förorsaka olägenhet för människors hälsa eller miljön ska tillsynsmyndigheten underrättas

 Mer information

Telefon: 0176 710 00 (kontaktcenter).
E-post: bygg.miljonamnden@norrtalje.se

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.