Vår verksamhet
På Frötuna förskola erbjuder vi kreativa och utmanande miljöer som ger barnen lust att lära. Vi har en tillåtande atmosfär med professionella pedagoger. Vår syn på barnet är en värdefråga som är kopplad till den kunskapssyn som vi har. Vi lär oss genom att få försöka, undersöka, förundras, fantisera, uppleva och få dra slutsatser, själva och tillsammans med andra.
Vårt arbete drivs i projekt. Våra roliga och spännande projekt utgår från barnens intressen och idéer. Deras frågor är vår drivkraft.
Inomhus har vi två torg där barnen tillsammans med vår torgetpedagog får olika pedagogiska utmaningar och möjlighet att utveckla sin kreativitet tillsammans med sina kompisar. Ute har vi en fantastisk utemiljö med en stor gård och med skog och natur precis utanför husknuten.
Organisation
Frötuna förskola har tre hemvister. Förskolans yngsta barn är fördelade på nedre plan, medan förskolans äldre barn har sin verksamhet en trappa upp. På alla hemvister bildar förskollärare och barnskötare ett arbetslag som verkar för barnens utveckling, omsorg och lärande. På övre plan har vi det stora torget där vi har en torgetpedagog som är spindeln i nätet i vårt utvecklingsarbetet för alla hemvister. Hon är med och reflekterar i arbetslagen för att stötta och utmana i de projekt man arbetar med på förskolan.
På Frötuna förskola finns två arbetslagsledare som ingår i en ledningsgrupp tillsammans med förskolechef, biträdande förskolechef, förskoleintendent och arbetslagsledare från tre andra förskolor i Norrtälje södra förskoleområde. Arbetslagsledarna har ett samordningsuppdrag och ansvarar för verksamheten på plats. Arbetslagsledarna är en länk mellan förskola och ledning och är oftast den som man först tar kontakt med när det finns frågor eller synpunkter om verksamheten.