Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Interkulturalitet och flerspråkighet

Kulturell och etnisk mångfald kan vara en stor tillgång för samhället och förskolan, men kan också orsaka dilemman, spänningar och motsättningar om det saknas möjlighet till samverkan. Interkulturalitet förutsätter ömsesidighet, ett gränsöverskridande och en social interaktion.

Interkulturalitet och flerspråkighet i förskolan

I Lpfö läser vi ”Den växande rörligheten över nationsgränserna skapar en kulturell mångfald, som ger barnen möjligheter att grundlägga respekt och aktning för varje människa oavsett bakgrund”, vilket ger förskolan i uppdrag att utveckla ett interkulturellt förhållningssätt.

I augusti 2022 startade vi vårt gemensamma arbete med utvecklingsområdet: Flerspråkighet, interkulturalitet och språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt, SKUA.

Filmer som introduktion

Två korta filmer där pedagoger från förskolor i Norrtälje kommun belyser fokusområdet. Filmerna kan med fördel användas vid olika tillfällen så att pedagogerna får god tid till samtal kring de viktiga frågorna.

Del 1: Flerspråkighet och interkulturalitet

Filmen är 13 minuter lång.

Reflektionsfrågor till del 1

  • Hur gör ni konkret för att varje barn ska få uppleva att det är värdefullt med många språk?
  • Hur skapar ni förutsättningar för att varje barn ska känna sig stolta över sina språk?
  • Hur gör ni för att ta redan på varje barns intressen, kunskaper och erfarenheter för att skapa meningsfulla sammanhang?

Del 2: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, SKUA

Filmen är 16 minuter lång.

Reflektionsfrågor till del 2

  • Hur stöttar ni så att varje barn får vara i sin proximala utvecklingszon?
  • Hur syns det i er verksamhet att ni har höga förväntningar på varje barn och på varandra?
  • Hur skapar ni förutsättningar för varje barns lärande i interaktion med andra barn och pedagoger?
  • Hur gör ni för att stretcha varje barns språk under dagens alla situationer?
  • Hur arbetar ni med barnens språk så det stärker deras tänkande och kunskapsutveckling?

 

Vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt? Och hur kan vi inta ett sådant. Följ med till Blåklinten där Lena berättar om hur de arbetar.

Lena delar med sig av sina erfarenheter i en 9 minuter lång film.

Reflektionsfrågor: 

  • Hur gör ni för att barnen ska få uppleva värdet av många språk?
  • Transspråkar ni? Hur gör ni?
  • Hur bidrar ni till att alla barn ska känna stolthet över sitt/sina modersmål?
  • Hur ser ni till att barn som ännu inte lärt sig svenska får behålla sin berättarglädje?
  • Hur tar ni hjälp av vårdnadshavarna i allt detta?

 

Vi rekommenderar även skolverkets filmer:

”Interkulturellt förhållningssätt och barn som är nya i det svenska språket”

"Utmaningar och stöttning i ett flerspråkighetsperspektiv (tid 04:35 min.)"

Förskolans lärmiljö är viktig och har stor betydelse för barns språk- och kunskapsutveckling. Hur utformar vi våra fysiska lärmiljöer så att de ger barnen rika möjligheter att utveckla sitt språk, bli nyfikna på andra språk- och uttryckssätt samt hur ger miljön tillfällen till kommunikation med andra?

Malin Sundelin delar med sig om sina tankar kring hur lärmiljön kan stödja flerspråkigheten. (9min)

Reflektionsfrågor

  • Hur har ni tänkt på er förskola/avdelning när ni utformar lärmiljöer? 
  • Är er lärmiljö tillgänglig och tillåtande? Om ja, på vilket sätt? Om nej, vad är anledningen till detta och kan ni förändra något? 
  • Hur synliggör ni den språkliga mångfald som finns i vårt samhälle, i den lärmiljö ni erbjuder barnen? 
  • Hur syns avdelningens projekt i lärmiljön? 
  • Hur använder ni alla de olika uttrycksformer och sätt att kommunicera som finns? 
  • Finns det platser på er avdelning där barn kan möta andra barn för samtal och kommunikation? 
  • Hur har ni utformat lärmiljön så att barnen kan ta del av böcker, läsning och berättande? Kan ni utveckla denna lärmiljö? Hur? 
  • Titta på era rutinsituationer och fundera kring om de ger möjlighet till språkutveckling. Om inte, vad kan utvecklas? 

 

Ilham Ishak och Ellen Salah Audish beskriver processen när man får ett nytt barn till förskolan. Denna film spelades in till Läroplansdagen 2020 men passar bra att ta som startpunkt för sitt utvecklingsarbete kring flerspråkighet, interkulturalitet och SKUA.

Tusen färger

Ilham Ishak och Ellen Salah Audish, Blåklintens förskola. (18 min.) 

Reflektionsfrågor

  • Hur syns det att ni arbetar med flerspråkighet och mångkulturalitet när man besöker er förskola?
  • Hur gör ni när ni möter vårdnadshavare med andra språk?
  • Hur arbetar ni för att ta reda på barnens språkdomäner och hur använder ni den kunskap det ger er?
  • Vilka kulturkrockar har ni upplevt och hur har ni hanterat dem?
  • Hur tar ni emot nyanlända barn?
  • Hur låter ni barnen uppleva alla språks och kulturers lika värde?
  • Hur gör ni för att barnen ska bli stolta över sitt språk och sin kultur?
  • Hur lyfter ni in världen i er förskola?
  • Hur berikar flerspråkighet och mångkulturalitet er verksamhet?

I denna film belyser Lena Augustini vad man kan tänka på i mötet med vårdnadshavarna.

Lena från Blåklintens förskola delar med sig av sina erfarenheter av att möta flerspråkiga familjer. (7 min)

Reflektionsfrågor: 

  • Vad innebär ett interkulturellt förhållningssätt i mötet med vårdnadshavarna på din förskola?
  • Hur tar ni reda på vilka språk barnet och familjen talar samt vilken roll de olika språken har i familjens kommunikation?
  • Hur förklarar ni värdet av att utveckla sitt hemspråk för vårdnadshavare som först endast vill att ni talar svenska med barnen?
  • Hur lyfter ni in vårdnadshavarna i arbetet med språk och kultur?
  • Hur tänker ni kring att anpassa informationen utifrån de olika familjer ni möter?
  • Hur gör ni för att hitta en balans mellan att respektera familjernas kultur/religon och vår läroplan?

För att vi ska kunna stimulera barnets språkutveckling och samtidigt ta utgångspunkt i barnets intressen, kunnande och tidigare erfarenheter behöver vi starta med en dialog, tillsammans med barnets vårdnadshavare, där vi får en större helhetsbild av barnet.

I filmen beskriver Lina Jakobbson hur man kan arbeta med kartläggning av barnens intressen, erfarenheter och språk. Filmen är 8 minuter.

Reflektionsfrågor

  • Hur gör ni för att kartlägga barnens erfarenheter och språkanvändning?
  • Hur använder ni er kartläggning i vidare planering och undervisning?
  • Hur följer ni upp det under hela förskoletiden?
  • Vilket motstånd stöter ni på kring att kartlägga barnens språk?
  • Hur hanterar ni/skulle ni kunna hantera det?

 

Kartläggning språkdomäner i förskolan.pdf

Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling

"All personal i förskola och skola tillhör ett sammanhang. Sammanhanget präglas
av det tänkande som är dominerande i landet i fråga, kommunen, området
i kommunen, skolformen, den lokala förskolan eller skolan, skolledningen,
kollegiet, ämnet, elevsammansättningen etc. Den viktigaste utgångspunkten för
personalens pedagogiska gärning är emellertid barn och ungdomars psykosociala uppväxtförhållanden, där deras familjesituation med exempelvis migrationsbakgrund är av central betydelse." Så inleder Pirjo Lahdenperä den text som finns att läsa på skolverkets hemsida.

Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling

 

Senast ändrad: 2023-11-22