E-legitimation krävs
För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.
Glöm inte bifoga underlag
För att din ansökan ska kunna behandlas behöver du skicka med:
- kontoöversikt
- kontoutdrag för samtliga konton i hushållet, en månad bakåt i tiden
- underlag för de utgifter du söker ersättning för
- underlag för sysselsättning, exempelvis arbetssökarlista eller aktuell sjukskrivning
Har du inte handlingarna när du fyller i e-tjänsten kan du:
- Spara din ansökan i e-tjänsten
- Logga in på Min sida senare och fortsätta när du har handlingarna.
Ansökan som saknar underlag
Skickar du in ansökan utan underlag har du två dagar på dig från att handläggningen startar att komplettera den via Min sida. Om du inte skickar in handlingarna i tid fortsätter socialtjänsten att pröva din ansökan och fattar beslut utifrån de uppgifter som du skickat in.
Bra att veta
- Om ni är två personer som söker behöver båda personerna signera ansökan med e-legitimation.
- Saknar du svenskt personnummer? Ta kontakt med oss så hjälper vi dig.
Läs mer innan du tar nästa steg
Innan du går vidare i denna självservice är det bra att du tittat igenom dessa sidor:
Du som ansöker om försörjningsstöd för första gången
Du/ni behöver lämna in/bifoga följande uppgifter om det är första gången ni ansöker:
- Underlag för inkomster och utgifter.
- Kontoöversikt samt kontoutdrag för samtliga konton senaste tre månaderna (gäller även barns konton).
- Deklaration eller kontrolluppgift från Skatteverket
- Hyreskontrakt och hyresavi
- Information om eventuella tillgångar.
- Om du är arbetslös: redogörelse över sökta arbeten, handlingsplan från Arbetsförmedlingen.
- Om du är sjukskriven: Läkarintyg.
- Om du är föräldraledig: Underlag om ansökt föräldrapenning 7 dagar/vecka samt ansökt om förskoleplats.
- Om du/ni fått försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd av annan kommun: senaste beslut och normberäkning.
Du som ansöker om fortsatt försörjningsstöd – återansökan
- Ansökan om försörjningsstöd prövas månadsvis. Det innebär att du måste lämna in en ny ansökan, en så kallad återansökan, inför varje ny månad du vill söka försörjningsstöd.
- För att ansöka om fortsatt försörjningsstöd ska du registrera uppgifter för aktuell månad.
Du som ansöker på pappersblankett
- Om du ansöker på pappersblankett ska du, utöver tidigare nämnda underlag, vid inlämnande av ansökan bifoga kopia på din och eventuell medsökandes legitimation.
Här finns pappersblankett att hämta:
- Socialkontoret i Norrtälje, Baldersgatan 17
- Kontaktcenter i Hallstavik
- Kontaktcenter i Rimbo
Bilagor
- Innan du startar e-tjänsten: Samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som du tänker ta upp i ansökan. Är ni två personer som söker behöver båda lämna sina respektive uppgifter.
- Du behöver inte skicka några underlag, men spara dem för att kunna styrka dina underlag vid en kontroll.
- När du har skickat in din ansökan via e-tjänsten för en månadsperiod stängs ansökan för nya ansökningar – du kan endast lämna en digital ansökan per månad.
- I din ansökan godkänner du att handläggaren får kontrollera dina uppgifter. Om vi behöver kontrollera uppgifter i din ansökan får du ett meddelande. Var därför noga med att följa ditt ärende när du har lämnat in ansökan.
Kommunicering av beslut
Logga in på "Min sida" med e-legitimation för att följa ditt ärende. Där kan du också se beräkning och beslut för aktuell månad.
Överklagan
Om ni är missnöjd med ert beslut kan ni överklaga det. Om kommunen inte ändrar beslutet som ni vill, kommer handlingarna att översändas till förvaltningsrätten för prövning. Kommunen måste ha mottagit överklagan inom tre veckor från den dag ni fick del av beslutet.
Tjänstegaranti
Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.
Guide till e-tjänsten
- Sähköisessä palvelussa Elatustukihakemus ja jatkohakemus löytyvät täältä.
- Kun kirjaudut sisään sähköiseen palveluun sähköisellä tunnisteella, henkilötietosi haetaan Veroviraston palvelusta.
- Jos haet elatustukea ensimmäistä kertaa, tiedot on ilmoitettava edeltävän kolmen kuukauden ajalta. Jos esimerkiksi haluat hakea elatustukea syyskuulle, sinun on ilmoitettava tiedot kesä-, heinä- ja elokuulta.
- Jos haet elatustuelle jatkoa, ilmoita vain kuluvan kuun tiedot. Jokaiseen kenttään on syötettävä numero. Jos tieto ei koske sinua, syötä 0.

- Suurin osa sähköisen palvelun kentistä on pakollisia. Jos kenttä jää tyhjäksi, näytölle ilmestyy viesti ja kentän ääriviivat näkyvät punaisina.

- Jos tarvitset lisätietoja, klikkaa pientä kysymysmerkkiä kysymyksen yläpuolella.
- Jos et ehdi täyttää hakemusta kerralla, voit tallentaa sen ja jatkaa myöhemmin. Hakemus näkyy ”Omalla sivulla”, ja sen tilana on ”Aloitettu”. Klikkaa sitä jatkaaksesi hakemuksen täyttämistä.
![]()
- Jos olet ilmoittanut summan, myös laskun eräpäivä on ilmoitettava.

- Merkitse rastilla, että vastaat tietojen oikeellisuudesta ennen hakemuksen lähettämistä.

- Allekirjoituksen jälkeen saat lähetysvahvistuksen.

- Jos hakijoita on kaksi, myös toisen henkilön on kirjauduttava sisään ja allekirjoitettava lomake ennen kuin hakemus voidaan lähettää.

Kun teet ensimmäisen hakemuksen, ota yhteyttä elatustuen vastaanottoyksikköön kahden työpäivän kuluessa hakemuksen lähettämisestä.
- You can find the Income support – Application and re-application online service here.
- When you log in to the online service using e-ID, your personal data will be downloaded from the Swedish Tax Agency, Skatteverket.
- If this is the first time you are applying for income support, you will need to provide details about the previous three months. For example, if you want to apply for income support for September, you will need to register your details for August, July and June.
- To apply for continued income support, you must register your details for the current month. You must always enter a number in each field. If you do not have any information, enter “0”.

- Most details in the online service are mandatory and must be filled in. If you fail to fill in a field, you will receive a message and the box will turn red.

- If you are unsure about anything, click on the small question mark above each question.
- If you need to exit the application, you can save it and continue at a later time. The application will be marked as “ongoing” (Påbörjad) in My Pages (Mina Sidor). Click on it to continue the application.
![]()
- If you have entered an amount, you must write the due date of the invoice.

- Before submitting your application, you must tick to confirm that you have read and understood the information.

- Once you have signed the application, you will receive confirmation that it has been submitted.

- If you are one of two people applying, the other person must also log in and sign before you can submit the application to us.

The first time you apply, you must contact Mottagningsenheten för försörjningsstöd/ The Reception Unit for Income Support within two business days of submitting your application.
Personuppgifter som behandlas
(Exempel på personuppgifter namn, e-post, adress, telefon, mm)
Detta används uppgifterna till
(Exempel vi samlar in dina uppgifter för att kunna ge dig boendeparkering)
Rättslig grund för behandlingen
(Samtycke. Rättslig förpliktelse, Avtal, Myndighetsutövning och allmänt intresse
eller Intresseavvägning)
Lagringstid
(beskriv hur länge uppgifterna lagras och vad som händer efter det, gallring, arkivering eller annat)
Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig nämnd för denna självservice: Kommunstyrelsen.
Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvariga
Läs mer
Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss.
Ansök genom att fylla i och skicka in en pappersblankett.
Här finns pappersblankett att hämta:
-
- Socialkontoret i Norrtälje, Baldersgatan 17
- Kontaktcenter i Hallstavik
- Kontaktcenter i Rimbo