E-legitimation krävs
För att använda e-tjänsten krävs e-legitimation.
Om du gör ansökan för ett företag, kan du välja det i e-tjänsten – men du måste ändå logga in med din egen e-legitimation.
Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av detta ärende.
Bra att veta
- Om du använder vår e-tjänst går det snabbare att registrera ditt ärende, och du betalar ett lägre pris för handläggningen än om du använder blanketten.
- Du får inte börja bygga anlägga ett avlopp förrän du har fått ett skriftligt beslut, och beslutet inte längre går att överklaga. Det kallas att beslutet har vunnit laga kraft.
Avloppsguiden.se
Avloppsguiden ger dig enkel och pålitlig information om enskilt avlopp – från planering till köp. Här hittar du fakta, tips och råd om olika lösningar. Guiden är oberoende och granskas av experter. Den finansieras av 230 kommuner och företag i branschen.
Avloppsguiden (avloppsguiden.se)
Anmälan och ansökan enskilt avlopp
Läs gärna vår steg för steg-guide för att förbereda dig inför din ansökan/anmälan.
Anmälan om påkoppling till befintligt avlopp
Om du redan har ett godkänt avlopp och vill koppla på en ny byggnad, måste du göra en ny anmälan. Bifoga en situationsplan där det framgår vilken byggnad som ska påkopplas.
Anmälan enskilda avlopp i behov av åtgärd
Det här är för dig som redan har ett pågående tillsynsärende och vill meddela att ditt avlopp behöver åtgärdas. Då gör vi ingen inspektion och du betalar en lägre avgift för ditt tillsynsärende.
Handläggning
Bygg- och miljönämnden är ansvarig tillsynsmyndighet i detta ärende. Det är miljö- och hälsoskyddsenheten som handlägger ärendet.
Återkoppling
- Du får återkoppling genom e-post, telefon eller brev.
- Ansökan enskilt avlopp: Handläggningstid är tio veckor från det att ansökan bedöms vara komplett.
- Påkoppling till befintligt avlopp: Handläggningstiden kan variera utifrån ärendets omfattning, men du kan förvänta dig att få återkoppling inom sex veckor.
- Enskilda avlopp i behov av åtgärd: Handläggningstiden kan variera utifrån ärendets omfattning, men du kan förvänta dig att få återkoppling inom kort.
Följ och komplettera ditt ärende
Miljö och hälsa – Mina ärenden
Tjänstegaranti
Tjänstegarantier är löften till invånare. De ska göra det tydligt vilka förväntningar man kan ha på kommunens tjänster och myndighetsutövning. De tydliggör även vilka eventuella motkrav som gäller för att tjänstegarantierna ska kunna uppfyllas.
Behandling av personuppgifter enligt dataskydds-förordningen GDPR (EU) nr 2016/679:
Norrtälje kommun inklusive bolag och kommunalförbund behandlar, lagrar och raderar personuppgifter enligt gällande lagstiftning i dataskydd samt kommunens dokumenthanteringsplaner och reglemente för arkiv.
Läs mer på: Så behandlar vi dina personuppgifter eller kontakta ansvarig nämnd om du vill veta mer.
Om du har skyddade personuppgifter (skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering) ska du inte använda vår självservice eller skicka e-post till oss. För att få instruktioner om hur du ansöker på ett säkert sätt: ring oss på 0176-710 00 eller besök Kontaktcenter i Norrtälje, Rimbo eller Hallstavik.