Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

För tredje året i rad ökar gymnasiebehörigheten i Norrtäljes kommunala grundskolor

25 juni 2026

Andelen elever i Norrtälje kommuns kommunala grundskolor som är behöriga till gymnasiets yrkesprogram fortsätter att öka. Efter årets sommarskola är 88,3 procent av eleverna behöriga. Det är en ökning från 84,0 procent förra året och 83,6 procent året dessförinnan.

När betygen har fastställts efter årets sommarskola är 88,3 procent av eleverna* i de kommunala grundskolorna behöriga till gymnasiets yrkesprogram. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren och visar att den positiva utvecklingen håller i sig.

Resultatet redovisas efter sommarskolan, eftersom elever som ännu inte nått gymnasiebehörighet då haft möjlighet att komplettera sina studier. Det ger en samlad bild av hur många elever som är behöriga när grundskolan avslutas.

– Det är mycket glädjande att fler elever nu lämnar grundskolan med behörighet till gymnasiet. Det ger fler unga möjlighet att fortsätta sina studier och skapa en bra grund för framtiden. Vi ser också att vårt långsiktiga systematiska kvalitetsarbete ger resultat. Vi jobbar utifrån en gemensam ansvarskultur där alla som arbetar i skolan är viktiga, säger Jenny Nordström, förvaltningsdirektör på barn- och utbildningsförvaltningen.

– Resultatet innebär att Norrtälje nu ligger klart över rikssnittet, där omkring 84 procent av eleverna uppnår gymnasiebehörighet. Jag vill rikta ett stort tack till alla lärare, rektorer, elever och vårdnadshavare som gör detta möjligt varje dag, säger barn- och skolnämndens ordförande Robert Beronius. 

Fokus på undervisningens kvalitet ger resultat

Under de senaste åren har skolorna haft ett tydligt fokus på resultatuppföljning, ökad närvaro och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Samtidigt har arbetet med trygghet och studiero prioriterats för att skapa goda förutsättningar för lärande.

– Vi har arbetat konsekvent med att utifrån resultatet utveckla elevernas förmågor så att de kan lyckas i skolan. När fler elever får en stabil grund i läsning och matematik skapas också bättre förutsättningar att lyckas i skolans övriga ämnen. Den här utvecklingen är resultatet av ett långsiktigt arbete där många medarbetare bidragit, säger Johan Kant, kunskapsstrateg.

Den positiva utvecklingen är resultatet av flera långsiktiga satsningar. Ett medvetet arbete med att prioritera resultatuppföljning, närvaro, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, läsning och matematik, samt att skapa studiero i skolorna har varit en viktig del av framgången.

– Skolans uppdrag är stort, och resurserna är begränsade. Därför har vi varit noga med att prioritera. Vi har valt att lägga kraften där den gör störst skillnad för eleverna: grundläggande kunskaper, närvaro och studiero. Jag tror att den tydligheten är en viktig förklaring till resultaten, säger Niclas Gustafsson, avdelningschef för grundskolan.

Matematik fortsatt prioriterat utvecklingsområde

Trots den positiva utvecklingen visar resultaten att undervisningen och kunskapsbedömningen i matematik behöver fortsätta utvecklas. Därför fortsätter kommunen att utveckla arbetssätt och analyser av resultaten för att stärka elevernas kunskaper.

– Vi är glada över den positiva utvecklingen, men vi är inte nöjda. Vi har redan innan sommarskolan startade påbörjat ett analys- och utvecklingsarbete kring matematiken. Undervisningens kvalitet inom samtliga ämnen är fortsatt ett prioriterat område och grunden för att fler elever ska lyckas, säger Magnus Lindblå, avdelningschef för kvalitet, hälsa och lärande.

Fakta

Andel elever i den kommunala skolan som är behöriga till gymnasiets yrkesprogram efter sommarskolan:

  • 2026: 88,3 %
  • 2025: 84,0 %
  • 2024: 83,3 %

* exklusive nyanlända elever

För dig som vill veta mer

Barn och skola