Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Barn och ungdomar planerar Lommarstrandens nya parkstråk

20 juni 2023

I Norrtäljes nya stadsdel Lommarstranden håller vi för fullt på att planera det nya parkstråket. Vi bjöd in barn och ungdomar från klass 4 och klass 9 på Wigulfskolan för att hjälpa oss att gestalta det nya parkstråket.

Illustration över Lommarstranden

Bilden: Parkstråkets placering i Lommarstranden är i en solig backe som sluttar ner mot sjön Lommaren.

Ansvariga för projektet i Lommarstranden och representanter från kommunens gata- och parkavdelning mötte upp eleverna och visade dem runt utanför staketet på byggarbetsplatsen. Därefter delades eleverna upp i grupper för att tillsammans komma på idéer om vad som skulle kunna finnas i parken. Sammanlagt deltog 16 elever från klass 4 och 16 elever från klass 9 på Wigulfskolan som alla fick ge sin input på projektet utifrån olika frågeställningar.

– Vi ville ta reda på vad som skulle locka eleverna att komma hit till parken, därför var mycket fokus på generella frågor och att fånga upp den röda tråden, berättar Sara Elmén, som är projektledare för hållbar stadsutveckling i Lommarstranden och en av initiativtagarna till aktiviteten.

– Vi är väldigt tacksamma att vi fick chans att träffa både yngre och äldre elever och höra om deras olika behov. Vi som vuxna kan bara föröska gissa oss till vad barn tycker och tänker. Därför är det viktigt att barn själva får berätta, fortsätter hon.

Sara Elmén projektledare för hållbar stadsutveckling i Lommarstranden

Bilden: Sara Elmén, projektledare för hållbar stadsutveckling i Lommarstranden, var en av initiativtagarna som ledde aktiviteten.

Årskurs 9 vill kunna hänga, spela boll och lyssna på musik

Eleverna från årskurs 9 fick svara på frågor om deras fritidsintressen, var de brukar hänga idag och varför, vad de saknar i området idag och vad de skulle vilja fanns i Lommarstranden. De fick tänka högt och brainstorma utifrån en skiss över parkstråket.

Illustration över Lommarstranden

Bilden: En skiss över det blivande parkstråket, som syns till vänster i bilden.

Några av tankarna som kom fram:

"Det är fint och trevligt med växter, men risk att det blir förstört av rastlösa ungdomar. Det är lätt att rycka upp och ta sönder."

"Pulka är kul på vintern när man annars inte kan göra så mycket. Alla kan vara med."

"Högtalare så man kan koppla egen musik."

"Laddplats för telefonen och cykel- och moppeparkering."

"Någonting som sticker ut. Konst, till exempel. Snäckan på Sjötullstorget är ett bra exempel, då kan man säga "vi ses vid Snäckan"."

"Väderskydd så man kan träffas och hänga även om det regnar."

"Möjlighet till att handla mat/dryck är viktig som anledning att mötas på en viss plats."

"Spelplaner är alltid bra! Fotboll, basketboll eller kombiplaner och gärna sittplatser i anslutning till dessa."

Årskurs 4 vill utmanas, klättra, hoppa och mysa

De yngre eleverna fick markera på bilder vad de ville ha respektive inte ha och även svara fritt vad de ville se.

Bild med bilder på barn i rörelse och aktiviteter man kan utföra i en park

Bilden: Underlaget med bilder som eleverna diskuterade utifrån.

Bild med bilder på barn i rörelse och aktiviteter man kan utföra i en park

Bilden: Eleverna fick markera med röda och blå "pluppar" vilka aktiviteter som skulle få dem att söka sig till Lommarstrandens nya parkområde.

– För fyrorna var det tydligt att de ville ha "oprogrammerad" lek där miljön är utformad så att de själva kan bestämma hur de vill använda den. Och gärna saker som utmanar och ger känslan av äventyr. Parkour och klättring var tydliga teman, berättar Sara om dialogen med eleverna från klass 4.

Några av tankarna som kom fram:

"När jag gungar högt eller åker linbana känner jag mig fri"

"Trädkojor"

"En parkourbana med mycket färg så man kan hoppa och springa"

"Som ett hus utan väggar med hängmattor i, men det behöver nog vara synligt så ingen förstör den"

"Bästa lekplatsminnet är en lekplats där det finns massa djur"

Det fortsatta arbetet

Elevernas lärare berättade att de med inspiration från dagens aktiviteter skulle fortsätta arbetet med att bygga en digital version av parkstråket i datorspelet Minecraft. De har även fått information om hur de kan påverka i samhällsbyggnadsprocessen och vilka rättigheter de har.

– De var väldigt bra på att uttrycka sig och berätta vad de önskade och varför. Det gör vårt jobb med att försöka förverkliga deras medskick mycket enklare! avslutar Sara.

För dig som vill veta mer

Allt om projektet Lommarstranden