Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Så anmäler du och söker tillstånd

Så anmäler eller ansöker du om tillstånd för att borra brunn. Här hittar du information om bilagorna som ska bifogas, förväntad handläggningstid och avgifter.

Från och med 2023-04-01 är det anmälnings- eller tillståndsplikt för att borra ny dricksvattentäkt inom vissa områden.
Kontrollera om du behöver anmäla eller söka tillstånd

Använd vår e-tjänst eller blankett för ansökan

Du anmäler eller ansöker om tillstånd via vår e-tjänst.
E-tjänst: Anmälan om enskild bergborrad vattentäkt

Blankett: anmälan eller ansökan om enskild bergborrad vattentäkt (pdf)

Påbörja inga arbeten med borrning av dricksvattentäkt förrän du har fått ett beslut från oss.

Bilagor som ska bifogas

Lämna in din anmälan/ansökan tillsammans med bilagorna som beskrivs nedan. Behöver du hjälp med uppgifterna vi efterfrågar kan du fråga din certifierade brunnsborrare om hjälp.

Bilaga 1

En situationsplan i skala 1:500 – 1:1000 över tomten där borrhålets tänkta plats och avstånd till följande framgår:

  • Fastighetsgränser
  • Befintliga och/eller planerade byggnader
  • Befintliga och/eller planerade dricksvattenbrunnar (grävda och borrade) inom ca 100 meter från det planerade borrhålet. Även de dricksvattenbrunnar som inte används för tillfället ska redovisas
  • Befintliga och/eller planerade energibrunnar inom ca 100 meter från det planerade borrhålet 
  • Befintliga och/eller planerade avloppsanläggningar inkluderat utsläppspunkt inom ca 100 meter från det planerade borrhålet
  • Diken, täckdiken, vattendrag och strand i närområdet (ca 100 meter) 
  • Förslag till placering av borrhål

Bilaga 2

Markägarintyg eller servitutsavtal (om du inte borrar på din egen fastighet).

Vår handläggning

När din anmälan/ansökan kommer in registreras den och får ett diarienummer. Därefter delas den ut till en handläggare. Handläggaren går igenom din anmälan/ansökan för att se om den är komplett. Om den behöver kompletteras med uppgifter eller bilagor skickar handläggaren en begäran om komplettering till dig där du uppmanas att lämna in de uppgifter/handlingar som saknas.

Hur lång tid tar det?

När vi har fått alla uppgifter från dig kan vi påbörja handläggningen av ditt ärende. Du kan förvänta dig ett beslut inom sex veckor från att din anmälan/ansökan är komplett. Om du inte fått återkoppling inom sex veckor får en anmälningspliktig åtgärd påbörjas.  Behöver vi kontakta dig för att be dig komma in med komplettering, kan handläggningstiden bli längre. Lämna därför in alla bilagor samtidigt med din anmälan/ansökan så går handläggningen fortare.

Om din fastighet ligger inom vattenskyddsområde behöver vi mer tid på oss att handlägga ärendet. Handläggningsavgiften blir då även högre.

Hur mycket kostar det?

För vårt arbete med ditt ärende tar vi ut en handläggningsavgift. Vi tar ut en avgift för det arbete vi har lagt ner även om ditt ärende avslås, avvisas eller om du själv återkallar det. Ett ärende kan avvisas om du till exempel inte skickar in kompletteringar inom en viss tid.

Taxa för bygg- och miljönämndens verksamhet enligt miljöbalken

Senast ändrad: 2023-05-03