Individuella alternativet Flex

Individuella alternativet Flex är anpassat för dig som har en diagnos inom autismspektrum, till exempel Aspergers syndrom eller autism. Här kan du som saknar behörighet till gymnasiet läsa in de grundskolebetyg du behöver.

Bild från programmet IA FLEX på Rodengymnasiet.Från matematiklektion.På bilden finns Fredrik Engdahl, IA20D med mentor Andreas Pettersson

För vem?

IA Flex är för dig som har en diagnos inom autismspektrum. Verksamheten passar dig som behöver tydlighet, struktur och ett lugnt sammanhang för att du ska orka med skoldagen. Om du har en bakgrund med hög skolfrånvaro försöker vi hitta lösningar för att du ska kunna öka din närvaro och klara skolan. Flex står för att verksamheten är flexibel. Vi strävar mot att anpassa oss efter varje elevs behov.

Var?

Våra lokaler ligger i en avskild del av Rodengymnasiet, i samma flygel som matsalen men med egen ingång utifrån. IA-klassen har ett eget hemklassrum, med tillhörande grupprum. Vi har också ett eget matrum, för dig som har svårigheter att äta i matsalen.

Hur?

Alla lektioner utom idrott är i hemklassrummet. Klassens två mentorer är med under hela skoldagen, och varje elev har en egen arbetsplats. Det är högst tio elever i klassen.

Vilka ämnen?

Som elev får du ett individuellt schema som läggs upp efter vilka ämnen du behöver, och hur långa skoldagar du orkar. De ämnen du kan läsa hos oss är: svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, historia, religion, geografi, teknik, fysik, kemi, biologi och idrott.

Kontakt

Om du har frågor eller vill boka tid för ett besök kan du maila till samordnare Karin Avellan. karin.avellan-hultman@norrtalje.se

Hur gör jag för att söka?

1. Först av allt vill vi att du bokar tid för ett besök hos oss, så att du kan ta reda på om du tror att Flex passar för dig.
  2. När du har bestämt dig för att söka gör du det via gymnasieantagningen.storsthlm.se.
  3. Din nuvarande skola ska fylla i och ladda upp blanketten ”Särskilt behovsunderlag” på gymnasieantagningen. Studie- och yrkesvägledare på din skola kan ta fram den blanketten.
  4. Du ska också skicka kompletterande dokumentation. Det som ska skickas in är:
    • Kopia på diagnosutredning alternativt läkarintyg som styrker diagnosen/diagnoserna.
    • Om det finns: Pedagogisk kartläggning, åtgärdsprogram och annan skriftlig dokumentation från skolan som beskriver dina svårigheter och styrkor i skolsituationen.

Dokumenten ska laddas upp digitalt via vår e-tjänst Komplettering av ansökan till Flex på Rodengymnasiet . Om du inte har tillgång till skanner kan du ta med dokumenten till oss, så hjälper vi till med det.

Om du blir antagen kommer du att bjudas in till ett möte tillsammans med dina vårdnadshavare innan skolstarten. Då får du möjlighet att berätta sådant som är bra för oss att veta för att vi ska kunna stötta dig på bästa sätt. Välkommen till Flex!

Bild från programmet IA FLEX på Rodengymnasiet.De som syns med ansikte: Andreas Pettesson (till vänster) och My Brandt (i mitten) samt Charlie Brandt (sträcker sig in från höger).

Senast ändrad: 2023-11-14