Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Peter, 72: ”Hjälpen som vi har fått är ovärderlig”

22 juli 2020

På Norrtälje kommuns hemsida kan personer i riskgrupper söka och få hjälp med bland annat matinköp och apoteksärenden. Genom initiativet Norrtälje hjälper samordnas hjälpinsatser så att alla ska få den hjälp de behöver.

Peter Dejmermark foto till en artikel där han intervjuas ang Norrtälje hjälper.

Peter Dejmermark är i riskgruppen och får regelbunden hjälp under epidemin.

När pandemin bröt ut i början av året var Peter Dejmermark, 72 år, en av de som kontaktade Norrtälje hjälper för att få hjälp med vardagliga ärenden som inköp av livsmedel och att utföra apotekärenden. 

Hjälp med matinköp

Peter och hans fru fick under våren hjälp med matinköp där hjälpande personer från ideellt arbetande föreningar handlat mat efter inköpslista, ställt maten utanför dörren, ringt på och sedan ställt sig på säkert avstånd.

– Det har fungerat bra, fantastiskt bra. Det är så smidigt, en del har kommit med bil och andra cyklandes med varor. Hjälpen är ovärderlig, utan den hade det varit väldigt tufft, säger Peter Dejmermark.

Under sommaren har Peter och hans fru kunnat handla matvaror online, ett säkert sätt där man hämtar maten utanför butiken. Men det finns andra ärenden som de har behövt ha fortsatt hjälp med, som apoteksärenden. Genom Norrtälje kommuns hemsida fick de kontakt med Elin Herlin från Norrtälje Roddförening som har flera medlemmar som hjälper äldre med inköp och viktiga ärenden.

– På Facebook såg jag ett inlägg om att man sökte frivilliga föreningar till hjälp för personer i riskgrupper, så jag gick då in och anmälde Norrtälje Roddförening. Det känns bra att hjälpa de äldre, så att de faktiskt håller sig kvar hemma och inte slappnar av än, säger Elin Herlin.

Sitter kvar i bilen

Vid apoteksärenden kör Peter ner till apoteket men sitter kvar i bilen och genom passagerarsidan ger Elin recept och legitimation. Elin lägger ut pengar och ger tillbaka mediciner och värdehandlingar på samma sätt. Peter swishar därefter för det belopp som blivit utlagt.

– Det här har hjälpt oss väldigt, väldigt mycket. Vi är högriskpersoner båda två så vi vågar inte gå in i affärer. Tyvärr är det många som inte håller avstånd, som inte bryr sig eller glömmer sig. Det gäller till och med på våra morgonpromenader. Vi får vara beredda på att hoppa undan vid ett möte, säger Peter Dejmermark. 

Att hjälpen har fungerat smidigt är förstås det viktigaste men det är inte det enda som Peter har uppskattat.

– Det har varit så trevliga människor som har levererat varorna, de har varit glada och öppna personer. Då känner man sig inte lika tyngd över att vara till besvär. De är ju på ett uppdrag och utsätter sig för smitta för vår skull, vilket kan kännas betungande, avslutar Peter Dejmermark.

Har du möjlighet att hjälpa eller behöver du hjälp?

Anmäl dig här.  

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.