Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Nu ringer Ringhjälpen invånare över 80 år i hela kommunen

1 juli 2020

Det började med ett pilotprojekt i Hallstavik, nu är det dags för nästa fas. Ringhjälpen är ett initiativ i samarbete med Norrtälje hjälper i syfte att kartlägga, kontakta och åtgärda hjälpbehov för den äldre riskgruppen.

Sam Grandell

Sam Grandell, en av initiativtagarna till succén Ringhjälpen.

Ringhjälpen är ett samarbete mellan Norrtälje kommun, Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) samt innovationsprojektet Norrtäljemodellen 2.0. Satsningen sker i flera steg: Först skickas ett brev ut till målgruppen där mottagaren informeras om satsningen, att personen kommer att bli kontaktad inom kort för att höra efter om ett hjälpbehov finns. Personen som ringer upp är också mycket tydlig med att informera om att inga känsliga person- eller bankuppgifter kommer att efterfrågas under samtalet.

– Det vi gör är att vi frågar hur de har det såhär i coronatider, ifall de är behov av bistånd eller behöver hjälp av något slag. Vi vill också lyfta frågan om de känner sig ensamma och om de kommer ut och motionerar något. Det här är ett sätt att hitta och lyssna till de som upplever isoleringen betungande, säger Sam Grandell, en av initiativtagarna till Ringhjälpen.

En av utmaningarna och incitamentet till projektet har varit att nå fram till den del av befolkningen som inte är så digitala, inte tittar på hemsidan eller läser lokaltidningen, varken den digitala eller fysiska. Efter att ha ringt till 1123 personer över 70 år nådde Ringhjälpen fram till 846. Av dessa uppgav 640 att de klarade sig bra utan behov av hjälp. Av de som efterfrågade hjälp märkte man att behovet främst fanns hos målgruppen 80 år och äldre. Det ledde till beslutet att kommunen kommer att fortsätta skicka ut brev till alla över 70 år där de uppmanas att själva kontakta Norrtälje hjälper vid behov. Personer över 80 år kommer kommunen fortsätta att ringa runt till. Vissa kommer de inte att få tag i på grund av de till exempel har kontantkort till telefonen.

– Det är fantastiska samtal i 99 procent av fallen. Det är uppskattat att vi ringer och ser samt kontaktar varje enskild individ. I de fall där personen är besviken brukar det bero på att vi inte ringt tidigare, säger Sam Grandell.

Känslan av ensamhet är det område som den äldre målgruppen uttrycker är värst just nu och därför har initiativet fikaringarna startats. Där samlas max fem deltagare åt gången, får en speciell tid och kod när de ringer in. Därefter kopplas de ihop och kan fika via telefon tillsammans.

– Vi brukar uppmuntra deltagarna till att koka en kopp kaffe innan de ansluter, säger Grandell. De har även utformat en frågesport som deltagarna kan lösa tillsammans för att lätta upp stämningen ifall de inte känner varann sen tidigare, för att komma igång med samtalet.

– Det har varit mycket uppskattat med fikaringarna och vi har fått väldigt fin respons, avslutar Sam Grandell.

Initiativtagarna till ringhjälpen är Kerstin Stambert, Carina Idenfors och Sam Grandell.

Har du möjlighet att hjälpa eller behöver du hjälp? Anmäl dig på Norrtalje.se/Norrtäljehjälper

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.