Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kommunens tillsyn av trängsel på restauranger

17 juli 2020

På fredagen var kommunens miljö- och hälsoskyddsinspektörer ute på ett av de tillsynsbesök som görs regelbundet under dessa coronatider. Syftet är att hjälpa restauranger och serveringar att skapa bra avstånd mellan kunderna och bidra till en coronasäker miljö för gästerna.

Tre personer står med långt avstånd mellan sig framför äldre matsalsmöbler.

Restaurangägaren Tim Bremer och miljö- och hälsoskyddsinspektörerna Pernilla Eriksson och Alexander Knudsen från Norrtälje kommun.

Lag om smittskyddsåtgärder

Från och med den 1 juli 2020 är det kommunens ansvar att göra tillsyn och vid behov fatta beslut om åtgärder när det gäller trängsel på serveringsställen , såsom restauranger, barer och caféer. Norrtälje kommun har sedan tidigare avtal med SRMH (Södra Roslagens Miljö- och hälsoskyddskontor) gällande livsmedelstillsynen i kommunområdet och har på grund av den nya lagen valt att utvidga avtalet till att även omfatta trängseltillsynen.

Trängseltillsyn

Avtalet ger SRMH huvudansvaret och beslutsfattandet i trängselfrågor och kommunens miljö- och hälsoskyddsavdelning bistår genom att utföra tillsynsbesök på plats. Efter kontroll rapporterar inspektörerna eventuella avsteg från reglerna till SRMH, som fattar beslut om åtgärder samt har möjlighet att stänga serveringsställen om lagen inte följs.

– Vi ser att de flesta vi gör tillsyn hos redan har gjort åtgärder redan innan vi kommer dit, så många har mycket bra koll och tar eget ansvar, säger miljö- och hälsoskyddsinspektör Pernilla Eriksson.

Tillsyn gjordes under fredagen på en restaurang söder om Edsbro enligt samma mall och regler som gäller för alla kommuner i landet.

– Vi får allt fler gäster, men det fungerar bra med att hålla distans eftersom vi redan tidigare hade många öppna ytor och nu också ser extra noga på möjligheterna att tvätta händerna, säger Tim Bremer, som driver restaurangen tillsammans med sin fru Christine och som inte upplever det som något problem att hålla reglerna gällande smittspridning.

– Det är oftast mycket bra ordning och för det mesta behövs bara några enkla tips, som att flytta ett bord några decimeter, så att det blir en meter mellan och man kan resa sig upp samt gå förbi, säger miljö- och hälsoskyddsinspektör Alexander Knudsen.

Klagomål och synpunkter

Det är SRMH som tar emot klagomål gällande trängsel på livsmedelsrelaterade verksamheter, som efter bedömning följs upp i samband med inplanerad livsmedelstillsyn eller lämnas till Norrtälje kommuns miljö- och hälsoavdelning för trängseltillsyn. Denna tillsyn prioriteras från kommunens sida.

Synpunkter och klagomål gällande konkreta serveringsställen tas emot av SRMH per e-post:

miljokontoret@srmh.se

Iakttagelserna kommer ligga till grund för det urval av vilka verksamheter som kommunen och SRMH kommer att utöva tillsyn på. Vid tillsynen informeras verksamheterna om de riktlinjer och råd som finns och SRMH följer upp att de efterlevs. Vid behov kan beslut om krav på åtgärder fattas. Observera att alla synpunkter kanske inte kommer att föranleda ett svar från kommunen eller SRMH.

Följande verksamheter omfattas inte av tillsynsansvaret:

  • bad och badplatser
  • verksamheter som enbart erbjuder mat eller dryck för avhämtning
  • folksamlingar på gator, torg, i parker eller friluftsområden

För synpunkter som gäller folksamlingar över 50 personer vänder du dig till Polismyndigheten.

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.