Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Nu kontaktar vi äldre över 70 år i kommunen

5 juni 2020

I samband med corona-pandemin är risken för ensamhet och isolering stor hos många äldre personer. Med initiativet Ringhjälpen kontaktar vi därför alla i kommunen som är över 70 år för att höra hur de mår och om de behöver hjälp med något.

Äldre dam med smartphone.

– Totalt finns drygt 13 000 personer i Norrtälje kommun som är 70 år eller äldre. Nu har vi startat Ringhjälpen som ska höra av sig till alla kommuninvånare över 70 år som i dagsläget inte har några omsorgsinsatser, för att se om de behöver hjälp eller stöd, säger Kerstin Stambert, projektledare på Kommunalförbundet Sjukvård och Omsorg i Norrtälje (KSON).  

Ringhjälpen startat i Hallstavik

Alla äldre över 70 år får först ett informationsbrev om Ringhjälpen där man också bjuds in att själv ta kontakt om man behöver stöd och hjälp. Ringhjälpen har redan startat genom att 900 hushåll i Hallstavik fått ett informationsbrev och snart har de flesta hushållen nåtts med telefonsamtal.

– Vi frågar hur de äldre har det och om de behöver hjälp eller stöd. Bland annat berättar vi om Norrtälje hjälper, där ideella krafter kan hjälpa till med exempelvis inköp av mat eller apoteksvaror, säger Sam Grandell, samordnare för finskt förvaltningsområde och en av initiativtagarna till Ringhjälpen.   

– Vi kan också koppla ihop de äldre med exempelvis en biståndshandläggare om de har behov av någon kommunal insats, säger Kerstin Stambert.

Ringa alla över 80 år

Efter Ringhjälpens inledande kontakter med de äldre i Hallstavik har man gjort erfarenheten att de flesta under 80 år inte behöver något stöd eller hjälp. Nu läggs kraften på att i resten av kommunen ringa alla över 80 år som inte har någon omsorgsinsats. De som är under 80 år får gärna själva kontakta Ringhjälpen.  

– Alla äldre är välkomna att ta en kontakt med oss om de behöver stöd och hjälp. Redan nu kan vi konstatera att Ringhjälpen har bidragit till att göra skillnad för de äldre. De uppskattar att vi tar kontakt för att höra hur de har det, säger Sam Grandell.

Ringhjälpen ställer aldrig frågor om personnummer, koder, bank-id, kontonummer eller pengar. Initiativet är ett samarbete mellan Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje (KSON) och Norrtälje kommun, och själva samtalen genomförs av medarbetare inom båda organisationerna.  

Mer information och bakgrund till Ringhjälpen

Framgångsrikt liknande initiativ i Finland

Ringhjälpen har hämtat inspiration från Finland. Här beslutade regeringen tidigt att kontakta alla äldre över 80 år med syftet att höra hur de mår och om de behöver hjälp med något under corona-pandemin. Modellen har varit framgångsrik med ett positivt gensvar från de äldre.

Därför startade Ringhjälpen i Hallstavik 

I Hallstavik pågår redan ett projekt, Norrtäljemodellen 2.0, ett projekt vars övergripande syfte är att ge äldre i Norrtälje kommun möjlighet till ett bra liv. Det handlar bland annat om att hitta nya kvalitativa och effektiva lösningar för de mest sjuka äldre inom vård- och omsorgssektorn.

Läs mer om projektet Norrtäljemodellen 2.0

Hög ålder är den främsta riskfaktorn. Därför är äldre över 70 är en riskgrupp enligt Folkhälsomyndigheten och bör begränsa sina fysiska kontakter, undvika kollektivtrafik och att handla i butiker.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.