Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Extra coronatimme för anställda – ”hembakat surdegsbröd som tack”

12 maj 2020

Roslagsbostäder erbjuder nu sina anställda att på arbetstid få hjälpa personer i riskgrupp under corona. Exempelvis handla mat och hålla social kontakt.

– Vi märkte en oro och ensamhet hos våra hyresgäster, flera bad oss om hjälp med stort som smått och vi kände att vi måste göra någonting, berättar Elin Ross, marknadsansvarig på Roslagbostäder.

Elin Ross står framför Roslagsbostäders kontor.Elin Ross, marknadsansvarig på Roslagsbostäder

De bovärdar som rör sig ute i bostadsområdena hela dagarna och som har en fin relation med hyresgäster, började även efterfråga möjligheter att kunna hjälpa till mer. Som allmännyttigt bostadsbolag är Roslagbostäder delaktigt i att skapa ett samhälle där alla ska känna sig trygga. Det arbetades snabbt fram flera förslag på hur Roslagsbostäder skulle kunna hjälpa till. De landade till slut i två olika åtgärder – samtalskontakt över telefon för äldre hyresgäster som behöver lite sällskap, samt en ”coronatimme” per vecka till alla anställda.

Samtalskontakten är till för Roslagsbostäders hyresgäster som är 70 år eller äldre, då nästan en tredjedel av dess hyresgäster är i den ålderskategorin. De erbjuds en sällskaplig pratstund över telefon med en medarbetare på Roslagsbostäder som anmält sig frivilligt till uppdraget.

Gällande ”coronatimmen” har alla anställda nu möjlighet att använda en extra timme per vecka på arbetstid för att hjälpa till i coronatider. Roslagsbostäder har kontor i Norrtälje, Hallstavik och Rimbo och har hänvisat sin personal till frivilliga uppdrag bland annat genom kommunens samarbetsprojekt ”Norrtälje hjälper”.

– ”Coronatimmen” liknar den friskvårdstimme som företaget redan erbjuder sina anställda, men nu finns även möjligheten att en timme i veckan hjälpa någon i riskgruppen med saker som är svåra att genomföra själv på grund av rådande rekommendationer, exempelvis mathandling, säger Elin Ross.

Tove Videfors, bosocial samordnare på Roslagsbostäder, berättar att hon på sin ”coronatimme” hjälper en kvinna i riskgrupp med handling av mat ungefär en gång i veckan. Kontakten hittades via Roddföreningen och ”Norrtälje hjälper”. Vidare berättar hon att en kollega även skjutsat en äldre granne in till Norrtälje så han slapp åka buss och samtidigt hjälpt till med mathandling.

Tove Videfors står utanför Roslagsbostäders kontor och öppnar en dörr.Tove Videfors, bosocial samordnare på Roslagsbostäder

– Att få möjligheten att hjälpa till i dessa tider kan kännas väldigt bra för många. Det känns också jättebra att Roslagsbostäder väljer att genomföra de här initiativen och verkligen visar krafttag som allmännyttigt bostadsbolag i den samhällskris som vi ser nu, säger Tove Videfors.

Responsen från kvinnan som Tove hjälper har varit otroligt positiv.

– Jag fick hembakat surdegsbröd av henne som tack och då förstår man verkligen hur viktig och uppskattad hjälpen är.

Roslagsbostäder har även tipsat Frivilliga Resursgruppen och Sveriges Allmännytta om idén.

– Det vore fint att se att fler företag erbjöd sina anställda en ”coronatimme”. Så vi hoppas att fler hakar på, avslutar Tove.

Är du hyresgäst hos Roslagsbostäder och vill ta del av samtalskontakt? Maila till trivsel@roslagsbostader.se eller ring 070-773 09 78.

Vill du ha hjälp med exempelvis matinköp, uthämtning av medicin etc? Kontakta Norrtälje hjälper eller ring Kontaktcenter på 0176 710 00

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.