Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kontakt

Kontakta oss

Kontakta oss

Just nu kan du nå oss på följande sätt:
Göm
Starta ny chatt

Ökad normmedvetenhet inom förskolan: 500 pedagoger utbildade

18 oktober 2017

Utbildade pedagoger, hbtq-certifiering och nya arbetssätt inom förskolan ska göra personal, barn och vårdnadshavare normmedvetna i Norrtälje kommun. I Hallstavik är man först ut med normspaning inom förskolan och i vår hbtq-certifieras den första förskolan.

Barn i förskan.

Under 2016 och 2017 har 500 pedagoger i Norrtälje kommun lärt sig om normmedvetenhet och interkulturalitet. I Hallstavik normspanar numera personalen böcker, material och barnens miljö för att se över hur de förhåller sig till könsroller, språk och identitet. Syftet är att i tidig ålder skapa jämlika och rättvisa miljöer för barnen.

– Vi tittar om materialet är tillgängligt för våra barn utifrån språk och hur det förhåller sig till de normer som finns i samhället. Vi strävar även efter att kunna erbjuda information till vårdnadshavare på olika språk, berättar Petra Sehlin, förskolechef Hallsta östra förskoleområde. 

Våren 2018 hbtq-certifieras även den första förskolan i Norrtälje kommun. Håsta Förskola har sedan september arbetat för en certifiering vilket innebär att personal får kompetens om hbtq-personers livsvillkor, normer kopplade till kön och sexualitet samt vad ett hbtq-kompetent bemötande innebär. Arbetet är en del i Norrtälje kommuns strategi för hbtq-certifiering av Norrtäljes förskolor.

– Det är viktigt att vi som kommun finns till för alla våra invånare och att vi skapar en trygg miljö för alla våra barn där de kan utvecklas utifrån sig själva, fria från fördomar, berättar Linnea Larsson Lundh, jämnställdhetsstrateg i Norrtälje kommun. 

Förskolechefer och verksamhetsutvecklare även fått utbildning inom våld i nära relationer. Syftet är att bättre kunna upptäcka och hantera situationer när man upptäcker att barn bor i en utsatt miljö.  

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.