Hemtjänst
Hemtjänst är till för dig som på grund av ålder eller funktionsnedsättning behöver stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma.
Hemtjänst innebär att hemtjänstpersonal kommer hem till dig. Hemtjänsten anpassas efter dina behov och ska hjälpa dig att känna dig trygg i ditt eget hem. Det kan innebära allt ifrån stöd och hjälp i några timmar i månaden till mer omfattande insatser med flera insatser per dygn.
Hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig med inköp, personlig omvårdnad, skötsel i hemmet. Hemtjänst får du genom ett biståndsbeslut.
I Norrtälje kommun har du kundval. Det innebär att du får själv välja vem som ska utföra hemtjänsten.
Läs mer om kundvalet och vilka utförare som finns i Norrtälje kommun.
E-hemtjänst
Det finns flera tekniska lösningar för att ge dig stöd och hjälp på distans som ett komplement till ordinarie hemtjänst. GPS-larmet är ett trygghetslarm för utomhusbruk. Om något händer kan du enkelt larma och få hjälp via trygghetsjouren som också kan hjälpa dig om du gått vilse.
Nattillsyn kan göras via en mörkerseende kamera. Den tillsynen sker på i förväg överenskomna tider.
Hur ansöker jag om hemtjänst eller e-hemtjänst?
Du ansöker om hemtjänst eller e-hemtjänst genom att fylla i och skicka in en ansökningsblankett till kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje.
Här hittar du ansökningsblanketten och mer information om hur du ansöker.
Kostnad för hemtjänst eller e-hemtjänst
Avgiften för hemtjänst eller e-hemtjänst beräknas utifrån hur mycket hjälp du behöver. Det finns en maxtaxa på 2 359 kronor per månad, mer än så behöver du aldrig betala.