Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Färdtjänst

Färdtjänst är för dig med en långvarig funktionsnedsättning och som har svårigheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken.

Färdtjänst är för dig med en långvarig funktionsnedsättning och som har svårigheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken.

Krav för färdtjänst

  • För att ansöka om färdtjänst ska du vara folkbokförd i Norrtälje kommun.
  • Du ska ha väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken.
  • Du ska ha en funktionsnedsättning som varar minst tre månader.

Så ansöker du om färdtjänst

  1. Ta kontakt med läkare för att få ett läkarintyg gällande din funktionsnedsättning kopplat till färdtjänst. Specifika intyg för färdtjänst finns. Vid ögonsjukdom och psykiatrisk sjukdom behöver du läkarintyg från specialistläkare.
  2. Skicka läkarintyget till:
    Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje
    Färdtjänst
    Box 801
    761 28 Norrtälje
  3. När läkarintyget inkommit kommer en färdtjänsthandläggare kontakta dig för att boka en tid för utredningssamtal. Inför utredningssamtalet sänds ansökningsblankett och information om hur utredningen går till hem till dig i god tid så du har möjlighet att fylla i ansökningsblanketten och ta med till utredningssamtalet.
  4. Efter utredningssamtalet sammanställer färdtjänsthandläggare utredningen och skickar samtliga handlingar (läkarintyg, ansökan, utredning och fotografi) till Färdtjänstnämnden i Stockholm, den instans som fattar beslut i ditt ärende. Efter överlämnandet till Färdtjänstnämnden har färdtjänsthandläggare på Kommunalförbundet inte längre någon insyn eller del i ditt ärende. Vid frågor rörande fortsatt handläggning hänvisas till kontakt med Färdtjänstnämnden i Stockholm.

Så överklagar du ett beslut

Om du inte är nöjd med det beslut du får kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Av ditt beslut från Färdtjänstnämnden ska det framgå hur du överklagar. Vänd dig till beslutsfattaren på Färdtjänstnämnden om du behöver hjälp med att överklaga.

Vill du resa utanför Stockholms län?

Om du önskar resa utanför Stockholms län kan du beställa utomlänsbiljetter som gäller för lokala resor i den kommun du önskar besöka. Kontakta Färdtjänstens kundservice på telefon 08-720 80 80 för att beställa dina utomlänsbiljetter. Du behöver beställa biljetterna minst tio arbetsdagar i förväg.

Mer information om färdtjänst

Färdtjänsten i region Stockholm

Kontakt
  • Färdtjänsthandläggare på Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje
  • 0176-28 34 80 Måndag till fredag kl. 08.30–09.30 samt tisdagar kl. 13.00–14.00
  • Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje
    Färdtjänst
    Box 801
    761 28 Norrtälje
Senast ändrad: 2023-08-08