Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Gå till innehåll Hoppa till navigeringen Gå till nyhetsarkiv Gå till söksida Gå till kontaktsida

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Färdtjänst

Färdtjänst är för dig med en långvarig funktionsnedsättning och som har svårigheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken.

För att ansöka om färdtjänst ska du vara folkbokförd i Norrtälje kommun. Du ska ha väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med den allmänna kollektivtrafiken. Du ska ha en funktionsnedsättning som varar minst 3 månader.

Så här ansöker du om färdtjänst:

  1. Ta kontakt med läkare för att få ett läkarintyg gällande din funktionsnedsättning kopplat till färdtjänst. Specifika intyg för färdtjänst finns. Vid ögonsjukdom och psykiatrisk sjukdom behöver du läkarintyg från specialistläkare.

  2. Skicka läkarintyget till:
    Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje
    Färdtjänst
    Box 801
    761 28 Norrtälje

  3. När läkarintyget inkommit får du en ansökningsblankett hemskickad tillsammans med information om hur utredningen går till.

  4. När ansökningsblanketten fyllts i och skickats tillbaka blir du kontaktad av färdtjänsthandläggare för ett utredningssamtal.

  5. Efter utredningssamtalet sammanställer färdtjänsthandläggare utredningen och skickar samtliga handlingar (läkarintyg, ansökan, utredning och fotografi) till Färdtjänstnämnden i Stockholm, den instans som fattar beslut i ditt ärende. Efter överlämnandet till Färdtjänstnämnden har färdtjänsthandläggare på Kommunalförbundet inte längre någon insyn eller del i ditt ärende. Vid frågor rörande fortsatt handläggning hänvisas till kontakt med Färdtjänstnämnden i Stockholm.

Vill du överklaga ett beslut?

Om du inte är nöjd med det beslut du får kan du överklaga det till Förvaltningsrätten. Av ditt beslut från Färdtjänstnämnden ska det framgå hur du överklagar. Vänd dig till beslutsfattaren på Färdtjänstnämnden om du behöver hjälp med att överklaga.

Vill du resa utanför Stockholms län?

Om du önskar resa utanför Stockholms län kan du beställa biljetter som gäller för lokala resor i den kommun du önskar besöka. Kontakta Färdtjänstens kundservice på telefon 08-720 80 80 för att beställa dina biljetter. Du behöver beställa biljetterna minst tio arbetsdagar i förväg.

Mer information

Du kan läsa mer om Färdtjänsten i Stockholm på deras webbplats Färdtjänsten i Stockholm alternativt kontakta Färdtjänstens kundservice på telefon 08 720 80 80.

Kontaktuppgifter till färdtjänsthandläggare på Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg:

Telefon: 0176-28 34 80, alla vardagar kl 08.30 - 09.30 samt tisdagar kl 13.00 - 14.00.
E-post: fardtjansten@norrtalje.se 
Adress:
Kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje
Färdtjänst
Box 801
761 28  Norrtälje


 

 

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.