1. Personuppgifter
Sökande är alltid personen med funktionsnedsättning.
2. Kontaktperson
Här fyller du i om du vill att någon annan ska sköta ditt ärende. Den personen får då ta del av samtliga handlingar som rör ditt ärende. Kontaktpersonen är obligatorisk om inte den sökande kan föra sin egen talan i ärendet.
Närstående hjälper sökande i kontakterna med handläggaren, men har inte fullmakt att vidta rättshandlingar för den sökande. Utskick görs till sökanden.
Ombud är en person som har fullmakt att vidta rättshandlingar för den sökande. Utskick görs till ombudet. Blankett för fullmakt ska bifogas i ansökan.
God man/förvaltare företräder sökanden i alla kontakter med handläggaren och för dennes talan. Förordnandet ska bifogas i ansökan. Utskick görs till god man/förvaltare.
3. Bostad som ska anpassas
Här fyller du i informationen om den bostad som anpassningen ska utföras i.
4. Anpassningsåtgärder som bidrag söks för
Ange alltid vilka åtgärder du vill söka bidrag för. Ett åtgärdsförslag från en sakkunnig ersätter inte denna punkt. Om anpassningsåtgärder inte har angivits kan ansökan återsändas för komplettering. Behovet av ansökta åtgärder ska styrkas i intyg från lämplig sakkunnig utifrån funktionsnedsättning.
5. Nyttjanderättshavarens medgivande
Medgivande att sökta åtgärder får utföras ska lämnas av den/de personer som förutom sökande står på hyres- eller bostadskontraktet.
6. Fastighetsägarens medgivande
Medgivande att sökta åtgärder får utföras ska lämnas av den/de som äger bostaden. (Separat blankett finns för detta). Här fyller du i om du bifogar medgivande eller om du behöver hjälp med att kontakta din fastighetsägare för medgivande till anpassning.
7. Medgivande till bostadsanpassningsenheten
Här lämnar du ditt medgivande till att handläggaren får kontakta den eller de som har kännedom om din funktionsnedsättning.