Hemtjänst
Vistas du tillfälligt i Norrtälje kommun, till exempel i ditt fritidsboende och behöver hemtjänst eller trygghetslarm? Då ska du kontakta din hemkommun, det vill säga den kommun där du är folkbokförd. Din hemkommun gör en prövning. Sen kontaktar din hemkommun oss på kommunalförbundet Sjukvård och omsorg i Norrtälje. Handläggarna hos oss behöver få beslutet om hemtjänst från din hemkommun helst 30 dagar innan din vistelse påbörjas.
Hjälpmedel
Behöver du hjälpmedel eller hjälp med mediciner/stödstrumpor med mera? Då ska du kontakta din husläkamottagning eller arbetsterapeut i din hemkommun, det vill säga den kommun där du är folkbokförd. Din husläkare eller arbetsterapeut ansvarar för att planera din eventuella hemsjukvård och dina hjälpmedel under din vistelse i Norrtälje kommun. Har du redan hjälpmedel ansvarar du för att ta med dessa till den adress där du kommer vistas tillfälligt.
Kundval
Du behöver välja en av de godkända hemtjänstutförare som kommer utföra uppdraget under din tillfälliga vistelse i Norrtälje kommun.
Här kan du läsa mer om vilka utförare som finns
Om du inte har valt någon utförare i beställningen av insatser under din tillfälliga vistelse i Norrtälje kommun, så utses utföraren enligt gällande turordningslista.
För handläggare i bosättningskommunen
Från och med 6 oktober 2021 finns en e-tjänst som du ska använda för att enligt Socialtjänstlagen 2 a kap 6 § begära tillfällig vistelse i Norrtälje kommun. Begäran om tillfällig vistelse kan från angivet datum enbart göras via denna e-tjänst. Det innebär att det inte längre är möjligt för dig att skicka begäran via post, säker e-post eller fax.