Så fungerar det
- En e-tjänst hämtar in orosanmälningar från myndigheter, skolor och utförare på ett strukturerat sätt och därmed ger en bättre kvalitet på informationen.
- En mjukvarurobot och programvara med artificiell intelligens läser och analyserar information från e-tjänsten samt registrerar denna i kontorets verksamhetssystem, samt
- skapar ett förslag till förhandsbedömning, och efter beslut av socialsekreterare, dokumenterar detta i verksamhetssystemet.
Finansiering
Projektet finansieras med Kommunstyrelsens anslag för IT-investeringar under 2019 samt med medel från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.
Effektivisering
Projektets resultat ökar kvaliteten på information och beslutsunderlag, vilket leder till ökad rättssäkerhet samtidigt som väntetid för kund kortas, pappersförbruknings minskas och medarbetares tid frigörs för kundnära förebyggande arbete. Effektiviseringsvinsten är upp till 50 minuter per ärende, totalt upp till 1,5 årstjänst till ett värde av 1,2 miljoner årligen.
Vill du veta mer?
Är du yrkesverksam och vill lära dig mer om hur vi tar fram artificiell intelligens och digitala robotar inom socialtjänsten?