Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.  

Gå till innehåll Hoppa till navigeringen Gå till nyhetsarkiv Gå till söksida Gå till kontaktsida

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Ansökan - försörjningsstöd

Här hittar du information om hur du ansöker och återansöker om försörjningsstöd.

Så här gör du för att söka försörjningsstöd digitalt eller i pappersform.

Så ansöker du digitalt

För att ansöka digitalt om försörjningsstöd: E-tjänsten Ansökan och återansökan.

Mottagningstelefon är öppen måndag-onsdag, fredag 08:30-10:00, samt torsdagar 13:00-14:30.

Pappersansökan

Om du vill ansöka på en pappersblankett finns dessa att hämta på Socialkontoret i Norrtälje, Baldersgatan 17, och på kontaktcenter i Hallstavik (Folkets hus) samt kontaktcenter i Rimbo Köpmannagatan 1.

Så gör du en återansökan

Ansökan om försörjningsstöd prövas månadsvis. Det innebär att du måste lämna in en ny ansökan, en så kallad återansökan, inför varje ny månad du vill söka försörjningsstöd. Via e-tjänsten har du möjlighet att bifoga handlingar. I e-tjänsten får du information om vilka handlingar du behöver skicka in. Vi gör slumpmässiga kontroller och du är alltid skyldig att lämna sanna och fullständiga uppgifter.

Att tänka på 

Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om inkomster och utgifter som du tänker ta upp i ansökan. Vid återansökan behöver du inte skicka några underlag, men spara dem för en eventuell kontroll. Alla dina uppgifter måste stämma överens med ditt underlag och vid en kontroll måste du kunna styrka de uppgifter som du har lämnat.

Logga in med din e-legitimation

Både du och din medsökande behöver e-legitimation när ni lämnar in ansökan tillsammans. Om du inte redan har e-legitimation kan du ordna det via din bank. Behöver du mer information om e-legitimation läs på Skatteverkets hemsida. 

Logga in med e-legitimation och fyll i ansökan. Du kan också söka via din smartphone. Om ni är två som söker behöver båda signera ansökan innan den är färdig.
När du har skickat e-ansökan för en månadsperiod stängs e-ansökan för nya ansökningar – man kan endast lämna en digital ansökan per månad.

Kontroll

I din ansökan godkänner du att handläggaren får kontrollera dina uppgifter. Om vi behöver kontrollera uppgifter i din ansökan får du ett meddelande. Var därför noga med att följa ditt ärende när du har lämnat in ansökan.

Kommunicering av beslut

När du skickat in din digitala ansökan kan du följa ditt ärende under "Min sida/Mina ärenden". På "Min sida/Mina ärenden" kan du också se beräkning och beslut för aktuell månad. 

Har du frågor eller funderingar kring e-tjänsten är du välkommen att kontakta socialkontoret.

Kontakt
  • Försörjningsstöd - Socialkontoret
  • Tel: 0176 710 00, Mån - fre 08:00-12:00, 13:00-16:30. Mottagningstelefon är öppen måndag-onsdag, fredag 09:00-10:30, samt torsdagar 13:00-14:30. Fax: 0176-134 72
  • Socialkontorets reception - Baldersgatan 17 Norrtälje
  • Socialkontorets reception:
    08.00-12.00
    13.00-16.30
×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.