Gå till innehåll Hoppa till snabblänkar Gå till nyhetsarkiv Gå till Om webbplatsen Gå till söksida Gå till kontaktsida

Översiktsplan 2050

Landsbygd

Landsbygd och skärgården inom kommunen varierar stort på grund av kommunens storlek och olika karaktär. Användningen landsbygd kan innehålla bostäder, areella näringar, vissa verksamheter, men även besöksanläggningar och viss samhällsservice.

Norrtälje kommun har en vidsträckt landsbygd med många byar, mindre orter och fritidshusområden både på fastlandet och i skärgården.

Delar av kommunens landsbygd har haft en kraftig befolkningsökning de senaste decennierna. Dels genom permanentning av fritidshus, dels genom nybyggnation av bostäder. Särskilt expansiva områden på landsbygden har i flera fall utvecklats till sammanhängande bebyggelse och tätorter. Den organiska tillväxten har medfört att övergripande vägnät och andra strukturer såsom grönytor och mötesplatser inte har utvecklats i takt med bebyggelsen. Bebyggelseutvecklingen här behöver ses i ett sammanhang för att säkerställa en god bebyggd miljö och hållbar kommunal ekonomi där vatten- och avloppsfrågor, kommunikationer, samhällsservice med mera kan analyseras och ges hållbara lösningar. Det innebär att de behöver planläggas inför fortsatta förhandsbesked och bygglov.

Andra delar av landsbygden har ett lågt bebyggelsetryck. Framför allt i norra och västra delen av kommunen.

Generella riktlinjer för bebyggelse på landsbygden

  • Underlätta för ny bebyggelse på landsbygden där förutsättningarna så medger.
  • Lokalisera ny bebyggelse i anslutning till befintlig bebyggelse samt anpassa till platsens lokala byggtradition och bebyggelsemönster. Tomtstorlek bör uppgå till minst 2 000 kvadratmeter.
  • Utforma och placera ny bebyggelse så att den bidrar till att stärka och utveckla platsens karaktär.
  • Undvika ny bebyggelse i områden med brist på dricksvatten, svår VA problematik i övrigt och inom områden med skydd enligt miljöbalken.
  • Som huvudregel ställa plankrav för ny bebyggelse inom och i anslutning till sammanhängande bostadsbebyggelse i expansiv landsbygd, samt för ny sammanhållen bebyggelse inom expansiv landsbygd.

Ställningstagande om särskilt expansiv landsbygd

Inom och i anslutning till sammanhängande bostadsbebyggelse i expansiv landsbygd gäller som huvudregel att ny bebyggelse (huvudbyggnad för ny bostad eller ny verksamhet) ska föregås av planläggning. Här är det ett högt bebyggelsetryck och tillkommande bostäder eller andra funktioner kan kräva gemensamma anordningar (t.ex. vägar, VA, hantering av dagvatten eller grönytor). Frågor behöver därför hanteras i ett sammanhang.

Undantag från detaljplanekravet kan medges vid lucktomter där det går att pröva tillkomsten av enstaka nya hus utifrån allmän lämplighetsbedömning enligt plan- och bygglagen och med översiktsplanens riktlinjer som grund. Om brukningsvärd jordbruksmark berörs ska jordbruksmarken ha företräde. Övriga områden på landsbygden har generellt ett lägre bebyggelsetryck och det finns inte samma behov av samordning. För större åtgärder och verksamheter som kan verka störande för omgivningen kan dock detaljplan krävas i det enskilda fallet.

Inom särskilt expansiv landsbygd

Inom eller i angränsning till sammanhängande bostadsbebyggelse

  • Plankrav

Ej i angränsning till sammanhängande bostadsbebyggelse

  • Ny sammanhållen bebyggelse: Plankrav
  • Enstaka ny bebyggelse: Ej generellt plankrav

Utom särskilt expansiv landsbygd

Inom eller i angränsning till sammanhängande bostadsbebyggelse

  • Ej generellt plankrav 

Ej i angränsning till sammanhängande bostadsbebyggelse

  • Ej generellt plankrav
Senast ändrad: 2024-04-04