Utställningarna ger en omfattande upplevelse av deras konstnärliga arbeten. Verken skiftar mellan det stora och det mikroskopiska, det ekologiska och det existentiella, det planetariska och det kosmiska. Utifrån en gemensam utgångspunkt tar verken olika riktningar genom vilken de undersöker världen.
Reena Saini Kallats arbeten har de senare åren undersökt gränser, territorier och kartor. Huvudfrågorna har återkommit som former i hennes konstnärskap och pekat på varierade historiska berättelser samt hur mänskligheten har lämnat historiska avtryck på geografin. Hennes egen familjehistoria överlappar med delningen av Indien och Pakistan 1947, en delning som resulterade i massmigration på båda sidor om gränsen. Ingångarna till verken är både poetiska och teoretiska och undersöker ett sammanflöde av idéer som ifrågasätter politiska och sociala gränser.
Foto: Jean-Baptiste Berangér
Utställningen Deep River Run Quiet innehåller ett nytt platsspecifikt verk. En väggmålning uppbyggd med elektriska kablar, ett återkommande motiv i hennes konstnärsskap. De elektriska kablarna blir symboler för kontakt och en kanal för energier och idéer som vävs ihop till barriärer och taggtrådar. De omkastande linjerna ger upphov till en mer bekant topografi där fastlåsta territoriella avgränsningar sömlöst förvandlas till en fritt flytande flod med konturer som liknar naturliga geografiska särdrag.
I utställningen visas också en 8-kanals-video, Blind spots som genom en syntavla (ett tryckt kort som visar bokstäver och siffror i rader av minskande storlek; används för att testa synskärpa) använder de inledande raderna till olika länders konstitutioner. I de tio diptykerna Leaking Lines sammanför konstnären avsiktligt 'linjen' - ett primärt konstnärligt verktyg - med språket för territoriella avgränsningar. Verket placerar konturerna av gränser från hela världen mot bilder av landskapen, som de delar upp och fördelar. Dessutom presenteras hennes nya verk med titeln Vortex och Water Book.
Foto: Jean-Baptiste Berangér
Om utställaren
Reena Saini Kallat (f. 1973, Delhi, Indien) har visats vid institutioner som Museum of Modern Art (MOMA), New York; Migros Museum of Contemporary Art, Zürich; Tate Exchange, Tate Modern, London; Konstgalleri i New South Wales, Sydney; Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul; PLATS SantaFe, New Mexico; Mori Art Museum, Tokyo; Arken Museum of Modern Art, Danmark; Helsingfors stads konstmuseum, Finland.
Separatutställningar
National Museum of Asian Arts - Guimet, Paris (2020); Manchester Museum (2017), Offsite, Vancouver Art Gallery (2015), Bhau Daji Lad Museum (2013), Kennedy Center (2011). Hennes verk har visats på Bangkok Art Biennale (2020); Havannabiennalen (2019); Busan Biennale (2016), Goteborg International Biennial for Contemporary Art (2011), Vancouver International Sculpture Biennale (2011), Asian Art Biennale, Taiwan (2009). Hennes verk ingår i flera offentliga och privata samlingar inklusive Musee de Beaux Arts, Ottawa; Konstgalleri i New South Wales, Sydney; Manchester Museum, Storbritannien; National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung; Vancouver Art Gallery, Kanada; Initial Access (Frank Cohen Collection), Storbritannien; Pizzuti Collection, Ohio; Burger Collection, Hong Kong; Fondazione Golinelli, Italien; Kiran Nadar Museum of Art, New Delhi; Bhau Daji Lad Museum, Mumbai; National Gallery of Modern Art, bland andra New Delhi.