Åse Frid arbetar med konst i skärningspunkten mellan text och bild. Framför allt är det med vattenbaserade medier som hon undersöker relationen mellan språk, bild, dröm, seende, förståelsen och icke-förståelsen i det mellanmänskliga kommunikationsdramat. Ofta styrs arbetet av regler som har med det minituösa att göra; bilden målas sakta fram med akvarell och tusch runt de ihåligt tecknade bokstäver som utgör målningens ”varp”. I utställningen Ofullständigt lexikon/Uncompleted dictionary är den språkliga och bildmässiga översättningens olika problem centralt, parallellt med en närhet till dålig och ovärdig humor. Ett exempel är bildsviten ”The Swedish-Foreign False Friends Glossary”, en serie runt text framtecknade bilder med tusch, akvarell och grafit, som består av så kallade ”falska vänner”; ord på två språk som liknar varandra men som betyder olika saker, t ex ”stock/stock”, som refererar till börsen och till en trästock, eller "barn/barn"; lada/barn. Ordparen följer varandra i i slingrande former, och den sakta framväxande bilden skapar nya betydelser, eller kanske icke-betydelser, som ett shamanistiskt mantra där orden bokstavligen ringas in.
Åse Frid jobbar också med skisser utan text, intuitivt målade akvareller som förhåller sig till språket som tysta översättningar av stum natur och mörka håligheter, ett slags naturens översättning.
Vad är det som är akut i teckningarna och det de vill försöka få fram? Blir allt bara försök till översättningar av mening? Var landar man när språket slår kullerbyttor och faller tomt ner? Vad händer vid denna upprepning som samtidigt bildar spiraler och cirkulära mönster som söker efter meningslös skönhet?
Åse Frid är född 1969 och uppvuxen i Uppsala. Hon tog sin masterexamen i fri konst vid Umeå konsthögskola 2000, och har bott och verkat i Malmö, Los Angeles och Sandviken. Bor och verkar numera på Rådmansö och i Stockholm. Hon är representerad bland annat på Nordiska Akvarellmuseet och i samlingar hos privatpersoner, kommuner och landsting. Hon fick 1-årigt arbetsstipendium från Bildkonstnärsfonden 2018.
Separatutställningar på bland annat Galleri 54 i Göteborg 2017, Avesta konsthall 2015, Wip:konsthall 2015, Norrtälje konsthall 2014, Sandvikens konsthall 2006, och Galleri Ping-Pong i Malmö 2003. Grupputställningar inkluderar bland annat konst i ån 2019 i Norrtälje, Skrivandets förhandlingar på Rönnells antikvariat 2018, Minnessalongen på Odengatan Stockholm 2018, Sammankomsten/The gathering, Dalarnas museum 2018, performancet Kungörelsen på Moderna museet 2018, Nordiska Akvarellmuseet Second storey (ur samlingarna) 2016, Fylkingen 2014 och Combined Lines på Ålands konstmuseum 2010.
Hon medverkar i katalogen ”Sammankomster och gatherings” utgiven av konstnärsdrivna Galleri Se i Falun 2018. Hon gick nyligen en postgraduate-kurs på Konstfack, "Skrivandets förhandlingar-konflikt och ansvar i text", där hon arbetade med verket "Filt", en diktsamling om vårt behov av tröst och skydd.
Åse Frids konst kretsar kring speciella platser och hur de förändras över tid och i olika sammanhang. Hon arbetar i olika tekniker som video, ljud och performance, men återkommer alltid till teckning och akvarell på papper. Text och bild är lika viktiga i Åse Frids konstnärskap och hon ser sig själv som en författare i bilder.
Åse Frid - Ofullständigt lexikon/Uncomplete dictionary
Norrtälje konsthall har den stora glädjen att få presenterar konstnären Åse Frid med utställningen Ofullständigt lexikon/Uncomplete dictionary.