Avgifter för att söka tillstånd
När du söker tillstånd får du betala en avgift. Avgiften är tänkt att täcka de kostnader en tillståndsprövning innebär för kommunen. Om ansökan inte är komplett och Räddningstjänsten behöver lägga ner extra tid får du betala extra.
Grundavgift är den lägsta avgift som du betalar och förutsätter att din ansökan är komplett. I grundavgiften ingår till exempel administration och resekostnader till platsen. Du har därmed möjligheter att själv påverka kostnaden för ditt tillstånd genom att förse Räddningstjänsten med kompletta handlingar. Grundavgiften är dock den lägsta avgift du betalar.
Om din ansökan inte är komplett och Räddningstjänsten behöver lägga ner extra tid får du betala för nedlagd tid Du betalar då per nedlagd halvtimme enligt fastställd taxa.
All kostnad faktureras efter avslutat ärende.
Avgifter
Timavgift räknas per påbörjad kvart (15 min).
T=Fastställd timtaxa gäller från och med 1:a januari 2022; 1 183 kr
Gällande taxa för tillsyn och tillstånd enligt LSO och LBE (pdf), gäller från och med 1:a januari 2022.
Grundavgift
- Nytt tillstånd: 4T
- Förlängning av befintligt tillstånd: 3T
- Godkännande av ny föreståndare: 1T
Timavgift
- Nytt tillstånd: T
- Förlängning av befintligt tillstånd: T
- Godkännande av ny föreståndare: -
Förlängning av befintligt tillstånd
Förlängning av befintligt tillstånd kan du bara söka under förutsättning att inget i anläggningen förändrats.
Godkännande av ny föreståndare
Godkännande av ny föreståndare avser endast explosiv vara. Summan ingår i avgiften vid ansökan om nytt hanteringstillstånd eller förlängning av befintligt hanteringstillstånd för brandfarlig vara.